21 mei 2025, 20:44:20

eenzaam?

Gestart door illa, 21 oktober 2010, 15:34:31

« vorige - volgende »

illa

Ik kocht 1,5 maand geleden een valkparkiet.
In de winkel zeiden ze dat het nog een zeer jong vogeltje was, maar vrienden van me, die ook altijd vogels hebben gehad, dachten dat het beestje minstens een half jaar was.
Het probleem is dat het vogeltje al de hele tijd ongelukkig lijkt. Hij komt niet van z'n stokje en zit heel der dagen stil. Na lang oefenen komt hij wel op mn vinger zitten om een snoepje te eten, maar meer niet. Als ik de kooi openzet blijft hij nog steeds op zn stokje zitten. Ook als ik hem er zelf uithaal, vliegt hij even rond maar blijft dan de hele dag stil zitten.

Hij komt uit een winkel waar hij in een kooi zat met nog zes andere valkparkieten dus ik denk dat hij z'n vriendjes mist.
Kan dit het geval zijn? Zoja zou ik hem graag weg doen naar ergens waar hij bij soortgenootjes kan zitten en zelf een ander vogeltje kopen dat meer alleen heeft gezeten.

Kunnen jullie me helpen met deze vragen? (foto bijgevoegd, mss kunnen jullie zeggen of hij idd nog jong is of niet)

Manouk

Hoi hoi..
heeft je valkje toevallig een ring om zijn pootje??

Ik kan zo op eerste oogopslag niet echt zien of hij jong of oud is...

misschien zelf een valkje erbij nemen?? of is dit geen optie??

groetjes
Manouk

illa

Valkje heeft een ring en is van het jaar 2010 (staat np 10)
maar als hij al een paar maanden bij zes andere valkjes zit, is het mss logisch dat hij gehecht geraakt.
Een tweede valkje lukt voorlopig niet, want het kot is daar te klein voor.

Kan het zijn dat hij z'n vriendjes mist, of is het gewoon een bang valkje?

Manouk

Ik denk wel dat hij een maatje mist... maar dat een valkje heel erg stil zit is wel een beetje vreemd...

Eet en drinkt hij goed??
reageert hij wel op je als je fluit of iets??

En misschien een rare vraag, is hij gekortwiekt of dat niet??

groetjes
Manouk

Manouk

Je hebt in ieder geval wel een mooi valkje.. een bleekmasker zo te zien...

hij ziet er goed uit...
misschien kan je hem nog wat tijd geven om te wennen.....

Anders misschien eens proberen om hem met een ander valkje te laten..
misschien bij een bekende die ook valkjes heeft een tijdje laten logeren of zelf een valkje in huis nemen om te logeren..
Zo kan je zien hoe hij reageert als er een ander valkje is..
dan weet je of het daaraan ligt en kan je altijd nog verder beslissen of je er een valkje bij wilt of dat je hem een goed huisje bij iemand anders wilt geven...

hoop dat je wat hebt aan mijn hulp...
groetjes
Manouk

illa

Hij reageert wel op me als ik iets zeg, maar heel erg bang. Het is ook net of hij elke dag opnieuw aan mijn vinger moet wennen. Eens hij het er een paar keer gaat opzitten lukt het wel, maar elke ochtend heeft hij er opnieuw bang van.

Hij eet en drinkt goed, maar is en blijft van alles bang. Hij komt ook enkel naar mij als ik eten vast heb.

Vandaag heeft hij een hele dag los gezeten, had geen tijd om hem terug naar z'n kooi te lokken. Denk dat dit goed is geweest want toen ik thuis kwam vloog hij direct naar de trostgierst in mn hand. Hij trilde wel nog altijd.

Zal even afwachten hoe hij de volgende keer reageert als ik de kooi openzet.

illa

ah en hij is niet gekortwiekt.. Hij gaat ook altijd op de gordijnenbak zitten als hij los is. vrij lastig want kan daar niet aan, zelfs niet als ik op een stoel sta.

Paula

Mooi valkje hoor! Hij/zij ziet er goed uit.
Als ik zo lees hoe Jupke zich gedraagt, krijg ik het idee dat hij/zij bang is. Niets gewend, zeg maar.
Heeft Jupke speelgoed in de kooi? Speelt hij daarmee?
Op foto jupke2 vind ik dat hij/zij ook nogal terughoudend kijkt, niet weet, bang is voor wat er komen gaat.
Ik denk dat je heel veel met Jupke aan de slag moet, veel tegen praten, veel aandacht aan geven. Voer hem elke dag uit de hand, meerdere keren per dag. Zo went hij het snelste aan je.

Veel succes met Jupke!
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

Coekiemonster

hoi hoi,

Als aller eerste wat een plaatje van een valkje heb je!!
Mooie mutatie :D

Ik denk inderdaad dat hij een beetje zijn vriendjes mist als hij bij meerdere eerst heeft gezeten.
Ook heb je hem nog niet zo heel lang dus hij zal denk ik ook nog een beetje moeten wennen.
Het tam worden lukt je dus al goed las ik :D dat hij naar je hand vliegt :D
Is me hier nog niet gelukt met de andere nieuwe valkjes :P
Waar woon je ongeveer??
Als het in de buurt is kan je wel is langskomen om te kijken hoe hij reageerd met de andere valkjes :D
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

illa

Hoi,

eerst en vooral bedankt voor alle reacties.
Verder ben ik net afgestudeerd en werkzoekende. Ben dus vrijwel elke dag heel de dag thuis en dus ook heel de tijd met hem bezig.. daar zal het dus niet aan liggen..
Jupke kwam enkel vandaag naar me toe gevlogen, denk ik, omdat hij heel de dag heeft losgezeten en dus honger had.
Het gekke is gewoon dat hij elke ochtend opnieuw bijt naar mn vinger.. hij lijkt het elke dag te vergeten dat mn vinger te vertrouwen is.

Van speeltjes heeft hij iets met trapjes en belletjes in de kooi hangen. Hier is hij nog niet aangeweest, enkel vandaag na zn lange vlucht heeft hij er even mee gespeeld. Maar verder is hij in niets anders geïnteresseerd dan zn eten en stokje waar hij heel de dag opzit.

Zal nog afwachten hoe het de komende dagen vordert, want wil hem echt niet weg doen.. Maar in de eerste plaats wil ik niet dat hij ongelukkig is en zn vriendjes mist..

@ coekiemonster: ik woon in Wijnegem, jij?