3 mei 2025, 09:47:37

alweer legnood?!?!?

Gestart door Jeanine, 27 januari 2011, 21:40:21

« vorige - volgende »

Jeanine

27 januari 2011, 21:40:21 Last Edit: 27 januari 2011, 21:47:12 by Jeanine
mijn valkparkiet (bijna 2 jaar) heeft in een jaar al ruim 40 eitjes gelegd. er zijn geen andere vogels rondom haar heen, ze zit gewoon hierbinnen in een kooi. normaal begon ze na een paar weken weer aan haar nieuwe nest. we hebben haar 1x het hele nest vol laten leggen en laten broeden tot ze er niet meer naar om keek. maar toen begon ze al weer minder dan een week later met haar nieuwe nest.
ze was er altijd goed aan met eitjes leggen maar op een begeven moment had ze vaker last (denken we) van legnood. soms zit ze dan al dagen voordat het eitje er is op de grond in een hoekje. opgezette veren, trillen, vleugeltjes hangen, af en toe overgegeven.
ik heb hiervoor contact opgenomen met de dierenarts, ze heeft galastop gekregen, niet geholpen. niet over rug aaien houden we aan. daglicht verkorten we voor haar (doek over kooi), ze heeft toen bijna 2 maanden geen eitjes meer gelegd dus het ging goed. paar weken geleden is ze weer begonnen met leggen. ze heeft deze reeks 3 eitjes gelegd en momenteel zit waarschijnlijk de 4e eraan te komen.

ze zit weer suf op haar stok, trilt een beetje, heeft haar vleugeltjes hangen, flinke 'knik' in de staart. vanmiddag toen ze uit haar kooi was ging vliegen moeizaam. dit alles komt vaker voor, als het eitje eruit is is alles weer oke.

maar dit kan zo toch niet doorgaan? ik vind het erg zielig om haar zo te zien, ze voelt zich gewoon totaal niet goed op deze momenten.

wat kan ik doen??? kan iemand mij helpen?
zijn er nog andere opties?

dank

Jeanine

ik was er eens even over na aan het denken.
ze was gister dus weer ziekjes, heeft nog overgegeven en vanmorgen was ze er weer goed aan (nog geen ei gelegd), later na wel.

dus ik neem aan dat ze zich dan niet goed voelde doordat ze niks kwijt kon?
en legnood is echt wanneer ze op de grond zit, dat ze haar ei niet kwijt kan?

kan iemand mij helpen?
en kan ik er iets aan doen?

christel

sorry maar ik heb hier geen ervaring in misschien andere leden wel? :-[

Monky

Hey Jeanine,

Ik kan je er niet zo heel veel over vertellen, helaas. Ik weet wel dat het voor een popje heel vermoeiend is om een ei te leggen en bij de ene gaat het makkelijker dan bij de ander.

Ik heb een link uit het menu hiernaast aan de linker kant geplaatst. Daar staat wat informatie over legnood (nr. 3 in de lijst) en wat te doen als.

KLIK HIER

Heel veel sterkte. Ik hoop dat ze gauw klaar is met de eitjes.

Groetjes,
Monky

Jeanine

bedankt monky!

ik hoop natuurlijk dat het hele eieren leggen verminderd maar heb al gemerkt dat dat heel erg lastig is. ik heb ook eens iets gelezen over een of andere injectie maar weet daar eigelijk niet veel van, ook niet wat de eventuele gevolgen zijn enzo. wil niet echt een erg risico nemen, daar is ze me natuurlijk te dierbaar voor.

is het zinvol om te proberen om haar maar weer een keer op een heel nest te laten broeden? de vorige keer dat ik de eieren liet liggen begon ze in veel kortere tijd alweer met haar volgende nest namelijk.

erg lastig.....

Monky

Nel (Bobbie) heeft zo'n zelfde probleem. Haar valkparkietje Nano blijft maar leggen. Ze heeft haar nu gegeven aan iemand die een man heeft waar ze misschien een echt nestje mee kan krijgen met jongen en al. Ze hoopt hiermee het probleem op te lossen.

Ik weet dat ze er van alles aan heeft proberen te doen om het op te lossen, maar niets werkte.

Misschien kan je haar een IM sturen. Misschien dat een van haar acties jouw popje wel helpt.

Groetjes,
Monky

Jeanine

heel erg bedankt!
ik heb haar een email gestuurd.
thanks!!!

bobbie

Ha Jeanine,

Ja, ik heb hetzelfde probleem met Nano. Ze heeft ook al een injectie gehad tegen het eitjes leggen maar ook dat hielp niet, vlak na de injectie legde ze weer 19 eitjes.

Wat ik hier doe:
alleen in nekkie aaien, liefst helemaal niet;
afgepast eten geven, net genoeg dat ze niet afvalt;
gedeelte van de kooi afdekken;
vogel(s) minimaal 12 uur in het donker/nacht (dit doe ik al jaren hoor, ik heb een vogelkamer).
NOOIT de eitjes weghalen, dat stimuleert haar er meer bij te leggen. Pas als ze er geen interesse meer in heeft,  om de dag 1 weghalen.

Nu zit ze weer op (maar) 7 eitjes, tenminste, ze heeft er 7 gelegd maar zit er op 3.
Maandag gaat ze naar een kennis, daar wordt geprobeerd haar aan 'de man' te brengen. Hopelijk wordt op die manier de cirkel doorbroken.

Jij ook succes, Nel

Bello

Onze Catka hebben we doordat ze eitjes bleef leggen, 2 maanden uit huis geplaatst bij haar kweekster.

Een totaal andere omgeving kan het eieren leggen ook stoppen.

Het is een groot probleem, krijg je valkje ook genoeg kalk binnen? want dit is echt een aanslag op haar lichaampje.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Jeanine

29 januari 2011, 17:16:35 #9 Last Edit: 29 januari 2011, 17:30:25 by Jeanine
Citaat van: bobbie op 29 januari 2011, 15:14:56
Ha Jeanine,

Ja, ik heb hetzelfde probleem met Nano. Ze heeft ook al een injectie gehad tegen het eitjes leggen maar ook dat hielp niet, vlak na de injectie legde ze weer 19 eitjes.

Wat ik hier doe:
alleen in nekkie aaien, liefst helemaal niet;
afgepast eten geven, net genoeg dat ze niet afvalt;
gedeelte van de kooi afdekken;
vogel(s) minimaal 12 uur in het donker/nacht (dit doe ik al jaren hoor, ik heb een vogelkamer).
NOOIT de eitjes weghalen, dat stimuleert haar er meer bij te leggen. Pas als ze er geen interesse meer in heeft,  om de dag 1 weghalen.

Nu zit ze weer op (maar) 7 eitjes, tenminste, ze heeft er 7 gelegd maar zit er op 3.
Maandag gaat ze naar een kennis, daar wordt geprobeerd haar aan 'de man' te brengen. Hopelijk wordt op die manier de cirkel doorbroken.

Jij ook succes, Nel

hoi nel,
bedankt voor je reactie.
ik doe heb wel heel vaak op haar kopje/in haar nekje krabbelen. misschien kan ik dat wat gaan verminderen. de doek doen we om 7uur savonds erop en dan voor het slapen gaan eraf (ziet ze dus heel eventjes licht), ik weet niet of dit iets uitmaakt, zo ja, dan ga ik hem gewoon de hele nacht erop laten. ik zal het volgende nestje weer laten liggen totdat ze er niet meer naar omkijkt.

bedankt, ik ga dit zeker aanhouden!
jij ook succes nel. het is me wat, niet gemakkelijk zoiets ;)

Jeanine

29 januari 2011, 17:20:13 #10 Last Edit: 29 januari 2011, 17:23:06 by Jeanine
Citaat van: Bello op 29 januari 2011, 15:57:12
Onze Catka hebben we doordat ze eitjes bleef leggen, 2 maanden uit huis geplaatst bij haar kweekster.

Een totaal andere omgeving kan het eieren leggen ook stoppen.

Het is een groot probleem, krijg je valkje ook genoeg kalk binnen? want dit is echt een aanslag op haar lichaampje.

Groetjes Dorothé

is het eitjes leggen bij catka sterk verminderd toen?

sammy bijt heel veel aan zijn blok gelukkig, en eet veel schepjes uit de zand...
verder krijg ze gewoon ter aanvulling van de voeding eivoer (waar ze niet heel erg veel van eet, soms een beetje)

Jeanine

5 februari 2011, 14:10:21 #11 Last Edit: 5 februari 2011, 15:29:55 by Jeanine
ze vertoont weer (nog steeds) broeds gedrag. ik krijg de indruk dat ze dit (alleen maar, wil ik niet zeggen, maar wel erg vaak) doet wanneer ik naar haar kijk of tegen haar praat/geluidjes maak. dan begint ze daar weer ineens mee.

komt dit iemand bekend voor? of zit ik misschien ernaast dat het maar zo lijkt...........

ze heeft vanaf 28-01 geen eitjes meer gelegd maar aan haar gedrag te zien zal dit spoedig weer gebeuren. ze strijkt de laatste tijd ook steeds met haar vleugel over haar kopje wanneer ze broeds gedrag vertoont??? eerder nooit gedaan.

Jeanine

komt iemand hier iets bekend van voor?

Izzy

Hai Jeanine,

Dit komt me bekend voor: Izzy vertoont ook alleen maar broeds gedrag bij mij. Op de dagen dat ik werk is mijn dochter thuis en gebeurt er niets. Zo gauw ze me aan ziet komen fietsen begint ze keihard te schreeuwen en gaat ze in een hoekje op de bodem kippetje zitten. Ze maakt dan ook de bijpassende geluidjes  ;). Als ik thuis ben doet ze dit de hele dag, zodra ze me ziet of als ik haar aandacht geef door tegen haar te praten.
Ik heb sinds twee weken een rooster op de bodem gelegd en sindsdien gaat het beter. In het hok vertoont ze nauwelijks broeds gedrag meer. Als ze eruit mag vliegt ze direct naar mij en zodra ze broeds doet pak ik haar op en zet haar op een andere plek neer. Dit lijkt te helpen, want dan stopt ze meteen.
En inderdaad niet over de rug aaien!

Groetjes, Karin

Jeanine

gelukkig is het bij mij niet zo extreem als bij jou.
sammy vertoont ook alleen maar broeds gedrag in haar kooi, buiten haar kooi heeft ze dit nog nooit vertoont.
ik ben wel eens benieuwd als ik 2 weken op vakantie ben wat ze dan doet. of ze dan nog broeds gedrag vertoont en eitjes legt.
het is echt vreemd er zit totaal geen patroon. dan legt ze een nest van 5 eitjes en een week later legt ze maar 1 eitje.
maar een rooster op de bodem is nog niet zo'n raar idee, zou alleen niet weten hoe ik dat moet doen?