12 mei 2025, 20:25:36

veren pikken

Gestart door els, 18 januari 2004, 23:50:29

« vorige - volgende »

els

Mijn valkparkiet wordt 20 jaar, altijd gezond geweest, wordt wel een oud baasje die veel slaapt maar vorige week werd hij heel onrustig. Hij begon onder zijn vleugel te pikken met als gevolg een snavel en vleugel onder het bloed. Op advies van mijn vader (al jaren een kanarie liefhebber) er een zalf op gesmeerd die helpt met het uit de schacht komen van de veren. Dat is volgens mij het probleem. Alleen hij begint nu weer te pikken onder zijn vleugel terwijl er niks te zien is.
Wie weet wat ik er nog aan kan doen. De optie dierenarts heb ik overwogen maar hij vind het nu al niet prettig als ik zijn huid insmeer terwijl hij handtam is dus denk dat gezien zijn leeftijd er niet te veel vreemden aan hem moeten komen. Wie weet nog een tip of smeerseltje dat enigzins verlichting geeft.
alvast bedankt

Paul

Hoi Els,

Je kan proberen Pro-Feda in het drinkwater te doen.
Daar staat op dat het ook jeuk bij doorkomende veren tegen gaat.
Het is van vitakraft en een soort vitamines.
Maar je valkje heeft altijd goed eten gehad aan zijn leeftijd te zien want hij is al aardig op leeftijd :-)
Maar hij kan nog veel ouder worden hoor ik heb er hier een van ruim 24 jaar die word dit jaar 25.
Die heeft een iets kaal kopje maar verder ook heel gezond.
Je hebt ook anti pikspray dat is bitter dan heb je kans dat ie van de veren afblijft.
Dat spuit je gewoon op de plekjes waar hij pikt.

Groetjes, Paul

els

bedankt voor het snelle antwoord. De vitamines kreeg hij al dus ik ga het nu proberen met die spray.Want we willen hem nog niet missen.
nog bedankt voor het vlugge antwoord
groetjes els

Paul

Hoi Els.

Die spray werkt hier echt alleen moet je het wel elke dag inspuiten en die van mij vind dat echt niks helaas :-(
Die pikt al jaren zijn rugje kaal ik ben er zelfs mee bij de dierenarts geweest en ze hadden eerst een schimmelinfectie maar daar zijn ze allemaal voor behandeld maar hij bleef het toch doen.
Je ziet er niks van behalve als ie zijn vleugels strekt dan valt de kale plek pas op.
De spray die ik heb kan je in een goeie dierenzaak zo kopen en het is van Beaphar en het heet Papick spray.
Het kan voor de gezondheid geen kwaad alleen geen jongen in het nest mee inspuiten omdat je kans hebt dat de ouder die niet meer voeren omdat ze anders ruiken.
Veel succes met het vechten tegen het gepluk.
Laat even weten of je resultaat hebt met de spray.

Groetjes, Paul

els

je hoord het nog wel van me, en jongen zullen we denk ik niet meer krijgen  :D
bedankt

Paul

Hoi Els,

Zeg het niet te hard he want die van mij zat vorig jaar nog bovenop een popje op zijn ouwe leeftijd  :D
Is verder geen nestje geworden omdat we dat niet wilde maar hij deed wel zijn best.

Groetjes, Paul

madelon

hallo zo te zie hebben jullie heel wat ervaring met valken ik heb een vraag mijn valk Rickie is acht en een halve maand oud nu zag ik vandaag dat hij onder een vleugel een kalle plek heeft nou zag ik dat er nog veel dons zat misschien is dit een oorzaak weet misschien iemand wat dit is en of hij in de rui is. Ik heb gelijk nog een vraag hoelang duurt het voor dat de valk de baby veertjes kwijt is en de volwassenen veertjes heeft. alvast bedankt voor de reactie groetjes madelon en veel dank van Rickie

Paul

Hoi Madelon,

Ik had bij het andere berichtje ook al wat geschreven over Rickie.
De babyveertjes kunnen tussen de 6 en 9 maanden verdwijnen maar sommige veren kan nog wel eens anderhalf jaar duren.
Een van mijn valkjes heeft anderhalf jaar lang gele staartveren gehad en toen wisselde die pas voor grijze.
Maar het kan best zijn dat ie nu in de rui is vandaar misschien die kale plek.

Groetjes, Paul