7 mei 2025, 16:33:30

Moet ik gaan bijvoeren?

Gestart door Lian02, 1 februari 2011, 16:41:17

« vorige - volgende »

Lian02

Hoi allemaal,

Ik heb een nestje van 5 valkjes liggen in het blok  op zich doen de ouders prima werk  de jongste is op 23 januari geboren maar ik vind dat hij erg klein blijft  er zit wel eten in zijn krop maar die is ook regelmatig leeg, die andere vier zijn stukken groter en duwen hem weg, hij weeg nog maar 22 gram dat lijkt mij te weinig. Hij is wel erg levendig maar ik zit nu te twijfelen of ik hem moet gaan bijvoeren, als ik die anderen zo bekijk had hij nu al een stuk groter moeten zijn toch? Is bijvoeren in dit geval gewenst?

Gr lian

Lian02

Rianne

Hoeveel wegen de anderen, en komt hij wel aan in gewicht?

Lian02

Dit zijn de gewichten van vandaag
Kuikentje 1  88 gram
Kuikentje 2  79 gram
Kuikentje 3 66 gram
Kuikentje 4 56 gram
Kuikentje 5 30 gram

Tussen de eerste 4 kuikentjes zit ongeveer 10 gram verschil maar tussen 4 en 5 zit 26 gram verschil  nr 4 is op 21 januari geboren en 5 op 23 januari.

nu moet ik wel zeggen dat zijn kropje wat vaker gevuld is en hij is erg levendig en begint al wat veerpennetjes te krijgen.
Verder heb ik ontdekt dat het ringen het beste gaat als ze tussen de 35 en 40 gram wegen. De eerste 4 hebben al een ring alleen het kleinste kuikentje nog niet.

Komt dat vaker voor dat er eentje een beetje achterblijft?
Ik krijg nu wel de indruk dat het meer te eten krijgt en er ook meer zijn best voor doet om te eten.
Nog een vraagje, kan ik het broedblok gewoon verschonen het is nu erg vies maa rik ben bang dat als ik er vers zaagsel in doe dat de ouders er niet meer naar omkijken.

Gr Lian

Rianne

Je kunt het blok zonder problemen verschonen. Zet de kleintjes lekker in een bakje met een handdoek. Als je de jongste 2 dan eerst in het blok zet, en even met de oudste op de bank gaat zitten, zullen ze de jongste als eerste gaan voeren. Op deze manier weet je zeker dat ze genoeg eten krijgen. :)

Lian02

Dank jullie wel voor de antwoorden, de valkjes doen het nu allemaal uitstekend en zijn nu ook allemaal gerings Het jongste kuikentje weegt nu 48 gram en krijgt veren, zijn kropje is nu steeds goed gevuld. Ik laat het aan de ouders over om te voeren en ze doen het verder heel goed.