15 juni 2024, 23:24:29

kale plek achter de kuif!!

Gestart door k@rin@, 23 november 2010, 01:55:02

« vorige - volgende »

k@rin@

hallo
ik heb een albino valkparkietje koko
hij heeft een kale plek achter zijn kuif.. is da normaal?  en hij verlies nu veel pluimtjes.. ik ken niet veel van valkparkieten.. :( dus graag uitleg..
alvast bedankt

hilde

kale plek op het hoofdje dat kan er zijn veel abinos en lutinos die dat hebben

het is ruitijd en verliezen ze pluimpjes

k@rin@

hey
ah ok
maar kan je er niks aandoen, dat er wel pluime erop kome? ik doe er vitames in zn water..
grtz

hilde

die kale plek zal blijven denk ik

vitamine kan nooit kwaad geef er ook maar van een vogelarts

groetjessssssssss

k@rin@

hey
vogelarts.. ik weet niet als mn dierenarts veel van vogels weet.. ik zie op internet veel namen van vogelarts maar ze zijn praktisch allemaal v nederland..

Manouk

Misschien kan je even op google intoetsen vogelarts en de naam van je woonplaats, misschien kom je dan iets tegen,
groetjes
Manouk

hilde

ik woon in belgie
en heb het gekocht bij vogelarts vandersanden in veldwezelt

k@rin@

ah ok ik zal eens zo zoeken..
hilde: ik zie dat je ook een albino hebt, hoe houd je de pluimen wit? wat gebruik je  om de pluimen aan de uiteinde wit te houden.
grtzzz

Safrena

Hey Karin

Ook ik ben van Belgie, en ik reis altijd een half uur om naar een vogelarts te gaan.
Liever iets langer reizen en naar een vogelarts/vogelkenner gaan, dan een beetje zitten knoeien bij een gewone dierenarts.

Ik ga altijd naar Roosdaal, ternat bij Geeroms Bjorn

Vele groetjes

hilde

hey karin

ik gebruik niets

groetjessss

ik heb 1 uur gereden voor die vogelarts vandersanden en heb ook een sec opinie gevraagd over men edelpapegaai dat was bij een andere vogelarts peter coutteel ook 1 uur rijden ik woon nl in genk en moest naar nijlen rijden dat is bijna 1 uur
moesten er nog vragen zijn shoot maar

mijn 2 albino's en men lutino's hebben geen kaal plekje op het hoofdje

als ik een van zo een valkjes koop kijk ik daar eerst henen zo ook bij geelwangen heb ik het gezien

Monky

Karin, je oorspronkelijke vraag is of het kale plekje achter de kuif kwaad kan.
Bij veel lutino's en albino's is zo'n kale plek aanwezig. Dit komt ook niet terug. Zelfs niet met vitamine.

Vitamine geven is goed, maar geef vooral niet te veel.

Ik zie dan ook geen reden om hiervoor naar een vogelarts te gaan. Als je een goed uitgebalanseerd zaadmengsel hebt, is een vitamine preparaat waarschijnlijk niet eens nodig.
Je haalt er in elk geval de kale plek niet mee weg. Tenzij het een ander soort kale plek is. Je zou eventueel een foto van je albino kunnen plaatsen zodat we kunnen zien of het inderdaad over de "ino" kale plek gaat.

Bij albino's en dan, geloof ik, vooral bij popjes worden de slagpennen wat grauw van kleur, soms ook de andere vleugelveren. Dit is ook normaal.

Deze vraag is vaker gesteld. In deze link vind je verdere uitleg hierover: KLIK HIER

Groetjes,
Monky

hilde

wat is niet teveel vitamine geven monky?

Safrena

Citaat van: hilde op  7 december 2010, 13:00:03
wat is niet teveel vitamine geven monky?



Hey Hilde

Een heel goed gezond uitgebalanceerde voeding, met alles dat een valkje nodig heeft, hoeft geen extra vitamine preparaten.
Teveel van die preparaten, zal meer kwaad dan goed doen.

Geef enkel en alleen extra vitamine preparaten als de vogelarts het adviseert.
Of als je parkiet geen goed uitgebalanceerde voeding zou krijgen.


Groetjes

hilde

hier hebben ze dat hoor uitgebalanceerde voeding
maar een vogelarts adviseerde toch vit te geven .en hij zei : kan nooit kwaad .


Monky

Volg de aanwijzing op de verpakking en als je gevarieerd voeding geeft met fruit en alles, dan hebben ze in principe geen extra vitamines nodig. Dan geef je volgens mij al gauw te veel. Wat er dan gedaan wordt is het 2 keer in de week geven om overdosering te beperken.

Ik meende ergens gehoord of gelezen te hebben dat overdosering in de lever en nieren opgeslagen wordt... maar ik kan het nergens terug vinden... dus misschien was dat toch wat anders.

Wat ik wel terug gevonden heb is dat er een hele discussie is of je wel of geen vitaminedruppels bij moet geven.
Vaak wordt het in bepaalde periodes gegeven zoals na ziekte of bij een moeilijke rui.
Verder wordt het ook wel gegeven ter vervanging van fruit.
De vraag blijft altijd of het echt wel nodig is en of het kwaad kan.

Ik zie net je tweede berichtje voorbij komen, Hilde...
Daar is dus nog discussie over of het wel of geen kwaad kan. Ik zou het in elk geval met mate geven. Waarom zou je ze extra geven als ze het niet nodig hebben?

Maar ik weet wel dat het de veren op de kale plek achter de kuif niet zal helpen terug te komen. Dat is iets wat aangeboren is.

Groetjes,
Monky