8 mei 2025, 04:07:20

Hebben ze wel enig benul HOE? 18+

Gestart door ziralioness, 19 januari 2004, 14:48:55

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal!

Kiko heeft het op dr heupen hoor... ze gaat sinds gisteren veel kippetje zitten en maakt hele zachte piepgeluidjes... ik wil wedden dat ze een mannetje probeerd te lokken!

Ze is eigenlijk nog iets te jong (7 mnd) maar er hangt toch geen broedblok. ;)

Nu heb ik alleen het idee dat de mannen hier geen flauw idee hebben wat ze nu eigenlijk wil!  :D Kiko zit maar te lonken en te lokken en te piepen en de heren kijken amper. Nina let er niet eens op en Ricky kijkt wat dom naar haar en doet niks. ;)

Mijn vraag is dus... hoe is jullie ervaring? Deze valken hier hebben misschien nooit gezien hoe er gepaard moet worden. Zullen ze dit wel zelf gaan doen/leren? Of moet ik filmpjes voor ze gaan draaien??  :D Een soort valkparkieten-p*rn* bioscoop!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Lique

Hoi Diane,

Ja, ze begint erachter te komen dat ze een popje is.
Maar ze is nog wel veel te jong. het kan zijn, dat er straks een man op gaat reageren, en zelfs een wipwapje gaan maken.
Maar ze is nog niet vruchtbaar.
Als er wel een eitje komt, die ze al wel kan produceren, kan je deze rustig weghalen.

Maar laat ze nog maar eventjes lekker stuntelen.

groetjes lique

ziralioness

Tja, als ze nu maar GINGEN stuntelen...  :D :D :D

Als Kiko straks wel echt zover is wil ik wedden dat de heren heel stom zitten te kijken...

Ben echt benieuwd of ze wel enig benul hebben wat ze doen moeten?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

Inger m

19 januari 2004, 22:28:00 #3 Last Edit: 19 januari 2004, 22:36:26 by Cinnamon_valk
Hoi ziralionnes,
Wees gerust, je valken zullen echt wel weten hoe dat moet ook al hebben ze 'het' nog nooit gezien. Ook paargedrag is natuurlijk gedrag, een soort oerinstinct, zegmaar. Paargedrag bij dieren wordt aangestuurd door bepaalde geslachtshormonen (waaronder oestrogenen).

Alleen hebben veel dieren bepaalde periodes waarin ze paargedrag laten zien, maar de rest van het jaar zijn ze weinig geinteresseerd in soortgenoten van de andere sekse (bv fretten en schapen etc etc). Zo ook bij veel vogelsoorten.
Verschillende factoren, zoals het licht beinvloeden de geslachtshormonen, waardoor dieren paargedrag (bronst bij zoogdieren) laten zien, dit is om ervoor te zorgen dat dieren alleen in periodes (voorjaar/ zomer) nakomelingen krijgen die gunstig zijn voor het grootbrengen van de jongen.

Op dit moment tonen mijn valken bijvoorbeeld geen paargedrag. Op het moment dat het langer licht wordt en warmer en wanneer de broedblokken worden opgehangen lijkt het alsof ze niets anders aan hun kop hebben.

Waarschijnlijk is jouw valkje nu in de puberteit (dit betekent geslachtsrijp worden), haar hormonen spelen op en beinvloeden haar gedrag, waardoor ze dit paargedrag gaat vertonen. Bij jouw andere vogels is dit nu even niet het geval en je hoeft je niet ongerust te maken als er nu even niks gebeurd. (mss worden ze wel op een gegeven moment gestimuleerd door haar gedrag)

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hello

beter als inger kan ik het niet uitleggen hoor.
alleen mss nog dat de hypofyse door licht en warmte gestimuleerd wordt, en die maakt dan de geslachtshormonen aan.

ik denk dat al je valkjes "het" kunnen, je kan het z e toch niet leren :D

SDC:D

Inger m

19 januari 2004, 23:00:09 #5 Last Edit: 19 januari 2004, 23:13:16 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
De epifyse (pijnappelklier) wordt door het licht en melatonine (pigment) gestimuleerd en heeft een belangrijke rol bij de voortplanting.. De hypothalamus maakt geslachtshormonen aan (GnRH= gonado trophine releasing hormoon) en geeft deze af aan de hypofyse, deze geeft onder invloed van GnRH de hormonen FSH (Follicel stimulerend hormoon voor rijping eicellen) en LH (luteiniserend hormoon) af, welke invloed hebben op de ovaria (eierstokken). De eierstokken geven onder andere oestrogenen (en progesteron, drachtigheidshormoon) af en oestrogeen heeft ook invloed op het voortplantingsgedrag.
De hypofyse geeft ook prolactine af, dat heeft bij vogels invloed op de broedzorg.

Verder ga ik hier maar niet dieper op in. Ik ben op dit moment bezig met een afstudeervak aan Universiteit Wageningen bij de afdeling voortplanting. Ik doe onderzoek met varkens, dus dit ligt momenteel erg in mijn interesse gebied, dus vandaar ;).
Echter het hele hormonenverhaal is best ingewikkeld en verschilt steeds een beetje van diersoort tot diersoort.

gr Inger
problem.

Stijn dc

ja, oke :D
zoiets interesseert me eigenlijk ook wel hoor.
wat studeer je dan eigenlijk?

Inger m

19 januari 2004, 23:17:18 #7 Last Edit: 19 januari 2004, 23:19:21 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
Momenteel studeer ik Dierwetenschappen, richting Health, Welfare and Management. Afstudeerrichting vruchtbaarheid en voortplanting. Ik doe de MSc van 1.5-2 jaar.

Hiervoor heb ik HBO Diermanagement Beleid & voorlichting (Van Hall Instituut, Leeuwarden) gedaan, erg leuke studie, maar erg breed (het gaat over vanalles wat, zeg maar). Daarom ben ik gelijk daarna nog gaan doorstuderen en het bevalt prima!

gr Inger

nb. Klinkt mss interessant zo dat hele hormoonverhaal, maar eigenlijk moet ik het nu wel zo'n beetje kunnen dromen, want het is er steeds weer ingestampt, dus zegt verder ook niks... ;)
problem.

Natalie

Hoi Inger,

Toch is het wel vergelijkbaar qua hypofyse en hormonen tussen mensen en dieren. Ik heb zelf een tumor aan mijn hypofyse waardoor ik een aantal hormonen niet meer aanmaak. De tumor maakt juist weer heel veel prolactine aan waardoor het zou moeten lijken dat ik net een kind gebaard heb. Aan de andere kant maak ik geen oestrogenen aan, waardoor een kind baren niet zou lukken  ;D Oestrogenen mag ik ook niet slikken, omdat daar de tumor nog groter van zal worden. Een heel ingewikkeld verhaal die hormonen, en ben nu zelf een klein beetje ervaringsdeskundig. Leuk dat je je er zo in verdiept voor je studie!

Groetjes Natalie

Stijn dc

hello

oei, dat klinkt toch ernsitg nathalie, of is het helemaal niet?
sorry als ik je mss kwets of zo, maar dat wil dus zeggen dat je mss nooit kinderen zal hebben?

SDC

Natalie

Hoi Stijn,

Het is inderdaad redelijk ernstig, maar gelukkig redelijk te behandelen tegenwoordig. Ik kan dus ook inderdaad geen kinderen krijgen, maar dat weet ik al ruim 10 jaar en dus heb ik me er bij neergelegd. Het is zelf helemaal naar de andere kant overgeslagen waardoor ik het niet zo op kinderen heb  ::) Maar daar kwets je me niet mee, hoor!  ;)

ziralioness

Zoals jullie kunnen lezen in het dagboek (Nina, Kiko, Ricky en Wuppie's dagboek) is er een leuke ontwikkeling geweest....  ;D

Natalie wat vervelend te lezen. :( Het is wel prettig dat je er zelf zo makkelijk over kan praten. Ik zelf heb helemaal niets met kinderen dus ik snap de laatste gevoelens wel. ;)

Natalie

Hoi diane,

Ik zal zo eens in je dagboek kijken welke leuke ontwikkeling er heeft plaatsgevonden. Ik ben benieuwd!
En over mijn ziekte,......ik ben al ruim 12 jaar ziek, dus dan praat je er wel gemakkelijk over, en ik heb ook niets met kinderen, dus vandaar dat het voor mij geen probleem is. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen met een kinderwens een drama is.

Groetjes Natalie

Inger m

Hoi Natalie,
Ik vind het wel erg om dit zo te lezen, maar goed dat je er zo goed over kunt praten (schrijven).
Klopt inderdaad dat er veel overeenkomsten zijn tussen verschillende diersoorten en mensen, maar juist ook weer (kleine) verschillen.

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

goed dat je je er bij hebt kunnen neerleggen, want anders is dat niet leefbaar denk ik. er zijn mensen die er onderdoor gaan, wanner ze echt beseffen dat ze geen kinderen zullen kunnen krijgen. maar je moet er idd van tijd tot tijd eens overpraten denk ik wel.

owja, effe ontopic, ik zal eens kijken welke verwikkelingen zich hebben voorgedaan. ;)