vraag: popjes of mannetjes? en gedrag

Gestart door Linz, 27 september 2010, 20:51:22

« vorige - volgende »

Linz

27 september 2010, 20:51:22 Last Edit: 28 september 2010, 09:59:53 by lindsay
Ik heb sinds 2 dagen, 2 valkparkietjes ze zijn al wat ouder maar ik zou niet weten hoe je kun zien of het popjes of mannetjes zijn.
Is er misschien iemand die me er meer over kan vertellen?

Dit zijn ze:

Thanks!!

Larissa

Hoi Lindsay

Jij hebt op de eerste foto een Bonte valk zitten daar van is aan het uiterlijk niet te zeggen of het een man of een pop is
Je zult het gedrag van je valkje in de gaten moeten gaan houden of hij zich ook stoer gaat gedragen en of hij fluit, dna is eigenlijk voor deze de beste optie om er achter te komen wat het is.

Op de tweede foto zit een Lutino ook bij hun is het aan het uiterlijk soms moeilijk te zien, de vrouwtjes (poppen) hebben spots onder hun vleugels

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, mocht ik het niet helemaal goed hebben dan komen er nog meer reactie's

groetjes Larissa

Linz

Hey larissa

Bedankt voor je reactie.  Ik heb in ieder geval net gezien net gezien dat de Lutino geen stipjes o.i.d. onder de vleugels heeft.

Ik ben helemaal nieuw in de valkjes (en vogels) dus zou graag nog wat meer over willen weten dan dat ik al gelezen heb.

Ik vind het moeilijk te zeggen wanneer iets macho gedrag is of omdat iedere vogel zo doet. De gele hangt meerdere keren per dag in hun kooi op zijn kop aan een zitstok met zijn vleugels gespreid of anders heel hard te fladderen (Imponeren misschien?) en soms krijsen totdat ik aandacht geef. De bonte heeft dat weer helemaal niet.

Fluiten doen ze beiden niet echt, of anders nog steeds niet, meer tjilpen. Ook wel een soort brabbelend gepiep/gekibbel naar elkaar toe, ze dagen elkaar ook uit alsof ze een beetje jaloers op elkaar zijn of dominant ofzo... De liefde straalt er nou niet echt vanaf laten we maar zeggen. Ze zitten denk al zo'n twee jaar bij elkaar in de kooi, ik weet niet hoe het hiervoor is gegaan omdat ze schijnbaar een jaar in een garage hebben gestaan bij iemand die er allergisch voor was voordat ze terug werden gebracht. 

Ik ben nu bezig om ze (weer?) tam te krijgen rustig tegen ze praten en ze trosgierst te voeren door de tralies heen. Vooral de gele kan aardig blazen, maar zodra ik trosgierst geef, eet ie dat wel weer tussen mijn vingers vandaan zonder dat ie mij bijt.
Da's toch een goed teken?

Groetjes,

Raf

Weet je iets van de afkomst van de vogels?
- komen ze uit hetzelfde nest?
- welke kleur hebben de ouders?
- welke kleur hebben eventueel de andere vogels in het nest?

Citaat van: lindsay op 27 september 2010, 23:24:36
De gele hangt meerdere keren per dag in hun kooi op zijn kop aan een zitstok met zijn vleugels gespreid of anders heel hard te fladderen (Imponeren misschien?) en soms krijsen totdat ik aandacht geef. De bonte heeft dat weer helemaal niet.

Voorzichtig mee zijn want zo bevorder je het krijsen! Op deze manier leer je hem/haar dat krijsen betekent aandacht krijgen!

Linz

Hoi!

Nee, ik heb verder geen informatie over de vogels. Behalve dat ze bij iemand vandaan kwamen die er schijnbaar allergisch voor was. Ze dragen een rode voetring met NB 09 , dus neem aán dat ze dan uit dat jaar komen(?) denk ik.

Bedankt voor je tip wat betreft het krijsen. Ik heb net een boekje besteld over de valkparkiet hopelijk heb ik daar ook iets aan wat betreft het tam maken van de beestjes. Ik weet niet zo goed wat ik met het blazen aan moet. Negeren of juist wat lekkers geven en dan prijsen. Best een uitdaging die vogels  ;D 

bobbie

Volgens mij is rood 2006. Ik zal het even checken voor je.

bobbie

Linz

Ah thank you!

De kleur zit bij nader inzien tussen rood en paars in  ???, het is een beetje moeilijk te zien haha.