20 mei 2025, 23:04:26

Nestblok

Gestart door Liek, 15 januari 2004, 14:17:25

« vorige - volgende »

Liek

Sinds kort heb ik een nestblok in het verblijf van de valkparkietjes gehangen. In het begin vonden ze het vooral vreselijk eng! Nu vinden ze het niet meer echt eng, maar wel vreselijk stom! Ze kennen dit ding niet en wat de boer niet kent dat eet hij niet!
Wennen ze vanzelf aan dit 'grote boze nestblok monster', of zijn er misschien tips om ze er wat sneller aan te laten wennen?
Het popje zit nu op haar eitjes op de bodem van de kooi(onbevrucht). Is het verstandig om haar eitjes in het blok te doen of juist niet? Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Liek

Inger m

Hoi,
Het is logisch dat ze eraan moeten wennen. Ik heb geen tips om dit sneller te laten gaan, want hieraan moeten ze gewoon uitzichzelf wennen.

ik zou de eitjes niet in de nestkast doen, tenzij ze er uitzichzelf veel interesse in gaat tonen en er veel in gaat zitten. Zolang ze dit niet doet zal ik de eitjes gewoon laten liggen, want dan verwacht ik niet dat ze ineens in de nestkast gaat broeden.

Hoelang liggen de onbevruchte eitjes er nu? Als ze er al een tijdje liggen en echt onbevrucht zijn, zou ik ze gewoon weghalen (broeden zelf kost ook energie), dan heb je kans dat ze de eitjes de tweede ronde uitzichzelf in de nestkast gaat leggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi,

Bij mijn laatste koppel had het popje nog nooit een nestblok gezien en ze had een eitje in een kartonnen doos op de grond van de kamer gelegd.
Ik heb meteen het eitje in een broedhok gelegd en het koppel in een apparte kooi gezet met dat broedhok eraan.
Met een paar uur zat ze al bij haar eitje en twee dagen later legde ze er keurig eentje naast in het broedhok.
Dus het is zeker het proberen waard en laat ook aan je valkje zien dat de eitjes het broedhok in gaan.
Je kan ze dan het beste voor de ogen van je valkjes door het invlieggaat het broedhok in leggen.
Ze zijn toch niet bevrucht dus als het fout gaat en ze gaan het broedhok niet in is er niks ergs aan de hand.
En ze wennen er snel aan hoor zeker als ze weet dat haar eitjes erin liggen.
Ik zou dus zeggen gewoon in het broedhok leggen.

Groetjes, Paul

Liek

Hoi Inger en Paul,

Bedankt voor de tips!
Inger, mijn popje blijft aan de lopende band eitjes leggen. Twee maanden geleden was ze ernstig verzwakt door het vele leggen. Haar sketetje was helemaal aan het ontkalken. Op aanraden van de dierenarts laat ik de eitjes nu een dag of negentien liggen. Ik weet dat het haar veel energie kost, maar het ik beter dan om de dag een ei!

Groetjes Liek

Inger m

Hoi,
Ik bedoel ook zeker niet dat je ze steeds na het leggen moet weghalen, dan blijft ze inderdaad leggen tot het nest vol is (en dat lukt nu niet). Dus inderdaad goed om ze wel even te laten liggen.

Maar ik had geen idee hoelang de eieren er al lagen, ik haal onbevruchte eieren op een gegeven moment ook gewoon weg na een week of twee (indien hele nest onbevrucht is, anders laat ik alles liggen).

Je schreef dat ze angstig waren voor de nestkast, vandaar
dat het mij beter leek ze gewoon te laten liggen.
Ik heb zelf weleens een nest met jongen verplaatst naar een andere nestkast onder toeziend oog van de ouders, na wat aarzelingen accepteerden ze de verhuizing en gingen daar verder met het voeren van de jongen.

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Liek

Jee!! Het popje zit nu in het nestblok! Echt leuk!
(Voor de kwekers onder ons zal dit de gewoonste zaak van de wereld zijn)
Weet iemand hoe lang het duurt voordat valkjes een paartje worden?
Het popje heeft keus uit twee mannetjes, maar geen van drie lijken aandacht voor elkaar te hebben. Moet het meteen klikken? Of duurt het een tijdje?  :-/

Groetjes Liek

giovanni

hoi liek

tja, het kan zijn dat ze  nooit gaan wipwappen hoor, je valkje beslist nog altijd zelf of ie met een van je valjes wil paren of niet. Maar denk wel als ie keus heeft tss 2 én er een broedblok hangt, dat je gaat kunnen kweken. Als je zegt dat ze nog niet zoveel naar elkaar omkijken, kan ht nog wel een tijdje duren hoor, je zal wrs moeten wachten tot het broedseizoen.

grtjs

Liek

Hoi giovanni,

ik denk dat je inderdaad gelijk heb!
Ik ben zelf een beetje ongeduldig geloof ik.

groetjes

Paul

Hoi Liek,

Een broedhok stimuleert ze vaak wel.
Meestal gaat eerst de man erin om de boel te onderzoeken en als het is goedgekeurd probeerd ie er een popje in te lokken :-)
Binnen kunnen ze het hele jaar door leggen maar vaak krijgen ze als het broedseizoen begint nog extra zin en is de kans nog groter dat ze gaan broeden.
Gewoon afwachten of het klikt tussen je valkjes maar vaak lukt het wel hoor alleen even geduld hebben.
Als ze eenmaal in het broedhok zitten gaat het vaak wel snel :-)

Groetjes, Paul

Liek

Het popje zit nu fanatiek in het broedblok.
Het o zo tamme lieve schattige poppie heeft me zojuist aangevlogen om dat ik de kooi open deed.
Ik zat of keek niet eens aan het blok en ze komt zo met open snavel uit het blok gestierd om me te bijten en te slaan met haar vleugels.
De twee mannetjes vliegt ze ook aan als ze in de buurt van het blok komen.
Is deze pop geemancupeerd? Denkt ze dat ze het zonder man allemaal kan ofzo?
Paul zei dat het mannetje het popje er in moet lokken, maar het popje zit er nu alleen in en vliegt dus alles wat beweegt aan! Doen popjes dat vaker?

Liek

Paul

Hoi Liek,

Misschien heeft het mannetje al eerder in het hok gezeten en is het popje nu al bezig met broednijgingen  :)
Hun gedrag kan inderdaad erg veranderen als ze broeds zijn dat is normaal en ze word weer de oude na het nestje.
Maar overal zijn uitzonderingen op hoor dus het kan ook zijn dat het popje meteen het broedhok ingedoken is.
Hier had ik ook in de meeste nestjes dat voornamelijk het popje broedde en soms zat het mannetje ernaast maar soms kwam die niet eens in het broedhok.
Pas met voeren gingen de mannen dan meedoen.
In mijn laatste nestje wisselde ze elkaar keurig af dus dat was wel een stukje meer volgens de regels :-)

Groetjes, Paul

Liek

Is het dan ook normaal dat het popje de mannetjes zo aanvliegt? Ik zou denken, wanneer ze broeds is, zou ze juist een man willen! Wat een vreemde vogel!

Liek

giovanni

CitaatHoi giovanni,

ik denk dat je inderdaad gelijk heb!
Ik ben zelf een beetje ongeduldig geloof ik.

groetjes

:Djah, ikzelf ben ook ongeduldig hoor, ben nog altijd van plan om het broedblok erin te hangen, maar vond nog geen tijd. Wel verlang ik tot er jonkies zijn ;) Dat ze maar vlug gaan spelen voor ruitenwisser :)

grtjs

Liek

Ik denk (en hoop vooral), dat het goed gaat komen met het paren. Vandaag zitten de mannetjes omstebeurt te kletsen en liedjes te fluiten.
Eerst de ene, als deze man even zijn snavel houd dan begint de ander! Toch een soort van opscheppen tegen elkaar?
Als het warmer wordt, neemt dit soort gedrag nog meer toe denk ik (lees: hoop ik)!

Liek