Vrouwtjes magerder dan mannetjes?

Gestart door Nes, 6 januari 2004, 17:34:28

« vorige - volgende »

Nes

Hallo allemaal,

ik vind dat Binky er niet goed uit ziet. Ze is kleiner en magerder dan Rocky en Croky. Ik heb het idee dat ze ook niet echt groeit. Haar kuifje is ook nog altijd hetzelfde.
Ze is nu 5.5 maand bijna en Rocky was met 2 maanden al veel forser. Ze is gewoon geen spat veranderd vergeleken met een paar mnd geleden. Wat me ook opviel is dat als ze uitrust ze d'r vleugels laat hangen en bol zit. Maar voor de rest is ze gewoon actief.
Is het zo dat vrouwtjes toch ietsje kleiner en magerder zijn dan mannetjes, en dat ze een kleinder koppie hebben? Anders moet ik toch ook maar eens extra vitmamine ofzo geven. Waar kun je vibravet bijv. halen. Of moet ik iets anders hebben?

Groetjes Nes.

Mandy

6 januari 2004, 17:55:17 #1 Last Edit: 6 januari 2004, 17:56:38 by Mandy
Hmm klinkt niet helemaal oké, althans van dat bol zitten, maar ik moet zeggen dat als mijn valkjes rusten en luieren ze altijd wat meer in elkaar zitten en als er iets gebeurt zitten ze meteen strak in het pak en zijn dan heel alert.
De vleugels zijn ontspannen als ze rusten, maar hangen niet. :-/
En ik moet zeggen dat ik Pico ook niet echt gegroeid vindt hoor en dat is een broer van Binky, hij komt uit het 1e nest.
Meestal worden ze na een half jaar ook niet groter hoor, met een maand of 2 zijn ze meestal wel uitgegroeid, dus ik denk dat ze zo blijven. Misschien dat die vorige kweker daarom dit koppel ook wel weg deed (Jut&Jil), omdat de jongen niet zo fors waren? Zelf zijn ze van normaal postuur. :)
En vrouwtjes zijn per definitie niet altijd kleiner als mannen hoor, ik heb het juist al vaak andersom gezien, dat ligt gewoon aan de bouw die ze meegekregen hebben van de ouders.
Ik zou Binky voor de zekerheid ff na laten kijken, want dat magere, bol zitten en laten hangen van de vleugels klinkt niet zoals het moet zijn. Iets extra's in de vorm van vitamines kan nooit geen kwaad. En vibravet kan je alleen via de dierenarts meekrijgen.
Mocht ze nog wat naweën hebben van de papagaaienziekte die hier was dan bestrijdt het dat ook meteen, want je hebt haar toen alleen met oogzalf behandeld hé? Vibravet is daar de juiste antibiotica voor mits het direct in de snavel wordt gegeven of door het voer, nooit in het water, want dat werkt dus niet weet ik inmiddels! >:(
Maar als dat zo zou zijn, dan hadden Rocky en Croky er ook last van moeten hebben, dus ik denk dat dat wel meevalt. Maar vibravet is ook een breed spectrum antibiotica en doodt dus vele soorten bacteriën.
Veel succes ermee en hou ons op de hoogte! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Liek

Hoi Nes,
Mijn Popje is hetzelfde verhaal als die van jou.
Ik heb maar een pop dus ik kan niet vergelijken met anderen of het normaal is. Zelf heb ik het idee dat ze vaak wat moe is van het eitjes leggen. Als ze veel eitjes legt geef ik haar exstra kalk op aanraden van de dierenarts. Ook teert ze van het eitjes leggen drastisch in. Nu probeer ik haar van de leg te krijgen omdat ze anders te sloom en mager word.
Ik kan niet zeggen of dit bij alle popjes zo is, maar bij mijn popje wel!
Groetjes Liek

Nes

Hoi Mandy,

dan zal het wel normaal zijn dat ze niet meer groeit  :) en gelukkig geeft het niet dat ze wat kleiner is. Ik wil haar voor de zekerheid toch wat extra vitamines geven. Kan ik die vibravet ook telefonisch bestellen en laten opsturen?
Papegaaienziekte kan het gelukkig niet (meer) zijn want Rocky en Croky (de seksmaniak  ;D) zijn kerngezond!

Hoi Liek,

Binky heeft nog nooit eitjes gelegd, daar is ze nog te jong voor  :) maar wat leuk dat jouw valkje al wel eitjes legt.
Zijn er al uitgekomen?

Paul

Hoi Nes,

Vibravet is volgens mij geen vitamines maar antibiotica.
Vitamines kan je gewoon in de dierenwinkel zo halen.
Van Bogena heb je bijvoorbeeld multi-vit en zelf gebruik ik altijd vitamines van Quiko maar dat is wat moeilijker te krijgen bij de meeste winkels maar ook wel iets beter.
Hier zijn mijn dikste en zwaarste valkjes meestal de popjes de mannetjes zijn meestal wat slanker maar niet te dun hoor.
In elk geval kan wat vitamines geven geen kwaad.

Groetjes, Paul

Mandy

Hoi Nes,

Hoe is het nu met Binky?
Heb je ze al wat extra's gegeven?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Nes,
Ook bij mij is er geen verschil te zien tussen de grootte en bouw van de mannen en poppen, dat hangt gewoon van de (genetische) achtergrond af.

Ga NOOIT zomaar vibravet geven, het is een antibiotica en werkt inderdaad tegen oa papegaaienziekte als je het hebt, maar is een specifiek antibiotica tegen bepaalde bacterien en geen wondermiddel dat je vogel geneest. Het is juist slecht om zomaar te geven omdat het ook de vele goede bacterien (maag en darmflora) dood, waardoor juist de slechte bacterien een kans krijgen (bv diarree).

Indien er zoals bij Mandy inderdaad papegaaienziekte heerst of de DA toont dit aan bij jouw vogel kun je dit geven (naast een vitaminekuur). Ik zou gewoon contact opnemen met de DA en even langs gaan, dan kan hij/ zij bepalen of deze of een andere behandeling nodig is.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Nes

Hoi Mandy en Inger en de rest  :)

allereerst bedankt voor de waarschuwing dat vibravet nooit zomaar gegeven mag worden, dus dat heb ik ook niet gedaan.
Vandaag ben ik naar de dierenwinkel geweest en daar heb ik Multi-vit van Bogena gekregen. Ik denk namelijk dat het mss ook veel te maken heeft met de rui en ik hoop dat dit middeltje helpt  :-/ Ik heb het door het voer gedaan zodat ik zeker weet dat ze genoeg binnen krijgt. Tis nu dus maar ff afwachten  ::) Iemand een ideetje hoelang het duurt voordat je resultaten ziet?

Groetjes Nes.

ziralioness

Mij valt juist op dat Kiko, de pop, veel forser is dan beide heren! Haar borst is breder en haar klauwtjes zijn ook wat groter.

Gek hoe dat kan verschillen he ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

luukluuk

haha mensen zijn toch ook niet allemaal even groot !
denk dat het bij valkjes ook zo is ,
mijn geparelde pop is ook erg klein en heel licht en heeft een klein kopje ,
maar is echt gezond ,
ik denk maar zal wel aan de ouders liggen ! en voorouders
gr Margot