5 mei 2024, 05:11:44

Hoe nu verder?

Gestart door Prins Pils II, 31 januari 2011, 18:16:17

« vorige - volgende »

Prins Pils II

31 januari 2011, 18:16:17 Last Edit: 31 januari 2011, 19:19:19 by Prins Pils II
Zie ook mijn topic: 2e valkje erbij.

Onze Katie is nu 5 maanden bij ons. Omdat we allebei werken, proberen we vooral s' avonds en in het weekend haar tam te maken. Ze komt al uit de kooi, vliegt wat rond maar op je vinger of bij je komen zitten??? nee hoor. ZE vliegt wel steeds dichter over mijn hoofd, maar meer niet. Als ze al op mn vinger zit, is het niet voor lang. heb haar tot nu toe een maal kunnen kroelen, en dat vond ze zichtbaar fijn. Alleen wanneer ik in de buurt kom, ook met trosgierst, vliegt ze weg. zo af en toe eet ze wel trosgierst uit de hand, maar ze wil gewoon niet tam worden. Vind het gewoon sneu.
Nu was ik net in de dierenwinkel. Zit daar een valkparkiet, ook een gele lutino. Kaal plekje achter de kuif, net de bij ons weggevlogen Pino :'(
Deze in de winkel was al volledig tam, en ik merkte gelijk weer waarom ik deze vogels zo leuk vind. ik stond weer te twijfelen of ik deze zou mee nemen. Is dit een goede optie? De twee bij elkaar, de ander weg doen of gewoon blijven proberen, ook al heb ik er niet veel plezier meer in?

Graag jullie reacties!!!!

overigens heb ik er al wel een paar keer moeten vangen omdat ze in de verkeerde kamer was gevlogen. Wanneer ik een stukje appel, sla of brood in der etensbakje  doe, moet ze er niks van hebben

*~Romilda~*

Ik zou haar eerst goed tam maken..Even niet de kooi uitlaten maar even rustig haar aan je laten wennen,,elke dag eventjes tegen der praten en langzaam proberen wat trosgierst te geven..Rustig benaderen en echt een vertrouwen opbouwen.Als je dan een beetje der kan aaien enzo word het denk ik een heel ander verhaal..
Zo is het met lilo(mijn valkje) ook gelukt..met ontzettend veel geduld..
Groetjes romilda

christel

Mijn valkje moest ook eerst op men hand komen zitten voor ik haar uit de kooi heb gelaten. Omdat je ze inderdaad anders moet vangen en dat is niet bevordelijk voor het tam maken. Ik zou jouw valkje niet wegdoen maar gewoon meer geduld hebben en lekker tam maken. En ik zou ook eerst het valkje dat je nu hebt tam maken voor ik een 2de bij kocht. ;)

groetjes christel

Prins Pils II

Als ik het goed begrijp, huis arrest voor Katie? en stug volhouden.
Ook de kooi niet meer verplaatsen dan?

Groet michel

*~Romilda~*

ik zou het gewoon even zo doen ja..Gewoon even elke dag hetzelfde,veel aandacht geven en vooral veel praten,en zo vrolijk mogelijk..Ik merk dat als ik vrolijk tegen me valkje praat ze echt heel enthousiast word:)
Succes met haar;)

Prins Pils II

Ze heeft vandaag al een aantal maal uit de hand gegeten. De kooi staat nog in de voorkamer, en ze fluit al bijna heel de dag om aandacht. wel een beetje zielig, maar we gaan voor een groter doel!

christel

Ja ik zou toch ook volharden in de strijd en eventje volhouden dan ga je veel meer plezier aan haar beleven. spijtig dat ze zo protesteerd maar het is inderdaad voor het goede doel. Eigenlijk is het zelfs vlug dat ze toch uit je hand eet misschien gaat het wel de goede kant uit zo te lezen ;)

Prins Pils II

We hebben de kooi maar even bij ons gezet, en weer kwam ze uit mn hand eten, terwijl mijn vinger voorzichtig over de kuif gingen. Dit wel onder protest. Veder ging ze zenuwachtig heen en weer.
Water ververst, badje opgehangen en een vers bakje voer. Ze zit nu rustig te smikkelen! ik hou jullie op de hoogte ;)

Groetjes,
Michel

Jeroenw

14 februari 2011, 22:15:51 #8 Last Edit: 15 februari 2011, 12:27:46 by Sanna
Hallo Michel

Mischien nu wel telaat daarvoor.
Die gele lutino die al tam was kan je ander valkje meer tam
maken, hij of zij gaat de tamme valk lutino nadoen meestal.

Cherro

Soms kan het inderdaad voorkomen dat een al tamme vogel een bangere vogel over de streep trekt, maar dit hoeft niet perse.

Ik heb t wel meegemaakt, dat ze een bange vogel over de streep trokken, maar echt aaien heb ik die vogels niet gekund.
Ze kwamen wel op mn arm zitten maar daar was het ook meegezegd.

Wat in jouw situatie wijsheid is durf ik niet te zeggen.
Als jij denkt dat je vogel baat kan hebben bij die tamme vogel uit de winkel (ik zou dan wel eerst checken of hij echt tam is of niet, of dat het toeval is dat hij bleef zitten oid ;) ) dan moet je het doen, je kunt echter ook nog even afwachten tot je meer bereikt hebt, lukt dit met een maand of 5 ofzo alsnog niet, dan kun je er ook voor kiezen om er dan een handtamme valkparkiet bij te nemen.

Dan kun je je vogel nu houden, en kun je knuffelen met die andere. Hebben ze beide een super leven en jij ook blij ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Prins Pils II

Een beslissing nemen word niet echt makkelijker!
Toch hartelijk dank voor de reactie,tot dus ver.

Momenteel komt ze wel vrij snel uit de hand eten, maar probeer vooral niet met je vinger veder in de buurt te komen, om op te stappen of aaien, want dan gaat mevrouw aan de "wandel".
Wel bijt je af en toe (zacht) in mijn vinger. Meestal zeg ik dan op een zachte toon dat ze dat niet mag.

Nog maar even vol houden ???

Cherro

Ik zou het inderdaad even volhouden.

Het kan ook zijn dat ze gewoonweg niet meer wil dan dat, en als dat zo blijkt moet je ook dat respecteren ipv het te forceren ;)

Maar ik denk dat je vogeltje idd nog ff wat tijd nodig heeft misschien.


Mijn 2 vogels zijn beiden handtam, maar aaien en kroelen gaat op hun voorwaarden en manier, en willen ze niet dan ga ik niet pushen.

Dit zou ik bij jouw vogel ook niet doen.
Neem de tijd.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

christel

Het is inderdaad wel zo dat sommige vogels tammer worden dan andere. Ik heb sinds maandag 2 herplaatsertje erbij gekregen. Nu durft mijn eerste ook wel meer maar kroelen zit er niet in met haar. De 2 zijn wel erg tam en kroelen heel graag en dat is dan weer heel leuk voor mij en hen en coekie die laten we dan maar in haar eer en kroelen we niet. Natuurlijk gaan we met haar wel blijven trainen wie weet wat we gedaan grijgen ;D

Jeroenw

Karakter kan inderdaad ook  mee spelen.

En die moet je ook weer anders aan pakken .
Met pushen werkt niet . Dan begint ze er meer hekel aan te krijgen.
Ik heb twee poppen allebij hand tam maar ook anders van doen en laten
Bij 1 hoef ik maar een vinger tegen haar buik te houden dan stap ze op doe ik dat met de oudste dan ervaart de oudste als dwingen en weg is ze .hou ik me vinger voor haar.
Niet tegen haar buik gedrukt dan stap ze zonder.problemen op.
Met toeval achter gekomen dat het zo bij haar werkt.
Ik dacht eerst dat ze de kooi fijner vond.

Ik wil hiermee zeggen kijk goed naar je valkje probeer het op een andermanier als iets niet werkt . En ja vijf maanden alles kan nog komen . Ps over het nieuwe eten fruit groente gewoon mee laten spelen op den duur eet ze het op.

Gr. Jeroen

Prins Pils II

Gisteren had ik even de kooi open staan om ander trosgierst te pakken. ze vloog er toen uit. Doet ze wel vaker, een rondje en dan weer terug. Alleen nu vloog ze naar de voorkamer, en ik zag het alweer gebeuren: dit word een strijd.
De kooi in de voorkamer gezet, katie zat ondertussen in de vensterbank, en zowaar stampte ze op. twee tellen later vloog ze op de kooi. Vele pogingen gedaan om haar er in te krijgen, maar ter vergeefs. Het lukte mijn vriendin wel om haar de kooi in te lokken, en ze laat veel toe.
Vandaag zit ze al weer vrolijk te fluiten, en komt  ze toch wel wat eten, waarschijnlijk omdat haar etensbak ver leeg is. We proberen maar even verder.

Groet,
Michel