16 mei 2025, 23:17:22

geslachtonderscheid mutatie

Gestart door luukjuuh, 4 oktober 2010, 18:11:58

« vorige - volgende »

luukjuuh

hallo
ik heb  2 valkparkieten een cinnamon (denk pop) en een witmasker fallow ik zou graag willen weten hoe ik het geslacht kan bekijken
ik weet niet hoe ik er een plaatje op moet zetten maar heb ze wel

graag een reactie

MVG luuk

mariejj

Hoe oud zijn ze?  Ze moeten namelijk al de jeugdrui gehad hebben.

Bij de cinnamon krijgt een man een geel masker,   een pop heeft visgraatmotief in de staart en gele stippen aan de binnenkant van de vleugels.

Bij de witmasker fallow  is het hetzelfde alleen dan is het gele wit.  Dus een man krijgt een wit masker,  de pop heeft een visgraatmotief en witte stippen op de vleugels.

Maar een foto geeft meer duidelijkheid.
In dit topic staat hoe dat moet,  Het stukje van 'foto linken'  en zelf uploaden van photobucket.com  vind ik het makkelijkst.  http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.msg258777.html#msg258777

luukjuuh

bedankt voor je reactie
ik weet niet precies hoe oud ze zijn maar ze zijn van dit jaar cinnamon is dan zeker pop heeft visgraatmotief en lichte oranje wangvlekken en een licht geel masker maar mijn andere volgens mij een witmasker fallow heeft geen visgraatmotief en geen wangvlekken alleen een bruine gloed over de staartveren aan de buitekant en over de vleugels en borst
ze ruzien nog wel eens met elkaar daarom ben ik onzeker of ik wel goed zit met het geslacht

mvg luuk

mariejj

Ik zou er niet zo zeker van uitgaan dat de cinnamon een pop is.   Jonge mannen hebben namelijk eerst ook het poppen uiterlijk (visgraat en stippen)  en dat verdwijnt pas na de 1ste rui.

Heeft de witmasker fallow rode ogen?

Lukt het niet om foto's te plaatsen?  Je kan ze anders ook naar mij per email sturen, dan plaats ik ze wel.  :)

Alle valkjes ruzien wel eens met elkaar, ongeacht geslacht.  ;)

luukjuuh

nee ik snap nog steeds niet hoe het moet maar heb een heleboel foto's met mijn mobiel gemaakt van mijn valkjes
mijn fallow heeft alleen rode ogen als het licht erop valt het is niet zo duidelijk als bij lutino en albino maar wanneer krijgen ze de jeugdrui eigenlijk? hoe weet jedat ze de jeugdrui hebben? ik zal ze wel naar jou te sturen
alvast bedankt

mvg luuk

mariejj

De rode ogen van fallows zijn heel goed te zien, juist duidelijker dan lutino en albino,  als je echt met licht erin het ziet dan is het waarschijnlijk cinnamon. Die hebben namelijk vaak een rode pupil.

Uh,,de jeugdrui,, weet het niet zo precies meer volgens mij tussen de 5 en 7 maanden?  Soms eerder, soms later.
Als ze veel veertjes verliezen dan zijn ze in de rui, in de jeugdrui verliezen ze alleen de kleine veertjes (dan krijgen de mannen al een masker)  en de rui erna dan verliezen ze ook de grotere veren, de slagpennen en staartveren. Dan krijgen de mannen egale grijze veren terug en de poppen weer de visgraat en stippen op de vleugels.

Ik zie de foto's wel verschijnen, mailadres staat op me profiel.

luukjuuh

ik heb foto's verstuurd ik denk dat ze dan in de jeugdrui zitten zie af en toe een paar kale plekjes en veertjes op de grond ik hoop dat je iets met de foto's kunt

mvg luuk

mariejj

Inderdaad een cinnamon, die krijgt als het een man is een gele kop, is het een pop dan blijft ze zo.   
En de ander is een  gepareld cinnamon bonte witmasker. Ik twijfel of hij/zij fallow is, maar dat maakt voor het geslachts onderscheid niet uit.
Als dit een pop is dan blijft ze zo, is het een man dan verdwijnen de parels (de witte vlekjes op de rug).  Maar het 'probleem' bij bont is dat de parels er veel langer over doen om helemaal te verdwijnen, tot 3 jaar kunnen die wel blijven zitten.
En bij bont  geldt het verhaal over het witte masker (van de mannen) niet, aangezien de kop nu al wit is door het bont.

Ik denk dat het gewoon een kwestie word van afwachten,, of je moet het per se willen weten dan kan je een dna-test doen.

luukjuuh

Geweldig!!
hartstikke bedankt
ik vind het niet nodig om een dna test te doen ik kan wel wachten

mvg luuk