8 juli 2025, 14:41:32

Eitjes maar niet paren

Gestart door angelke1230762, 12 september 2010, 15:08:23

« vorige - volgende »

angelke1230762

hallo allemaal, ik heb een vraagje, namelijk het volgende.

Sinds enkele dagen heb ik een eitje in het broedblok, zowel de moeder als de vader gaan de broedblok in, de vader meestal overdag en moeder meestal tijdens de nacht.
Het rare is dat ik mijn koppel echter nog nooit heb zien paren. Wel kippetje zitten en dergelijke, maar heb de man nog nooit op het vrouwtje zien rijden. Is het nu nog mogelijk dat dit wel al gebeurt is en dat het eitje toch bevrucht zou zijn? Morgen ga ik proberen het ei te schouwen.

groetjes

Peggel

misschien hebben ze ook een beetje schaamte en wachten ze totdat jij even de deur uit ben? ;)

Caroline

Hoi hoi!!

Het kan inderdaad dat je valkjes alleen maar paren als jij niet kijkt. Ik heb hier ook koppeltjes die jongen krijgen maar die ik nooit zie paren. Het ene koppel doet het altijd als ik niet in die kamer ben, het andere koppel wipt alleen IN het blok en ik heb ook koppeltjes die zich nergens voor schamen en het zelfs doen als ik naast de kooi sta.  :P

Even een andere vraag:

Ik lees dat ze al een eitje hebben, ik hoop toch dat je deze valkjes met blok binnen in huis hebt staan?? Want voor nu nog een nestje in een buitenvolière is het echt te laat.  :-\

Voor alle eitjes gelegd zijn ben je een week verder, eer het laatste jong uit komt is het nog een keer 3 weken verder praten we over bijna half oktober en dan moeten ze nog eens 6-8 weken opgroeien ....

Met name de eerste 4 weken als ze nog in het blok liggen is de temperatuur (vooral 's nachts) veel te laag, er is zelfs grote kans op nachtvorst.

Ik zou dus of het blok weghalen of de valkjes met blok binnen zetten. Zij zullen dan wel tot volgend jaar mei binnen moeten blijven, ze kunnen dan niet meer terug naar buiten i.v.m. de temperatuur.

Heb je ze al binnen staan, heel veel succes met dit nestje.  :D

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

angelke1230762

mijn valkjes blijven het hele jaar door bij me binnenshuis, welliswaar met dagelijkse uitvliegmogelijkheden en vrijheid. Heb gemerkt dat er vandaag een tweede eitje bijligt, maar zie geen leven in de eitjes, zelfs geen rode lijntjes niet. Ik ga ze toch dan maar laten liggen. Hopelijk komen er toch jonkies van. Alvast hartelijk bedankt voor de info

groetjes

Paula

De eitjes zouden inderdaad bevrucht kunnen zijn.
Pas na zo'n 5 a 6 dagen broeden zie je de adertjes pas. Je ziet de adertjes ook alleen als je met een lampje (schouwlampje) kijkt.
Kijk ook eens in mijn boekje:   ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,34632.0.html

Groetjes van Paula en ...  :)

angelke1230762

jammer genoeg eitjes moeten wegnemen, eentje in twee gebarsten en ander met gaatje in en zat vol lucht. Voorlopig nog geen nieuwe eitjes, jammer want keek er wel naar uit.