20 juli 2025, 14:25:47

valkparkiet snavel

Gestart door emre, 25 januari 2011, 23:08:53

« vorige - volgende »

snavel onderste kaak 2 delig

snavel
0 (0%)
onderstekaak
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

emre

hallo vogelaars

heb laatste een valkparkiet gekregen van een kennis, maar zie nu dat de onderste kaak uit twee delen bestaat:S
de kaak is door midden gebroken denk ik waardoor de vogel niet of nauwelijks kan bijten
groeit dit weer aan?
of wat moet ik er mee doen

Rianne

Het is misschien moeilijk, maar kun je er een foto van plaatsen?

emre

ging een beetje moeijlijk maar heb wel een foto kunnen maken
de onderste kaak kan je zo naar rechts en links openen zie wel dat de rechterkan aan het groeien is maar wordt dat wel weer 1 geheel?

emre

Sanna

Hallo Emre,

Kun je die onderkaak echt bewegen?? :o Kan het valkje nog wel eten dan? Is het niet vreselijk mager? Ik weet dat er vogelartsen zijn die dit kunnen maken, zeg maar. Je zult misschien even rond moeten bellen totdat je er een gevonden hebt die daar wat aan kan doen. Ik zou als eerste Dierenkliniek de Hoofdstraat in Driebergen proberen, dit is een echte vogelarts. Hij werkt ook een paar dagen per week in de Faculteit Diergeneeskunde in de Universiteit Utrecht. Adressen vind je hier (er staan ook adressen van andere dierenartsen die ervaring met vogels hebben):

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Veel succes!

Groetjes, Sanna

Rianne

Dit ziet eruit wat al lang geleden van elkaar is gebroken of gescheurd en daarna los van elkaar verder is gaan groeien. Het lijkt mij idd het beste om naar een vogelarts te gaan, iig voor foto's want misschien is de kaak wel gebroken (geweest). Verder ben ik ook wel benieuwd of de vogel wel kan eten (heb je dit gezien) en of hij niet erg mager is.

biene

Weet je hoe lang t valkje dit al heeft? ziet er nogal eng uit  :-\
Laat je even weten wat de vogelarts ervan zegt/ wat er aan gedaan is? Hoop dat ze er iets aan kunnen doen zonder al te drastische maatregelen.

Succes :)

Patrick

Ziet er niet echt mooi uit en ben ook benieuwd of die wel alle zaden kan eten of nu bepaalde eruit selecteerd.
Denk als je naar een dierenarts zal gaan die bekend is met vogels dat ze op het einde van de scheur een gaatje boren zodat het niet verder kan scheuren en de snavel weer normaal kan doorgroeien.

Heb zelf eens een tamme vogel gehad die zijn punt van de bovensnavel miste en ook nog eens bleef hangen met zijn ondersnavel in een gleuf van de plafond ventilator. De ondersnavel hing er echt letterlijk los aan en bloede heftig. Heb het er zelf afgetrokken en geweekte voeding gegeven.
Geheel onverwachts heeft een pop de voeding overgenomen bij deze man en zat de man te voeren als een jonge vogel in het nestblok. Geloven hoef je het niet.
De ondersnavel is gewoon weer aangegroeid en de vogel heeft er niks aan overgehouden.

Kan dus best zijn dat ze de ondersnavel er af halen of bewerken maar geloof voor 100% dat als het binnenste gedeelte niet gebroken is dat het weer helemaal goed komt  ;)

Gaatje boren kan reden hebben dat de breuk niet verder doorscheurt en het gaatje de spanning onderbreekt waardoor herstel sneller zal gaan.

Hou ons in ieder geval op de hoogte als je wilt.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

emre

dank je wel voor al jullie interesse

hij kan wel gewoon eten maar weet niet of hij alles eet of bepaalde zaden selecteerd. Echt mager is hij ook niet maar die onderste kaak groeien wel echt los van elkaar ik kan het met me vingers naar recht en links duwen:S of omhoog omlaag

ik zal maar even morgen een arts hiervoor bellen kijken wat die zegt

voor zover ik het gezien heb heeft hij echt problemen met alles eten, klimmen en vliegen kan ie ook niet echt hij vliegt even 2 meter en is al buiten adem:S

we gaan maar even kijken wat de arts gaat zeggen
ik zal jullie wel snel opde hoogte houden

Patrick

Slechte conditie dus.
Kan natuurlijk ermee te maken hebben maar als die altijd in een heel klein kooitje heeft gezeten dan is 2 meter vliegen gewoon het maximale. Wordt vanzelf beter als die meer beweging krijgt  ;)

Zou wel naar een vogeldierenarts gaan en eventueel wat meerdere vogeldierenartsen bellen voor advies.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

christel

Het ziet er ernstig uit laat je eventjes weten wat de vogelarts zei en gaat doen? Zo kan ik er ook iets van leren :)

Caroline

Ik heb zelf een valkje met schepbekkie (bovensnavel groeit in de ondersnavel) en ik weet uit ervaring dat zij echt maar moeilijk enkele soorten zaadjes hiermee kan pellen.

Ik verwacht dat jouw valkje een heel erg eenzijdig voedsel binnen krijgt omdat ze de andere zaden, met name de vele kleinere zaadjes, niet kan pellen.

Het lijkt me inderdaad verstandig dat je naar een goede vogelarts gaat met ervaring.

Ik blijf je volgen, hou je ons op de hoogte??

Sterkte ermee.

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Bello

Ben je al bij een vogelarts geweest Emre?

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

mariannenl

...ik weet niet of dat iemand al opgevallen is, ik vind de ogen ( lees :  het op de foto zichtbare oog ) van het valkje ook een beetje raar, kan door het vasthouden zijn

Heb je een foto waar hij of zij helemaal opstaan ?

Marianne

biene

Hier een stukje over een grijze roodstaart die ook een gespleten ondersnavel heeft.
jammer genoeg staat er geen oplossing bij, en laten ze onderkant van de snavel niet goed zien. deze kan er wel mee eten maar moet zn koppie ondersteboven houden om te slikken.

http://www.thenorthernecho.co.uk/news/8827172.Squawk_of_the_town/

ben je inmiddels al bij een dieren/vogel arts geweest?