24 mei 2025, 23:01:31

mijn valkje fluit niet

Gestart door marloes343, 28 augustus 2010, 15:07:56

« vorige - volgende »

marloes343

hoi

Ik heb een vraag:
Mijn vriend en ik hebben sinds vandeweek een valkje in huis.
We vinden het beide erg leuk en zijn er ook zeker heel blij mee.
alleen nu is het geval, dat ons valkje niet fluit.

is dit nogmaal?

we maken ons toch wel een beetje zorgen

groetjes marloes

Sanna

Hallo Marloes,

Ja hoor, dat is heel normaal. De verhuizing is een grote verandering voor je valkje geweest. Hij zal nog even moeten wennen. Wanneer hij zich wat meer thuis gaat voelen en tam begint te worden zal hij ook wel wat meer geluid gaan geven.

Groetjes, Sanna

marloes343

hoi hoi

maar nu vroeg ik me af, hoelang hij dan ongeveer 
nodig heeft om te wennen?
kan ik hem dan het beste even 2 dagen wel zijn aandacht geven maar in de kooi laten?

en hij maakt steeds zon knarsend geluid met zijn snavel weet iemand wat dat kan zijn?

en het is net of ie zichzelf plukt er zit een kaal plekje op zijn rug maar er zitten ook van die pennetjes waar veertjes uitkomen
wie weet wat dat kan zijn?

groetjes marloes

Sanna

Hoi Marloes,

Ik denk dat je al een heel eind kunt komen met dit stappenplan:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Lees het eens op je gemakje door en probeer het toe te passen.

Dat knarsen dat je valkje met z'n snavel doet, dat betekent dat hij op z'n gemak is. Dus ik denk dat je al wel aan de gang kunt met tam maken.

Maakt hij zelf dat kale plekje op z'n rug groter, of zat het er al toen jullie je valkje kregen? Is hij nog jong? Wat ik zomaar even kan bedenken is (wanneer je valkje dus nog jong is) dat hij lichtelijk door z'n ouders geplukt werd. Nu zijn de veertjes dan aan het teruggroeien en zie zie je pennetjes zitten.

Groetjes, Sanna

marloes343

hey hoi

ja volgens mij had hij dat plekje aan toen we hem kregen
dus als het goed is word dat weer helemaal mooi?

ik ben al begonnen met dat stappenplan meteen toen ik hem kreeg en hij is al hand tam ma (misschien ben ik ook wel te ongeduldig hoor) ik heb hem toen meteen de kooi uit gehaald misschien is ie zijn kooi nog niet zo gewend ik heb nu het advies gekregen om hem 2 dagen niet uit de kooi te halen en hem eerst goed aan zijn omgeving te laten wennen ma ik blijf bang dat hij nooit gaat fluiten omdat ik al eerder zoiets heb gehoord dat een man valkparkiet nooit een noot heeft gefloten
kan dit of is dat een heel apart verhaal

groetjes marloes

ps hij doet trouwens dat snavel knarsen nu steeds vaker
dit is een goed teken toch??

Sanna

Citaat van: marloes343 op 31 augustus 2010, 20:21:55
ps hij doet trouwens dat snavel knarsen nu steeds vaker
dit is een goed teken toch??

Een prima teken! ;D

marloes343

ma hoelang heeft hij nodig om te herkennen dat ik zijn baasje ben?

ja misschien allemaal heel domme vragen hoor ma dit is mijn eerst valkje

groetjes marloes

Sanna

Ja, je merkt het gauw genoeg wanneer hij op jou gaat reageren. Dan gaat hij zich lekker uitrekken als je bij de kooi komt staan en maakt hij geluidjes. Geef hem maar vaak iets lekkers uit je hand te eten, dan gaat hij jou gauw genoeg met 'belangrijke' dingen associeren ;).

Groetjes, Sanna

marloes343

hey allemaal

misschien een stomme vraag,
ma hoe oud moet een man valkje zijn voordat hij gaat fluiten?

groetjes

Sanna

Het is per valkje verschillend. Je hebt kereltjes die met 4 maanden al beginnen 'concerten' te geven en anderen beginnen weer wat later.

Groetjes, Sanna

marloes343

hoi sanna

ohw dat duurt dus nog heel lang volgens mijn is mijn valkje pas een week of 8.

ma als ik nu al veel geluid laat horen van een valkje die fluit kan hij dan wel eerder gaan fluiten?

groetjes marloes

Sanna

Ja, dat kan altijd. Maar bedenk dat ook popjes soms veel fluiten. Ik heb een popje die het bouwvakkersfluitje fluit. Ik met altijd goed kijken of haar man het nu deed of zij ;D.

Groetjes, Sanna