10 mei 2025, 02:26:12

bloed door krabben in rui!

Gestart door Sjors, 25 augustus 2010, 20:46:48

« vorige - volgende »

Sjors

Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven of gerust kunnen stellen. Mijn valkje is nu 3 maanden en zit in de rui. Ten eerste lijkt me dat erg vroeg want ik dacht dat dat pas na ongeveer 6 maanden plaats vond. Nu is het zo dat hij continue aan het krabben is, en hij geeft af en toe een ''gilletje'' als hij aan het krabben is, alsof het pijn doet. Ik heb tussen de veertjes gekeken, en nu lijkt het alsof het op z'n koppie een beetje bloedt. Ik denk zelf van het krabben, en dat doet natuurlijk pijn. Ik zie wel overal van die kleine witte en donkergrijze ''buisjes'' zitten tussen de veertjes, waarschijnlijk nieuwe veren. Mijn vraag: is het normaal dat hij zoveel jeuk heeft en zelfs een beetje bloed? Kan/moet ik hier iets mee of gaat dit vanzelf over?

Alvast bedankt!
Gr Maartje

Manouk

Over die buisjes kan ik zeggen dat dat in ieder geval normaal is, hier groeien de veren in en langzaam verdwijnen die buisjes er dan omheen..
Voor een valkje vraagt de rui erg veel energie..
er zijn speciale ruidruppels die je kan geven en ook helpt het om je valkje regelmatig te douchen/sproeien..
dit helpt ook om de jeuk tegen te gaan..

verwen hem maar lekker....

groetjes
Manouk

mariannenl

k heb het er wel eens met een vogeldierenarts over gehad : ruien doet pijn, ze kunnen er last van hebben en zelfs chagrijnig zijn !

Wat je kan en mag doen als het tam valkje is  is zachtjes over die pinnen masseren en / of losjes trekken
En uiteraard veel baden

Marianne

Peggel

als een vogel het hier al toelaat doe ik het met de nagels van mijn duim en andere vinger, kijken of je het kan "knakken" dus niet aan trekken, maar breken, als het lukt dan voel je vanzelf of het lekker los zit, even lekker kroelen en de schilfers wegblazen.

ik heb hier een vogel waarbij ik echt niet aan de pennen mag zitten, dus is wel bij iedere vogel verschillend;)
soms een beetje ruw koppiekrauwen kan ook helpen.

en af en toe (hoeft niet elke dag) vitamine druppels in het water, en een beetje hennepzaadjes mengen door het voer zodat je de rui een beetje sneller kan gaan.

maar bloed hoort niet, dus hou ons maar even op de hoogte hoe het gaat oke? ;)

Sjors

Hoi! Bedankt voor de reacties! Ja het is echt wel sneu want je ziet dat hij er echt last van heeft, hij krabt continue. Ik zal eens van die druppels gaan halen. Hij is gisteren ook al in bad geweest, vond tie heerlijk. Ik maakte me een beetje zorgen omdat ik de rui nog niet had verwacht. Overal lees je dat dat bij een half jaar begint en hij is nog maar 3 maanden..
En dat bloeden, dat is bij zijn kuifje, net voor z'n kuif, en daar zie ik ok allemaal hele kleine pinnetjes (geel) zitten. Daar krabt tie ook vaak dus dat zal ook wel irritatie zijn. Ik zal hem goed verwennen!!
Groetjes Maartje