22 mei 2024, 17:11:13

Valkenverhaaltjes....

Gestart door Patries1304, 21 augustus 2010, 22:49:15

« vorige - volgende »

Patries1304

21 augustus 2010, 22:49:15 Last Edit: 22 augustus 2010, 12:35:25 by Patries1304
Hoi hallo,

heb besloten om te gaan proberen een dagboek bij te houden. mocht dit niet lukken kan het altijd nog verplaatst worden naar een andere afdeling heb ik begrepen  ;)

ten eerst zal ik me voorstellen;
ik ben Patricia,37 jaar en kom uit Brabant. ben getrouwd met Stefan,40 jaar en heb een zoon Maurice die 12 jaar is. ben van beroep kapster,mama en huisvrouw. heb een eigen salon waar ik mijn dagen en tijd zelf indeel. erg handig met een schoolgaand kind.

hoe is het begonnen?
nou.. toen ik nog thuis woonde hebben we vele grasjes gehad,later ook een lutino valk die Koko heette. moeders valkje toentertijd was een opvanger. van een tante van me. was zot op mannen,blies naar vrouwen maar verder kon je er weinig mee. toen ik al getrouwd was wilde een nicht van me haar valk kwijt. die wilde ik wel.. noemde hem Koko (joh haha) en die was wel tam. was als ik thuis was ook altijd eruit en vloog de hele kamer rond.
op een dag kwam ik thuis en lag Koko met gespreide vleugels op de grond van z'n kooi. beestje was toen jaar of 10 denk ik..
dit was half/eind  oktober 2006.
diezelfde middag ben ik gaan zoeken en heb gevonden! wilde gewoon graag een nieuwe valk. het was zoooo stil in huis.


kwam bij een hobbykweker van het dorp uit. had nog 2 valkjes zitten die meteen weg mochten. ik koos Kuifje uit en mijn moeder nam Koko. Kuifje had oranjere wangen dan Koko en ik wist dat dit op mannelijkheid wees. ze waren niet handtam maar met heel veel geduld en liefde is Kuifje een tamme vogel geworden. hij praat,fluit,is heel aanwezig en echte man. een macho...

na goed een jaar kwam ik bij de eigenaar van de ouders van Kuifje en Koko en die nam me mee naar achter. daar zat ik een kooitje Putterke. beetje moest weg bij de eigenaren en die dierenzaak had hem zelf maar meegenomen. ik vond het zooooo sneu en lief beestje dat ik thuis gekomen ben meteen manlief ben gaan bellen met de vraag of ik dat vogeltje mee mocht nemen. dus diezelfde dag ben ik hem samen na school gaan halen met Maurice. Putterke vonden we geen mooie naam en omdat Kuifje met een K begon en Koko ook wilde we de 3 broers allemaal een naam geven met een K. dus zo kwam ons Kareltje bij ons.

Karel was een liefhebber van mannen. als er een man in huis was kon ik er nix mee. ook niet echt als ik er alleen mee was hoor maar hij stapte wel op en dat was het dan ook wel..  maar eigenlijk was het toch wel Maurice z'n vogeltje hoor. die kon er ALLES mee. echt niet normaal. op z'n kop houden,vasthouden,kussen,kroelen...ja noem maar op. hij hoorde ook altijd Maurice thuiskomen (zelfs lopend!) Karel floot alleen toen hij bij ons kwam en was dol op voeten!! echt niet normaal. we denken dus dat Karel altijd op de grond gelopen heeft?  ook had hij een fetisj voor geitenwollen sokken. ;-) ging altijd bij deie voeten zitten en begon dan heel irriterend piepent/fluitend te tokken op die voeten van mijn man. dan was het net zo'n specht.... we hadden hem beter Woody kunnen noemen bedachten we later haha..
ook weer door veel geduld,liefde en aandacht ging onze Karel praten. zei houdoe ,kusje,lekker kusje en maakte kusgeluiden.

alleen de broeder/maatjes-liefde tussen Kuifje en Karel is er nooit echt van gekomen. buiten de kooi ging het goed,verdroegen ze elkaar maar in de kooi............ amai  ;) Koko joeg Karel werkelijk door heel de kooi!  :(
ik denk ook omdat het altijd Kuifjes kooi geweest is dat het niet goed ging. kooi veranderd,nieuwe kooi,het mocht niet baten. toen heb ik er maar een soort kippengaas tussen gemaakt (manlief dan haha) en konden ze apart slapen. en dat ging gelukkig wel goed.

begin juni heb ik een kamer-volière gekocht. 180 hoog,70 diep en 75 breed. heb mijn hoofd al tig keer aan het dak gestoten maar dat terzijde  ;). kooi mooi ingericht,wat stokken bij gehaald en klaar was hun nieuwe huis. heb ze eerst een aantal dagen laten wennen aan dat gevaarte in huis want ze hadden het er echt niet op!
maar eenmaal in de kooi gezet op een avond en het ging goed?!! de eerste weken zaten ze overdag meer in de kooi dan erbuiten,wat ik weer niet leuk vond want ze mogen er van mijn altijd meteen uit als ik thuis ben en soms mogen ze zelfs gewoon hele dagen eruit,ook als ik weg ben. ( ben nooit meer dan 3-3,5 uur achter elkaar weg).

nou,23 juli zijn we op vakantie gegaan. heb een vakantie-kooi (papegaaien-carry) en dat gaat ook hartstikke goed. mogen onderweg eruit en als we stoppen gaan ze in de kooi. ondanks dat ze geknipt zijn ben ik als de dood dat ze wegvliegen. heel de vakantie nix aan de hand. vogels hadden het prima naar hun zin.
donderdag j.l zijn we weer vertrokken naar huis. we doen er altijd 3 dagen over... donderdagavond toen we stopten op de camping zag ik dat er bij Maurice "overgeefsel" lag van Karel. hele bolletjes zaad. maar ja,kan toch wel eens he?! 's morgens kwamen we uit bed en het gedeelte voor de kooi lag weer vol. Karel heeft heel de dag dus overgegeven en was al slaperig. floot niet meer en praatte ook niet meer.. ik had er toen al een naar gevoel over maar we probeerden positief te doen.
zaterdagmorgen mobiel online met mijn BB en ben naar het forum gegaan. thnx to Kaatje die mij het adres gaf van Bastiaanse. gebeld en mocht 's middags als we thuiskwamen en het ging niet beter alsnog komen. dus zo gezegd zo gedaan bij thuiskomt meteen gebeld en mocht ook meteen komen. Karel kreeg een prik en kreeg Bay/10% mee om in het drinkwater te doen. moest zondag zeker verbetering zien en zondag avond laat pas ging Karel eten. wel steeds met tussenpozen maar ik was allang blij!
maar maandagmorgen was het nix... gebeld en ik mocht 's middags komen. Bastiaanse heeft hem onderzocht,een keelswab gemaakt en hij bleek veel bacteriën te hebben in z'n keeltje. kreeg toen ook dwangvoeding. want zaterdag woog Karel nog maar 75 gram en maandagochtend 69 gram. Bastiaanse vond het beter dat Karel daar bleef omdat hij dan meer voedingen kon krijgen dan thuis dus heb ik besloten hem daar te laten. maar helaas.... dit alles heeft niet mogen baten  :'(
woensdagmiddag is Karel gestorven.  

rust zacht lieverd...



donderdagmiddag is nog hij gecremeerd en maandag aanstaande mogen we hem gaan halen. krijgt hij een mooi plaatsje bij Maurice op z'n kamer met een mooie foto van hem erbij.

heb de laatste dagen alleen maar op het forum gezeten. info zoeken over ziektes,wat te doen als Karel zou sterven? wel een valkje erbij of niet? een jong of een opvanger nemen? waar zijn er te koop? enz enz... ook heb ik op youtube mijn weekend doorgebracht met filmpjes kijken van valkjes... zo leuk om te zien wat sommige kunnen!
maar goed,dat er een nieuwe kwam was al heel snel duidelijk. en na wat gemaild te hebben op het forum besloten we toch maar te gaan voor een jong valkje.
maar het moest een lutino worden. ik wilde graag een duif,zoals mijn man ze noemt,of een graag een albino. maar Maurice en Stefan wilden graag een lutino. en tja... wie ben ik om daar tegen in te gaan haha. het moet eigenlijk wel weer Maurice z'n vogel worden als het enigszins kan.
nou.. heb woensdag tot na middernacht aan het surfen geweest,heb tig mailtjes weggedaan. kreeg 's avonds van Martin nog een mailtje met zijn nummer en heb hem gemaild dat ik donderdag wel zou bellen.

donderdag een half uur met hem aan de foon gezeten en we mochten dan 's middags komen kijken. heel misschien mochten we er een mee nemen maar dat hoefde voor mij niet perse maar wilde wel graag ff komen kijken.
dus tegen half 5 naar Halsteren gereden en daar aangekomen gezellig gekletst met Martin. al met al waren we pas om 19:00 uur thuis MET valkje haha..
we noemen hem (we gaan er van uit dat het een hem is  ;) ) Snowy. mocht en een popje zijn is er ook nix aan de hand hoor maar ik heb liever een man omdat die wat meer aanwezig zijn en vind het altijd zo leuk te zien dat machogedrag.

but time will tell he?!  :D


en hier begint dus eigenlijk mijn dagboek... met Kuifje en Snowy.


liefs Patries



rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Patries1304

21 augustus 2010, 22:51:13 #1 Last Edit: 22 augustus 2010, 12:39:20 by Patries1304
19-8-'10

toen we thuiskwamen zijn we ff meteen naar oma gereden met Snowy,daar gegeten en terwijl we gegeten hebben zat Snowy gewoon op tafel. was erg rustig had alleen wel wat dunne poep.
na het eten naar huis en hebben we hem uit de kooi gelaten. gewoon op tafel gezet en in de hand gehouden. beetje mee gekroeld,wat gestreeld en veel tegen gepraat.
omdat het makkelijker tam maken gaat als hij in een kleinere kooi zit hebben we de oude kooi van Kuifje en Karel gepakt en daar zit hij nu zolang in.
Kuifje zit in de volière en reageerde niet eens op Snowy!?
tegen bedtijd hebben we hem in de kooi gezet en toen begon hij te knarsen en ff later zich te "wassen". daar was ik al heel blij mee!
heb genoeg eten in de kooi gedaan,wat trosgierst,een eiwittensnoepstok,stukje brood en 2 x water. omdat ik gelezen had dat lutino's nachtblind kunnen zijn hebben we het ganglicht beneden maar aan gelaten. was niet heel veel maar ja? weet ook niet of ik daar wel goed aan doe? misschien dat iemand daar een antwoord voor mij op heeft.

Snowy net in huis;


liefs Patries





rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Patries1304

21 augustus 2010, 22:52:46 #2 Last Edit: 22 augustus 2010, 12:35:54 by Patries1304
20-8-'10

toen ik vanmorgen beneden kwam zat Snowy rustig in zijn kooi. gewoon mijn vaste ritueel gedaan,gepraat tegen hun beide zoals ik altijd doe. goedemorgen Kuifje,goedemorgen Snowy,lekker geslapen? zal ik het kooitje eens open doen voor jullie? daarna alles ververst en Snowy uit de kooi gehaald. Kuifje komt zelf wel..
op de bank gezet en een stukje trosgierst bij hem gelegd. daarvan knabbelde hij dus weer een goed teken denk ik maar.
verder vandaag met zoonlief naar het ziekenhuis geweest op controle en daarna gelijk door om nieuwe speeltjes en spullen voor Kuifje en Snowy. ook nog door naar de fysio om afspraak te maken voor Maurice. al met al had ik nog heel ff thuis eer ik weer moest gaan werken. baal baal. niet van dat werken maar wel dat ik niet thuis was voor mijn schatjes.
maar goed,half 5 was ik weer thuis en heb de kooien weer open gezet. Kuif is er zo uit maar Snowy niet. na het eten Snowy uit de kooi gehaald om te proberen hem te laten eten. want buiten dat trosgierst heb ik nix gezien vandaag. en dat lukte aardig. hij at en toen wilde Maurice dat ook  ;). dus hij ook nog wat laten eten maar hij had al snel genoeg. hij wil al wel de boel gaan verkennen in huis. en heb het idee dat hij niet alles ziet als het donker/schemer is?
onder  "Hollands got talen" heb ik hem weer bij me genomen en ff mee proberen te kroelen en krabbelen. gaat nog niet van harte maar vind het al heel wat dat ik hem gewoon kan pakken. daarna weer eten gepakt en toen heeft hij uit mijn hand gegeten  ;D



toch had ik het idee dat hij niet op zijn gemak was. zat allemaal met z'n koppie omhoog te kijken en beetje ja hoe zeg je dat? te reiken? hij fladderde van tafel af en klom de kast op,wilde het deurtje dus beklimmen haha. heb hem weer in zijn kooitje gezet en toen begon hij zich te wassen en zat weer ff lekker te knarsen. nu slaapt hij en als hij wakker is wast hij zich...
ben dus alleen benieuwd of hij wel drinkt? maar dat ga ik vanaf morgenmiddag goed in de gaten houden. er hangt een waterbakje aan de kooi en er staat er eentje op de grond. dus waarschijnlijk drinkt hij wel maar zie ik het net niet.

liefs Patries




rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Patries1304

21 augustus 2010, 23:01:39 #3 Last Edit: 21 augustus 2010, 23:08:58 by Patries1304
21-8-'10

7:30 uur ; een hele goeie morgen. gisteravond Snowy in zijn kooi gezet,nachtlampje erin gedaan en de lieverds welterusten gewenst. kom ik net beneden en heb ff Snowy eruit gehaald. heeft 4-5 hapjes gedaan van trosgierst en eten op mijn hand. daar Snowy zo handtam is heb ik hem op de digi-weegschaal gezet en gewogen. 107 gram! wowie hahaha. nu is hij ook een stukje groter en forser dan Kuif hoor... maar 107 gram!!!
heb hem maar onder in de kooi gezet bij eten en drinken. moet zo werken en heb ook nix meer te melden nu... later meer..

zo tis weer bijna 22:00 uur;
vandaag een te drukke dag gehad dus pas laat thuis. vind het zo zielig dan voor mijn schatjes... maar heb hem er uit gehaald. en ff mee zitten kroelen. daarna terug in het kooitje gezet want moest wat opruimen in huis. jaja.. moest nodig gebeuren haha.
ik was wel heel erg benieuwd hoe Snowy zou reageren op de stofzuiger! Kuifje en Karel vonden het maar nix. floten dan altijd boos naar de stofzuiger haha. maar Snowy reageerde totaal niet! manlief zei nog; wen er maar aan Snowy want dit hoor je iedere dag!  ;)
vanavond na het eten kooien open gezet en Kuif is er altijd heel snel uit. zo nu ook.
maar die is nu weer een beetje van slag want heb z'n grote spiegel weggehaald. toen Karel weg was heb ik die weer gegeven. Kuifje is dol op zichzelf  ;) heeft ook in zijn kooi en eentje buiten aan de kooi een klein houten spiegeltje met landing hangen.
maar had op tafel ook altijd zo'n spiegel staan (met aan de ene kant een normale kant en de andere een vergroot kant) en daar zat hij altijd voor maar het gefluit (wat meer op gekrijs ging lijken) werd te erg.
maar nu Snowy er is moet hij daar maar mee gaan fluiten of zo  ;)

ik was me aan het voorbereiden om te gaan douchen kwam Stefan aangelopen en zei dat Snowy over de grond liep. was zelf eruit gevlogen. liep de boel een beetje te verkennen. leuk he?! vanavond heeft Snowy me wel gebeten >:( maar ja dat hoort er ook bij... ook heeft hij tijdje voor het beeldscherm van mijn laptop gezeten en heb een boel onzin tegen hem zitten verkopen. Kuifje zit als het ware naast het tafeltje met laptop op een bloementafeltje met z'n spiegeltje aan de kooi zie foto  :)



en daar wilde Snowy heen. die kroop de kooi op en kroop omhoog maar bleef  bovenin hangen... dus heb hem geholpen maar hij fladderde naar beneden. en toen hij weer bij me zat bloedde zijn vleugel   ??? verder nix aan hem te merken en ging weer zitten slapen. toen hij wakker werd wilde hij gaan knabbelen aan de letters op het toetsenbord. dus heb hem maar in de kooi gezet. weer wat eten op de grond erbij gelegd en hij ging meteen eten! en toen ging hij op stok zitten en vond 1 van de 2 drinkensbakjes aan de tralies!! hij zat gulzig te drinken! weer een pak van mijn hart! want ja.. hij moet wel goed blijven/gaan eten en drinken!
nu zit hij weer lekker op stok te knarsen.

toen Snowy bij Kuifje zat bliezen ze naar elkaar maar Snowy is nu al groter dan Kuifje.. dat is maar goed ook want Kuifje is een pittige vogel. Kuif ging wel een beetje terug maar toen kroop Snowy omhoog,de kooi op..
verder nog geen teken van enige vorm van liefde hoor.

maar ik ben natuurlijk veels te ongeduldig. eveneens met tam maken. wil eigenlijk natuurlijk dat hij gewoon bij me blijft zitten en niet bang meer is en zo opstapt en zo...

maar op dit moment zit hij lekker rustig in zijn kooi te zitten..

liefs Patries


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Manouk

Wat leuk dat je je eigen dagboekje gaat bijhouden..
Ik ga het zeker volgen,.. ook omdat mij konijn natuurlijk naar jullie kareltje is vernoemd ;)

liefs
Manouk

en wat een prachtige lutino hebben jullie zeg..
gefeliciteerd met Snowy....

Patries1304

21 augustus 2010, 23:06:56 #5 Last Edit: 21 augustus 2010, 23:21:14 by Patries1304
Tja.. lijkt me wel leuk idd... en vind het erg leuk dat je dat gaat doen!

daar zijn we alle 3 heel erg blij en trots op hoor,dat je dat gedaan hebt!  :-*

Dank je,we zijn er ook erg blij mee en trots op Manouk!!! ;D

liefs Patries


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Caroline

Hey meis, leuk je eigen boekje ....

Ik heb het gelezen en heb natuurlijk jullie nieuwe aanwinst gezien.

Gefeliciteerd met je mooie Snowy.

Veel plezier met je boekje en jullie Snowy.  :D

Liefs Caroline  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

♪ Marlies

Leuk, weer een nieuw boekje. :D

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Volgens mij woon je niet zo heel erg ver van me vandaan. ::)

Patries1304

hey Caroline,

ja leek me wel leuk. weet niet of het erg interessant is haha en of het er veel zullen lezen maar vind het wel erg leuk om te vorderingen van Snowy te delen/neer te kalken.
en dank je ben er ook blij mee

hey Marlies,

ben blij dat je het leuk vind! :D
geen idee... hoe kom je daar zo op?

liefs Patries


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Patries1304

ik moet ff een ini-mini update doen hoor... ::)

vanmorgen toen we beneden kwamen was het het nog donker van de rolluiken. maar toen die eenmaal open waren en we weer rustig zaten klom Snowy zelf naar beneden en begon te eten. ook kwam er net een soort van fluit-geluid uit haha. helemaal happy  ;D
hij zit nog steeds te eten en kijkt soms over de rand van de  bak..

ook had ik gister gelezen dat je met het tam maken je hand in de kooi moet houden en je vingers moet bewegen. heb ik ook al gedaan en daarop reageerde hij ook totaal niet. d.m.v. blazen of zo he.. hij keek alleen maar.. ook goed teken he?!  ;)

en heel vreemd toch heb ik het idee steeds ZIJ te willen zeggen i.p.v HIJ. vreemd.... ::)

fijne zondag allemaal,

liefs Patries


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

♪ Marlies

Citaat van: Patries1304 op 22 augustus 2010, 10:15:50


hey Marlies,

ben blij dat je het leuk vind! :D
geen idee... hoe kom je daar zo op?

liefs Patries



Omdat je in Halsteren bent geweest, en aan de tijd te zien dat je onderweg bent geweest, is dat niet zo lang geweest. ::) :P

Waarom ga je ervan uit dat Snowy een mannetje is ?
Weet je de mutaties van z'n ouders ?

Kaatje

Hoi Patries,

Wat leuk dat je een dagboekje bent begonnen  :D  Ga je ook zeker volgen hier, heb nog niet alles gelezen maar dat ga ik even op mijn gemak doen. Alvast heel erg veel plezier met Snowy, maar aan de foto's te zien is dat zeker al gelukt !

Liefs, Karin

Patries1304

Citaat van: ♪ Marlies op 22 augustus 2010, 10:51:20

Omdat je in Halsteren bent geweest, en aan de tijd te zien dat je onderweg bent geweest, is dat niet zo lang geweest. ::) :P

Waarom ga je ervan uit dat Snowy een mannetje is ?
Weet je de mutaties van z'n ouders ?


is dat niet lang? wahaha en had nog wel verkeerde afslag genomen!  ::) maar ik kom uit Rucphen.

Ja,mama is een albino maar met vlekjes en papa is een lutino. maar verder snap ik er de ballen niet van hoor hoe dat zit met mutaties haha. weet ook niet of ik het goede nu zeg ;)
maar volgens de kweker dacht hij dat Snowy een mannetje was en nr 2 (Snowy is nr 1) was waarschijnlijk een vrouwtje.ik dacht eerder andersom maar ja ik heb er helemaaaaal geen verstand van haha. weet alleen dat erg oranje wangen op mannelijkheid duid bij een wildkleur dan. en zal bij een lutino ook zo zijn?  :)


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Patries1304

Hey Karin,

ja dacht; laat ik eens gek doen  ::)

en idd,ben er al heel happy mee. sinds vandaag merk ik dat Snowy meer,nog meer,op zijn gemakkie is..
oma en mams kwamen vanmorgen op de koffie en ook die zagen het verschil met van de week. maar dat is begrijpelijk he,net bij papa en mama en z'n broertjes en zusjes weg en zat tevens met 30 valkjes in een volière... en dan alleen in een kooitje met zo'n herriemaker  in huis die nix van hem wilt weten.. vreemde mensen die constant tegen je praten ;) hahaha

liefs Patries


rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Caroline

Fijn nieuws over Snowy .

Het geslacht blijft afwachten .... uit deze combinatie kunnen lutinootjes mannelijk en vrouwelijk zijn en op deze leeftijd is het geslacht alleen te achterhalen door een geslachtsbepaling d.m.v. dna-analyse.  ::)

Over een paar weekjes kan een mannetje wat meer gaan fluiten en de meeste popjes niet maar .... ik heb hier zelf 3 popjes die prachtig kunnen fluiten, inclusief het stoere mannelijke gedrag.  :P

Groetjesssssssssss en een fijne zondag!!  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.