7 mei 2025, 18:46:02

Afwijkend gedrag van ons valkje

Gestart door mmarsepein, 15 oktober 2010, 23:13:21

« vorige - volgende »

mmarsepein

Beste iedereen die ons duidelijkheid zou kunnen geven!

Wij hebben nu ongeveer anderhalf jaar onze lieve pluis. Toen we hem kochten vertelden ze dat het een vrouwtje was, nav raar gedrag half jaar geleden toch mijn twijfels of hetgeen mannetje is.
Wat is er nu aan de hand?
Sind juli ongeveer vertoond hij/zij vreemd gedrag, veel in de kooi zitten in een hoekje, blazen en aanvallen als je erlangs loopt, als we de kooi open hebben (wat we erg vaak hadden en nu minder ivm aanvallen) dan kruipt hij op de kooi (vierkante kooi) en houd die zich met zijn pootje vast (oke dit is raar sorry) en schuurt hij als ware met zijn achterste van links naar rechts over de hoek van de kooi. Hierbij rare zeur geluidjes te maken. Als hij een 'goede' dag heeft en lekker opde kooi zit kun je het ene moment lekker met hem knuffelen en het andere moment als je even langsloopt valt die je vliegend aan, poten vooruit en recht op je hoofd en dit herhaalt hij meerdere keren. Fluiten doet hij steeds minder terwijl ik eerder elke avond wel een fluitconcertje met m hield, nu gaat hij/zij er niet meer op in.
Hoe hij zih normaal gedraagt?:
Lief, knuffelend, lekker kroelen bij je nek en oor, wou graag gekriebeld worden met je neus en zo ver mogelijk omhoogkruipend en met zn koppie tegen je neus duwen tot je ging knuffelen, koppie omlaag zogauw je langsliep en lief piepen in de hoop dat we hem met de vingers even in zn nekje kietelden maar dat is echt allemaal weg.

Wij vinden het zeer vervelend en niet alleen voor ons maar dit lijkt me ook niet erg oke voor pluis. Wat kan er in hemelsnaam aan de hand zijn wat zo lang aanhoud en niet meer veranderd? We hebben al geprobeerd hem extra aandacht te geven zonder resultaat, een gerstestengel in de kooi doen? normaal fluite die van blijdschap met zn vleugeltjes iets omhoog eromheen dansen en dan eten, nu valt die je hand aan als je een stengel erin legt. We hebben ook geprobeerd zoals ik hier las door hem zn plek te laten weten en hem minder vrijheid te geven maar zonder enig resultaat.

Is ons valkje ziek? Is het een mannetje met hormonen? en duurt dat dan van juli tot oktober, nu dus? In ieder geval nog nooit een eitje gelegd en pluis is nu 2 jaartjes oud.

Heel fijn als iemand die al langer valkjes heeft hier iets in herkent en een oplossing heeft of iets waar we aan kunnen werken.

Verder eet en drinkt hij goed, eet veel van zn zaadjes trouwens en heeft ee lekkere ruime mooie kooi, houtsnippers onderin, speeltjes erin dus dat lijkt me allemaal geen reden.

Heeeeel alsjeblieft reactie aub van iemand die ons helpt weer te genieten van onze geweldige pluis.

Groetjes Marjolein

tweety1986

hoi hoi

ik denk dat je een vrouwtje hebt,
wat dat wat ze doet als ze op de hoek van de kooi ziten = zich zelf bevredigen..... klink raar, maar dat soet ons vrouwtje ook en ons mannetje niet, vandaar dat ik denk dat je een vrouwtje hebt, ook het gedrag wat ze vertoont als je met de hand ik de kooi komt hebben we hier ook, maar alleen bij het vrouwtje.... echter kom ik niet met de hand in de kooi als het niet nodig is, ik heb zoiets dat is hun plaats als ze er uit willen komen weten ze de weg, en als ze boven op de kooi zit en ik mijn hand uit steekt begint ze ook te blazen en te pikken, maar gewoon die hand er voor houden en niet laten merken dat je bang bent, en als ze in de buurt komt van je vingertoppen zorg dan dat er wat speegsel op zit van je zelf, dit vinden ze niet lekker en dan bijten ze niet...... of ze vinden het wel lekker en gaan dan zachtjes met de tong er over heen en bijten niet (dit laatste doen onze dwergpapegaaitjes nameijk)

kiki het vrouwtje zit ook vaker bij mij op de schouden en begint zo uit het niets te blazen en te pikken maar ik doe er verder niets mee, kijk der alleen een keer stom aan en vraag of het verder goed gaat ;)
en kiki is door de maanden heen ook minder gaan fluiten maar daar heb ik geen verklaring voor.......

fluite van blijdschap met zn vleugeltjes iets omhoog eromheen dansen en dan kusje geven doen ze bij ons bijde en soms eentje ook niet, maar dat hebben ze een 'slechte' dag....

en als je het niet vertouwd bel gewoon de vogelarts en vertel hem je verhaal, zij hebben der voor geleerd en kunnen je meer vertellen dan wij, wij hebben het namelijk ook alleen maar uit eigen ervaringen........

succes

xxx christa