28 april 2024, 15:14:57

Probleem met mijn valkje

Gestart door Kiwi, 12 november 2010, 12:49:22

« vorige - volgende »

Kiwi

Hallo,

ik hoop dat ik hier in het goede topic zit!
Mijn valkje Kiwi is nu zo'n 5,5 jaar oud en heeft tot een 1,5 jaar geleden samen gezeten met een andere vogel (grasparkiet). Dat was niet gepland maar de grasparkiet was uitgebroken en bij hem in de kooi geklommen. Ze waren zo happy met elkaar dat ik het zo heb gelaten en nu is 1,5 jaar geleden die grasparkiet dus overleden. Aanvankelijk trok Kiwi het prima en ik merkte wel dat hij zich meer hechtte aan mij. Het probleem is alleen dat ik nu in mijn woonkamer niet met een ander kan praten (hij lijkt jaloers?), ik mag de woonkamer ook niet uit of hij begint enorm te schreeuwen, dat geldt ook voor als ik in bed lig en hij mij hoort omdraaien 's morgens. Op zich kon ik het goed hebben, ik gaf ook lang niet altijd toe aan wat hij wil.

Het is in essentie echt een lief beestje, komt kusjes halen als je bij de kooi komt en kwebbelt lief, maar hij kan ook tevens best heel dominant zijn.

Nu is er bij mij onlangs een chronische ziekte vastgesteld waar ik veel pijn van ondervind en ik merk dat ik het geluid niet goed meer kan handelen, het is teveel. Het schoonmaken is ook een probleem maar opzich kan ik daar hulp bij krijgen als het moet.

Ik zou graag advies willen hebben over hoe ik hier het beste mee om kan gaan, zijn er tips om hem wat minder dominant / wat stiller te krijgen? Want op dit moment schreeuwt hij continu ook als ik niet thuis ben. Of misschien kijken of er ergens een opvang is met oudere vogeltjes zodat ik hem een vriendje/vriendinnetje kan geven? Het lijkt me logisch dat hij als hij met z'n tweeën is, rustiger zal zijn of niet? Ik vind een nieuw huis zoeken een erg drastische oplossing die ik eigenlijk ook niet over mijn hart kan verkrijgen.

Ik hoor het heel graag van jullie en alvast bedankt!

Jeroenw

Hallo kiwi

De oplossing kan inderdaad  zijn een vriendje erbij,
Je bent een deel van de roedel ( partner)
In het wilt roepen de valkparkieten smorgens om bij elkaar te komen en dat doet je valk ook, je kan het minder laten worden . de kamer in de schemer te houden (donker)  idee scheppen dat het nog nacht is .


Gr. Jeroen

Kiwi

Hoi Jeroen,

dank je wel!
Ik ga dan denk ik toch maar op zoek naar een vriendinnetje, want hij heeft meer aandacht nodig dan ik hem kan geven.

Groet,
Sanne