28 april 2024, 01:44:00

vraagje over mijn valkjes

Gestart door cocodevalkparkiet, 31 januari 2011, 12:31:06

« vorige - volgende »

cocodevalkparkiet

hoi mensen,

ik heb zelf 3 valkjes

en nu was ik vorige week druk in huis bezig kwam ik er achter dat Tygo vast zat met koppie door de tralies van onderkant heen(hebben een hoekkooi) dus ik hem bevreid ging allemaal super goed
nu ging ik net dus schoon maken het huis en toen het hok
toen ik het spul uit hok wilde halen zag ik allemaal kapotte eitjes(8 stuks) dus dat was denk ik de reden dat hij maandag vast zat(ga ik van uit)

maar is het normaal dat ze hun eigen eitjes opeten??
ik heb nu een laken er in gelegt zodat ze niet meer bij de onderkant kunnen komen kan het ook niet meer fout gaan

maar heb nog nooit gehoort dat ze eigen eitjes op eten en zo ziet het er nu wel naar uit?? wij hebben geen broedkooitje er in
aangezien wij "dachten dat die elkaar nooit zouden vinden"
ze keken meer dan jaar niet naar elkaar om maar nu ineens wel
en het zijn broer en zus:O


dus mijn vragen zijn eigelijk:

eten ze eigen eitjes op?
en mag dat wel broer en zus?


Groetjes Froukje

Monky

Hey Froukje,

Ik durf je niet zo zeer te zeggen of ze hun eitjes eten. Ik weet wel dat ze die vaak kapot maken. Het kan lijken of het gegeten is omdat het eiwit en eigeel eruit lekt.

Ik zou als het broer en zus is, daar geen eitjes van laten uitkomen. Je wilt dat je jongen groot en sterk worden en dat bereik je over het algemeen niet met inteelt. Ik zou dat dus ten zeerste afraden.

Groetjes,
Monky

cocodevalkparkiet

dank je wel  voor je reactie
ik koop wel een "broedhuisje"
maar alleen dat ze dan daar hun eieren in leggen
( is veiliger anders zit er weer 1 vast)
maar dan kan ik ze er later toch uithalen?




Groetjes Froukje

Monky

Koop dan gelijk wat nepeitjes zodat je de echte kan vervangen. Als ze genoeg hebben van het broeden kan je de hele blok weghalen.

Je kan ook kijken of je een permanente oplossing voor de bodemraster? kan vinden zodat het kopje er sowieso niet doorheen kan.

Vogels houden van scharrelen en als ze iets lekkers om te bodem denken te zien liggen, dan kunnen ze heel ver gaan om dat te pakken.

Groetjes,
Monky

Rianne

Aangezien er geen blok hing denk ik dat de pop de eitjes vanaf de stok heeft gelegd, dan gaan ze idd stuk :)
De eitjes zou ik niet uit laten komen, zoals Monique al zegt is inteelt niet erg verstandig vanwege de zwakkere jongen die er uit kunnen komen. Je hebt 3 valken, je zou broer en zus ook kunnen scheiden en 1 van 2 omkoppelen aan de andere valk.