15 mei 2025, 23:41:49

help mijn valkjes gaan dood

Gestart door pietsje22, 28 oktober 2010, 10:22:13

« vorige - volgende »

pietsje22

Hallo..

ik ben 4 maanden geleden begonnen met een een koppeltje valkjes..
Mooie volliere gebouwd  `mijn man dan he`
en een mooi groot binnenhok..
Helaas overleed mijn eerste valkje omdat het wormen had,  ik kreeg een nieuw valkje en ze waren weer heel gelukkig..!
Ontwormd en wel hoopte ik dat ik nu een mooi koppeltje had.
Tot na een week of 2 ok dit valkje dood op de bodem van het binnenhok lag..
Graatmager maar geen wormen..
Weeer haalde ik een nieuw valkje,
Moedeloos en elke keer weer veel verdriet bij de kinderen..
Maar ik besloot niet op te geven..
toen mijn  buurman stopte  met zijn vogelhobby enmij er nog 2 valkjes bij gaf, leek het helemaal geweldig..
2 mannetjes en 2 vrouwtjes, maar  niks was minder waar..
En ik ben ten einde raad.
1 valkje zit nog in het binnenhok.. helemaal alleen..
Elke dag krijgen ze schoon drinkwater.. voer, trosgierst zo nu en dan en noem maar op..
Wat doe ik in hemelsnaam toch fout...=

Sanna

Hallo,

Het klinkt alsof je een ziekte in je vogelbestand hebt. Misschien bacterieel, misschien viraal. Wat het ook is, de ziekteverwekkers zijn nog niet weg, daarom gaan je vogels steeds dood. Ik gok erop dat het valkje met wormen meer dan alleen wormen had. Het is nu te laat daarvoor, maar denk er voortaan aan dat wanneer je nieuwe vogels erbij haalt, dat deze minstens 3 maanden in quarantaine moeten. Ze mogen dan geen enkel contact met elkaar hebben en je moet altijd eerst je eigen vogels verzorgen en dan pas de nieuwkomers. Verhuizen brengt een hoop stress mee voor de vogels waardoor hun weerstand omlaag schiet. Mochten ze wat onder de leden hebben, dan steekt dat dan de kop op. Ook zijn ze dan veel vatbaarder voor ziektes.

De gestorven valkjes zijn zeker al begraven hè? Zeker als er meerdere vogels vlak achter elkaar sterven, kun je het beste een pas gestorven valkje naar de dierenarts brengen voor sectie, zodat er vastgesteld kan worden welke ziekte er heerst. Zo'n valkje mag dan alleen in de koelkast bewaard worden tot je naar de dierenarts gaat, nooit in de vriezer.

Ik zou je nu aan willen raden om je overgebleven valkje te laten onderzoeken door een goede dierenarts, of liever nog een vogelarts. In ieder geval zowiezo een ontlastingonderzoek. Ik hoop dat je erachter kunt komen, want dit is niet leuk meer.

Veel succes!

Groetjes, Sanna

Coekiemonster

sjonge wat sneu :(:(

Wat misschien ook een tip is is Dettol kopen.
En daar alles letterlijk alles een paar x mee uitsoppen over een paar weken heen zonder vogels in de voliere.
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

Patrick

Als er eerder een vogel in heeft gezeten met wormen heb je kans dat er allemaal eitjes op en in de grond zit.
Heb je aarde als bodem bedekking dan zitten hier ongetwijveld eitjes in die later weer in de vogels terecht komen en hebben ze weer wormen.
Enige wat je kan doen als er zand of aarde in de volliere als bodem bedekking ligt is 20cm diep afgraven en vervangen. Of met een verfbrander alles goed verhitten zodat alle eitjes verbranden. Wel tijdens dit proces alles blijven ontwormen tot je zeker weet dat alles dood is.
Zou zeer zeker ontlasting van een levend valkje opsturen naar een vogelarts voor onderzoek en op kweek laten zetten.
Verder is het andere al gezegt en alles goed ontsmetten voor de zekerheid en als de levende vogels mager zijn voldoende eivoer geven en wat extra zonnepitten door het voer doen.
En hou het voorlopig zo schoon mogelijk tot je weet wat er aan de hand is!!!!!

Succes.

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

PeterT

Tot na een week of 2 ok dit valkje dood op de bodem van het binnenhok lag..
Graatmager maar geen wormen..

Ok ben geen ziekte kenner, dus ik weet niet wat er onder valkjes speelt.

Maar je schreef ook dat je pas een nieuwe voiliere gebouwd hebt.
Is er niet Bv. verf waar de beestjes aan dood gaan verkeerd hout noem maar op aangezien het nieuw gebouwd is.

Kan me haast niet voorstellen dat al je vogels dood gaan door ziekte.

Zo maar suggestie

pietsje22

Bedankt allemaal voor jullie tips...

Ik heb het laatste valkje wat ik had bij mijn buurman gebracht en daar heeft hij de afgelopen maanden gezeten..
Omdattie zo alleen was heb ik een vriendje voor hem er bij gekocht en ze waren samen errrg gelukkig..!!!!

Het oude binnenhok hadden we gemaakt van allerlei gebruikte balkjes...
laat er nou net een balk tussen zitten met allemaal kleine gaatjes erin.. waarschijnlijk houtworm gaatjes..
En die balk hebben de valkjes helemaal aangepikt...
Dat zag je niet als je voor het hok stond.. vandaar dat het zo raadselachtig was...
Het oude hok is afgebroken..!!
Ik heb een mooie nieuwe volliere.... 
Ze zitten er sinds gister in met zn beiden en ze moeten denk ik nog even bijkomen van alles.. Wel fluiten ze der stevig op los...
Omdat het 2 mannetjes zijn haal ik morgen gezelschap voor hun...( 2 vrouwtjes.)
Nou dit was een lang verhaal.. Maar wilde het jullie wel even laten weten..

groetjes pietsje