2 mei 2025, 21:34:09

Valkparkiet + Apagornis = ..??

Gestart door Coekiemonster, 14 oktober 2010, 12:50:30

« vorige - volgende »

Coekiemonster

JaJa haha en valkaprkiet (man) met een apagornis (vrouw).
Een vriendin van mij heeft een apagornisje maar helaas was er iemadn alergisch voor thuis.
Dus heeft ze hem meegenomen naar de dierenwinkel waar ze werkt.
Daar heeft ze het vogeltjes bij een valkje in de kooi gezet.
Een paar weken geleden dacht ze wat maken ze rare geluiden.....
Zij kijken ... jaja ze waren aan het wip wappen hihi.
Maarrr nou heeft ze dus gisteren een eitje gelegd!
Zelf heb ik gehoord dat het niet gevrucht kan zijn omdat het geen familie van elkaar is, omdat de eerste latijnse naam niet hetzelfde is.
Maarja... wat denken jullie??
Ze heeft er niet aangezeten en het ligt er nog steeds in in het nestje.
Zelf was ik stom verbaasd omdat het juist bekend is dat die 2 soorten niet met elkaar kunnen.
De pupjes met Muffin ons grasparkietje

Raf

Jeroenw

Valk x kaketoe = bevrucht ei

Zoek op google rosé kaketoe x valk

Ja je kan het proberen om te kijken of het bevrucht is de wonderen zijn de wereld nog niet uit,

;D

Gr. Jeroen 

hilde

ik denk wel dat dat kan maar de jongen die er uitkomen als de eitjes bevrucht zijn de jongen onvruchtbaar zijn .
heb dat eens gelezen met een ander soort maar weet nietmeer welke is al zolang geleden .

mariannenl

zeg nooit nooit !!!!!
Ik heb vorige week lezingen gehad op de Dag van de Papegaai in de dierentuin in Olem Belgie en ik denk dat er ook wel wat lezers/leden van dit forum waren

Hier ging het over een aga popje wat zonder een man een eitje had gelegd, dat is vrij normaal maar ...... ze kreeg een kuiken
Allerlei theorieen gingen over de tafel :  in dezelfde kooi ooit toch een mannetje geweest en dus misschien sperma in de kooi aanwezig, dat geloof ik dus niet want die cellen hebben maar een beperkte levensduur, maar het kuiken was er
Helaas is het kuiken overleden en niet nader onderzocht

En inderdaad het verhaal van een rose kaketoe x valkje, het gebeurt dus wel
Als er jongen komen zijn ze in ieder geval hybride en dus onvruchtbaar, maar ik sluit het niet uit dat het mogelijk is

Er zijn bij zoogdieren heel wat hybride kruisingen bekend

want eitjes leggen staat helemaal los van bevruchting, of een popje bevrucht is of niet ze legt toch eitjes

Heel spannend en ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden hiervan , maar nogmaals verwacht er niet te veel van

Marianne

Coekiemonster

hoi hoi,

Ik zag het toevallig dat weer wat mensen gereageerd hebben.
Ja inderdaad volgens de natuurleer zou het niet moeten kunnen.
Alleen als ze de eerste latijnse naam hetzelfde is.
Waaronder dus de valk en kakatoe die zijn familie van elkaar.

Ze heeft er nog een paar eitjes bij gelegd tijdje geleden.
Het mannetje het valkje voert en verzorgt haar het is echt een heeeel lief liefde koppeltje.
We hebben uitgerekend dat 14 nov er niks uitgekomen is dan zijn ze onbevrucht.

Hahaha je zeg nooit nooit :P er zijn inderdaad wel wat rare wonder gevalletjes bekend.

Rianne

Een paard en een ezel kun je ook kruisen, en idd de valk en kaketoe, staat een stukje over bij Mutaties geloof ik via het menu hiernaast. :)

hilde

ik ken iemand kruising princess of wales en dju naam kwijt het is een ahja bergparkiet

Jeroenw

Mm zal het ook niet interessant zijn om met de valkparkietjes te kruisen om de leeftijd verwachting omhoog te gooien ? Sommige hybride zijn  wel vruchtbaar. En selekteren op valkparkiet uiterlijk . tot uiteindelijk een valkparkiet is ontstaan die leeftijd verwachting heb van een grijze rood staard papegaai geen verdriet meer van je overleden valk je van 20 jaar
Maar samen oud worden  ;D

Jeroenw

Citaat van: Rianne op  3 november 2010, 14:10:56
en idd de valk en kaketoe, staat een stukje over bij Mutaties geloof ik via het menu hiernaast. :)

Ja klopt ik heb geschreven zoek op Google  ::)  en  je  krijgt dat stukje te zien en ik bedoelde ook dat stukje o lachen je kan beter gewoon hier
Kijken / zoeken scheeld een omweg ;D   

mariannenl

....ik ben absoluut tegen het kruisen met andere vogels om zo een beter valkje te krijgen , of een valkje wat ouder zou kunnen worden zoals bv een papegaai

Er wordt al veel meer gekweekt en gevraagd naar de originele wildkleur, fors van maat en met flinke kuiven, daar moeten we weer naar terug

En zelf selectief kweken dus geen lutino  x lutino enz.

Marianne

Rianne

Aangezien zo'n kruising onvruchtbaar is, zal dat ook niet gaan Marianne.
De vraag naar forse wildkleuren is idd groot, maar vaak worden deze weer ingezet om andere mutaties te kweken met hetzelfde formaat.

Jeroenw

Hoe groot is fors 32cm 35. Cm ? Ik vind met kweken met valkjes de gezondheid voorop moet staan , en in goede lede maten lengtes
BV  niet te klein hoofd of te groot hoofd dat zal voor kunnen komen met kruisen met anderen soorten denk ik. En lutino x lutino heb ik het idee dat het een zwakker mutatie is te veel inteelt , of niet ? En sommige hybride omdat ze heel dicht naast elkaar staan geld niet voor de valk parkiet dat idee die ik voorstelde kan ook niet maar stel dat het wel kon
Kunnen nakomelingen brengen zo is de Black Molly ontstaan hij komt niet in de natuur voor, hij is ontstaan uit kruisingen = hybride
En stel dat het welkon dan is het een project van 200. Jaar
Ik vraag me af in het begin van dit stukje hoe groot is fors om dat tarzan mijn valk de andere fors is voor bij gegroeit, en de nieuwe valkje die ik heb Marcus' is veel minder zo groot als tarzan Marc groei nog maar toch

Coekiemonster

Citaat van: mariannenl op  4 november 2010, 12:19:28
....ik ben absoluut tegen het kruisen met andere vogels om zo een beter valkje te krijgen , of een valkje wat ouder zou kunnen worden zoals bv een papegaai

Er wordt al veel meer gekweekt en gevraagd naar de originele wildkleur, fors van maat en met flinke kuiven, daar moeten we weer naar terug

Marianne

ik zie hier niet duidelijk in wat het te maken heeft met dit topic.
Discussies is een apart gedeelte voor ;)
Als er goed gelezen was dan was er gezien dat dit een ongelukje was en niet met opzet gedaan.
Ik bedoel hoe vaak zal niet nou gebeuren??
En om deze 2 grote liefdes uit elkaar te rukken :S dat vind ik een beetje dier onvriendelijk.
Tevens alsssss er een jong uit zou komen (die kans achtte ik al heel klein minimaal) dan was die toch onvruchtbaar.

We hebben vandaag de eitjes nagekeken met een lampje.
Helaas waren ze allemaal onbevrucht.

caro71

10 november 2010, 14:46:47 #14 Last Edit: 10 november 2010, 14:48:28 by caro71
Citaat van: mariannenl op  4 november 2010, 12:19:28

Marianne

Nederlanders kweken we toch ook niet selectief...........
paco is er niet meer de dagen zullen nooit meer het zelfde zijn.