7 mei 2025, 22:54:28

vraagje over kweken

Gestart door DeniseRhody, 25 augustus 2010, 14:05:32

« vorige - volgende »

DeniseRhody

hallo

Ik wilde proberen om te kweken hier binnen,ik heb 2 mannetjes die 9 maanden zijn dus al mogen en ben nog op zoek naar een 1 jarig popje, en heb een popje van 5 maand, als ik nu een broedblok erin hang (als ik dat popje heb gevonden) is het dan niet zo dat het jongste popje misschien ook eieren kan gaan leggen? ze zitten met zijn vieren in een voliere en zijn allemaal tam.
alvast bedankt

Groetjes Denise en Cyril

carco

Wil je gelijk als er een popje bij is een blok ophangen?
Want dat werkt zo niet hoor.
De vogels moeten eerst aan elkaar wennen en elkaar in eerste instantie leuk vinden.
En als je 2 koppels zou hebben kan je zeker niet maar 1 blok ophangen in dezelfde kooi, want dit wordt geheid knokken.
Je moet dus een koppel apart gaan zetten en vooral die met je jonge pop die mag zeker nog geen nestje.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

DeniseRhody

thnx voor je reactie, nee wilde het niet meteen doen eerst ff wennen;)
Ik wist inderdaad niet zeker of dat nou wel of niet kon omdat ze nog zo jong is dan kan ik ze beter apart van elkaar houden of nog even wachten,maar als je er een blok inhangt dat doen ze het ook of ook niet altijd? dit is mijn eerste keer daarom wil ik eerst zoveel mogelijk weten, ik weet wel hoe ik moet papvoeden maar dat is weer wat anders;) ook wel belangrijk om te weten natuurlijk

Larissa

hey Denise

Nee ze hoeven het niet altijd te doen als je er een blok in hangt, ze moeten eerst aan elkaar wennen.
Als er geen klik is tussen de valkjes zul je ook geen nestje krijgen.

Voor de rest heeft Carco je al tips gegeven

groetjes Larissa

DeniseRhody

bedankt, ik heb een heel goed klikkend koppen maar het popje is veels te jong jammer, ik ga gewoon even rustig kijken en de tips goed gebruiken dan zal het zeker goed komen! eerst maar eens een popje zien te vinden en hopen dat het klikt;)

Peggel

haast hoef je ook niet te hebben met kweken, en lijkt o0p dit moment een hele babyboom te zijn onder de valkjes.

en vergeet niet dat als ze een jaar of wat zijn ook altijd nog kunnen kweken.

ik weet niet of het aan mij ligt of dat het altijd al zo is geweest op het forum, maar er word wel veel gesproken over kweken als de vogels zelf nog erg jong zijn.

sommige kweken net als konijnen, dus doe maar rustig aan.

btw. 1 zin stoorde mij wel, en dat was die over dat pap voeden >:(

niet elke vogel wordt op de wereld gezet om te vermeerderen, dus geniet maar eerst van je eigen vogels voordat je vogels voor een ander gaat kweken :-X

DeniseRhody

Citaat van: Peggel op 26 augustus 2010, 04:59:31
haast hoef je ook niet te hebben met kweken, en lijkt o0p dit moment een hele babyboom te zijn onder de valkjes.

en vergeet niet dat als ze een jaar of wat zijn ook altijd nog kunnen kweken.

ik weet niet of het aan mij ligt of dat het altijd al zo is geweest op het forum, maar er word wel veel gesproken over kweken als de vogels zelf nog erg jong zijn.

sommige kweken net als konijnen, dus doe maar rustig aan.

btw. 1 zin stoorde mij wel, en dat was die over dat pap voeden >:(

niet elke vogel wordt op de wereld gezet om te vermeerderen, dus geniet maar eerst van je eigen vogels voordat je vogels voor een ander gaat kweken :-X

Ik heb ook zeker geen haast maar wilde eerst wat dingetjes weten en er wel mee beginnen als ze aan elkaar gewend zijn.
en daar gaat ook aardig tijd overheen en zo kan ik oom rustig dingen uitgaan zoeken en lezen, maar vanaf een jaar mag je kweken las is? is dit dan toch niet goed? mannetjes vanaf 9 maand en vrouwtjes een jaar en liever ouder toch?
waarom stoorde je dat over dat papvoeden dan?

carco

Inderdaad is het het best vanaf een jaar: alleen de vogels storen zich daar niet altijd aan hoor :P
Vooral als je zegt dat je een koppel hebt?
Stel dat je er straks 2 hebt en zij zien een blok, heb je kans dat ze toch ook willen.
Maar dan moet je ze maar laten oefenen en in geen geval een blok geven nog.

In ieder geval succes met het vinden van een geschikte pop :)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Larissa

hey denise

Het is beter om om te wachten tot de pop over 1 jaar is omdat de kans op legnood groot is

Mijn mannetjes die een nestje mochten zijn allemaal 1.5 en ouder zo heb je de kans dat ze goed voeren en broeden
Daarnaast is de kans groot dat ze het eerste nest verknoeien

De algehele opvatting over papvoeding is dat je de vogel tammer krijgt dit is niet zo.
* Ouders voelen vaak aan of er iets is met de babyvogel
* Met papvoeden ben je vaak intensief bezig.

Hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

DeniseRhody

hoi hoi

heb wel een popje kunnen overnemen van 2 dus dat s goed, maar dan achten tot de mannen wat ouder zijn, en ik bedoelde niet dat k ga pappen maar dat k het heb gedaan met al mijn valkjes en gaaitjes hier ;) ik laat ze lekker door de ouders voeren, dus ze kunnen het eerste nest verpesten? en je kunt de kleintjes toch n de gaten houden en dan helpen als t misgaat? of werkt dat niet zo?
bedankt en heb er zeker wat aan!

DeniseRhody

carco ik zag je berichie helemaal niet....was op me mobiel aan t kijken haha;)
ik hang gewoon geen blok op of zet ze apart maar het kost denk ik wel een paar maand de tijd om ze te laten wennen ga morgen een popje van 2 halen en hoop dat lucky ermee opgaat schieten want hij is gewoon een etterbak die niemand mag en ruzie maakt niet altijd maar meestal wel haha!
en snoepie en ziggy dat is echt een koppel als ik ziggy pak en ze maakt geluid komt snoepie er meteen al aan hij doet nix maar kijkt wel van wat doe je met mijn vrouwtje altijd samen, en kroelen soms ff ruzie ;) echt grappig die 2

bob

hee ik zal zeker met dat ene popje tot 1a1,5 jaar mee wachten voordat je ze voor de kweek inzet hoop voor je dat je 2 goede koppels krijgt mvg

DeniseRhody

thnx voor je reactie bob
Ik ga daar ook zeker mee wachten tot ze 1.5 jaar oud is en met het nieuwe popje van 2 kan het al wel tenminste als ze het willen
En snoepie en ziggy(5 maand) zijnperfect koppel maar ja popje is veels te jong;) dus als ik er een blok inhang haal ik dat stelletje eruit en hou ze apart zodat ze niet denken van owja wij kunnen ook;)

Larissa

hey Denise

Inderdaad ze kunnen het eerste nestje verknoeien, hoeft niet maar kan zeker

Ik hou ze daarom altijd in de gaten.
Zodra de jongen uit het ei gekomen zijn kijk ik de eerst e14 dagen om de dag of 2 dit puur om te kijken of het met alle jongen nog goed gaat en om ze eventueel te ringen.

Mocht het dan toch mis gaan spring ik pas bij als ze ouder zijn als 14 dagen.

En het is inderdaad een goeie beslissing om het koppel wat niet mag jongen er uit te halen.

S6 met je valkjes

groetjes Larissa

DeniseRhody

larissa bedankt voor je reactie

Oke dan kan ik me daar beter op voorbereiden ben nogal gevoelig als het gaat om dieren....
maar in de gaten houden doe ik zeker ookal zou het niet nodig zijn;)
Tot nu toe doet lucky dominant naar het vrouwtje haar proberen weg te pikken als hij erbij wil maar het popje trekt zich er nix van aan en pikt terug waarop lucky het aflegt! hij jaagt altijd iedereen weg en deze x niet;) nou maar hopen dat het wat word eerst maar ff rustig aan elkaar laten wennen