info gevraagd over Turquoisineparkiet

Gestart door Sandra Kolle, 18 januari 2004, 23:29:09

« vorige - volgende »

Sandra Kolle

Beste valkparkietenkwekers is er ook iemand die verstand heeft van Turquoisineparkieten.
Ik heb in de dierenwinkel een mannetje gekocht deze zat in een heel klein kooitje weg te kwijnen. Zijn vrouwtje is in de dierenwinkel doodgegaan en in het boek staat dat ze partners zijn voor het leven. En in de dierenwinkel waren de meningen verdeeld of je er nu wel of niet een nieuwe partner bij kan zetten. Weet iemand hoe dit zit.
Hij zit nu samen met drie valkparkieten in een huiskamervoilere en maakt sinds hij er is regelmatig geluid (erg mooi) zit dus niet meer sip in elkaar. Op zijn ringetje staat dat hij in 2000 geboren is. Ik weet niet hoelang hij een koppeltje is geweest met het vrouwtje.
Groeten Sandra

Paul

Hoi Sandra,

Valkparkieten hebben vaak ook net als een turquosine een partner voor het leven.
Als die wegvalt zijn ze vaak erg verdrietig als je ze alleen laat zitten vandaar dat ie in de dierenwinkel aan het wegkwijnen was.
Maar als de partner wegvalt zoeken ze toch gewoon een andere partner op hoor en nu hij bij andere vogels zit is dat ook zo dat ie zich niet meer zo alleen voelt.
Dus een partner zou gewoon weer moeten lukken als het klikt.
Je hebt het met valkjes natuurlijk ook zo dat het niet altijd klikt en ook al heb je een man en een popje hoeft het geen echt hecht koppel te worden.
Wat dat betreft moet je altijd een beetje geluk hebben.

Groetjes, Paul

Sandra Kolle

Hoi Paul
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik het dan maar gewoon ga proberen om een soortgenoot van het vrouwelijke geslacht te vinden, het zijn namelijk wel erg mooi gekleurde parkietjes een leuke vogel om er bij te hebben, zeker ook omdat het het geluid dat ze maken van een heel andere toonaarde is. Ik had eerst grasparkietjes bij mijn valkjes zitten maar dat was geen succes, die zaten de valkjes steeds te pesten. En dit is een rustige soort parkiet in doen en laten.
Ik herken dat van een niet hecht koppeltje valkjes hebben.
Ik heb sinds de zomer een mannetje Lutino in mijn voilere bij mijn vrouwtjes Lutino. Dit mannetje zat bij mijn buurvrouw Marijke in de buitenvoilere maar leek zich niet zo prettig te voelen in dat hok. In de binnenvoilere lijkt hij zich prettiger te voelen en maakt mooie geluiden op zijn tijd.
Hij (Gekko) doet vele pogingen om mijn Joki te verleiden maar dat vindt ze allemaal niets. Ze zitten wel bij elkaar maar niet tegen elkaar aan en als ze buiten het hok is en hij roept gaat ze trouw weer naar hem toe maar kroelen met elkaar dat vindt ze maar niets en als hij teveel aandringt dan pikt ze naar hem. Ze zijn dus wel een kopeltje maar niet hecht.
Die andere valk (Chico) heb ik met pap gevoerd en die kijkt helemaal niet naar hem om en hij ook niet naar haar.
Ze zitten dus al enige tijd bijelkaar, hebben ze nog meer tijd nodig om een hecht koppeltje te worden denk je?
Groetjes Sandra

Paul

Hoi Sandra,

Ik heb hier twee koppels die erg hecht zijn en twee die wat minder hecht zijn.
Als je bij die hechte koppels het popje weghaald gaat de man echt tekeer en is niet eerder stil totdat hij bij het popje zit.
Wel een voordeel met in de kooi zetten namelijk.
De man krijg je niet te pakken normaal gesproken die is maar een beetje tam.
Het popje is beel tammer die kan ik zo pakken.
Als ik dan het popje vast heb achtervolgd de man me door het hele huis en gaat gewoon op mijn hand zitten waar ik het popje in vast heb :-)
Een koppel kan ook minder hecht zijn maar is dan nog steeds een goed koppel.
Vaak pikt een hecht koppel ook wel naar elkaar hoor als ze zat hebben van het gekroel.
Het kan altijd hechter worden met een koppel als ze langer bij elkaar zitten en ook na een nestje worden ze vaak wat hechter.

Groetjes, Paul