6 mei 2025, 19:21:48

agressief vrouwtjes valkje

Gestart door wiltas, 27 januari 2011, 16:52:05

« vorige - volgende »

wiltas

Hallo,
Ik heb een valk parkietenstelletje en het vrouwtje zit op eieren.
Nu duld ze het mannetje niet in het broedhok.
Ze is heel agressief naar hem toe en heeft hem  behoorlijk verwond.
Het mannetje geeft toch niet op. Dus gaat steeds het hok weer in. En dan weer vechten. Ik wordt er moedeloos van en vind het erg zielig voor het mannetje.
Ze heeft nu 4 eieren en er komt er vast nog 1.
Wat nu?  blijft dit zo of stopt het als alle eieren zijn gelegd.
???

Sanna

Hallo,

Dit klinkt niet zo heel goed. Als je pop haar mannetje zelfs verwond heeft, zou ik overwegen ze uit elkaar te halen. Misschien kan hij even in een andere kooi wonen?

Was ze voor die tijd ook al agressief naar hem toe? Het is normaal dat valkjes hun nest tegen indringers verdedigen en daarin kunnen ze behoorlijk fel zijn. Maar ze zou hem toch wel toe moeten laten in het nest.

Ook moet het niet zo zijn dat zij nu alleen maar op het nest blijft zitten en zo zichzelf uithongert. Ze moet er echt wel een paar keer per dag af om te eten en te poepen. Misschien dat je dan een grote wisseltruuk uit kunt halen en dan gauw het mannetje in de kooi kunt stoppen. Zo zou je ze om de beurt in de kooi met het broedblok kunt laten.

Als het echt niet te doen is zou ik de eieren en het broedblok weghalen hoor. Je wilt ook niet dat wanneer er straks jongen geboren zijn, zij de dupe van dat gevecht worden.

Succes!
Groetjes, Sanna