10 mei 2025, 16:56:15

Opaline ?

Gestart door Larissa, 6 februari 2011, 19:55:47

« vorige - volgende »

Larissa

Hey hey

Ik had een vraagje over het Opaline bij een valkje
Zijn de parels nou altijd geel of wit ?

Want bij een wildkleur zijn ze geel,
bij lutino ook, bij bont ook.
Bij de bonte witmasker zijn ze wit

Wie weet hoe dit komt dat ze altijd geel of wit zijn en niet cinnamon of een andere donkere kleur

groejtes Larissa

Ludo

Hallo

Bij witmaskers is alle geel uit de vogel verdwenen.
De parels kunnen dus niet geel zijn.

De kleur van de parels kan varieeren bij niet witmaskers van wit tot fluorcerend geel bij opaline bronzefallows of vogels met een verhoogde geelfactor.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Larissa

Hoi Ludo

Ja dat ze geel of wit zijn in welke mate dan ook dat weet ik maar waarom is dit zo ?

Mijn vraag was eigenlijk een beetje van waarom zijn ze wit of geel de parels.

Hoop dat je het zo een beetje snapt

groetjes

Bert_85

Hallo Larissa,

De opaline mutatie haalt het melanine (grijze kleur) weg in een deel van de veer, daardoor wordt het onderliggende psittacine (gele kleur) zichtbaar.
Of de parels fel geel of eerder wit zijn hangt af van hoeveel geel de vogel bezit, en in mindere mate van de opaline mutatie zelf.
Soms heeft de opaline mutatie de neiging om de hoeveelheid psittacine wat te versterken, het valt mij toch op dat de meeste opaline vogels een eerder sterk geel gekleurde pareltekening hebben.

En zoals Ludo al vertelde, witmasker haalt alle psittacine uit de vogel. Daarom hebben opaline's met witmasker altijd spierwitte parels.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Larissa

Hoi Bert

Heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg nu weet ik hoe het komt dat de parels of geel of wit zijn

groetjes Larissa