28 april 2024, 12:13:10

anders dan anders

Gestart door carco, 18 januari 2004, 14:26:50

« vorige - volgende »

carco

Sinds mijn valk zo'n 2 weken geleden een hormooninjektie heeft gehad vind ik haar heel anders dan normaal.
Ze is heel erg rustig en erg dik geworden.
Wie heeft hier ervaring mee en weet of dit door de ''pil'' kan komen?
Ze maakt verder geen zieke indruk.
Groetjes: Carco.
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

Hoi Carco,

Ik heb er geen ervaring mee maar denk dat je het kan vergelijken met de veranderingen die ook tijdens broeden vaak optreden.
Hormonen kunnen echt veel veranderen aan mens of dier dus ik denk dat het wel normaal is.
Je valkje is natuurlijk al wat drukker geweest de laatste tijd omdat ze steeds eitjes had en daar vallen ze ook vaak erg van af.
Misschien is ie nu eindelijk wat aan het bijkomen en op haar normale gewicht aan het komen.
Wel in de gaten houden dat ze niet te dik word ik weet niet of je een weegschaaltje hebt maar ze mag zeker nooit boven de 120 gram uitkomen.
Als je het niet vertrouwd gewoon even de dierenarts bellen die moet zeker de bijverschijnselen kennen.

Groetjes, Paul

Liek

Ik denk dat de veranderingen inderdaad te maken hebben met de hormoon injectie.
Mensen hebben soms ook last van hun hormonen, waardoor ze ander gedrag vertonen. (bv. depresief)
Door de 'pil' komen sommige vrouwen ook een paar kilo aan.
Voor een vogel is het ongeveer hetzelfde princiepe.

Groetjes Liek

carco

                    Hoi

Ik heb getracht om Charlie op de keukenweegschaal te zetten en voor zover deze betrouwbaar is en ze bleef zitten(omdat het bakje steeds van de weegschaal afviel) gaf deze toch tegen de 140 gram aan.
Ik heb de DA even gebeld, maar de assistente wist het niet en ik word dus vandaag nog teruggebeld.
Gisterenavond was ze eindelijk weer druk in de kooi aan het scharrelen.
Misschien is ze inderdaad moe van het broeden en doet ze nu weer nieuwe energie op.
Ik hou jullie wel op de hoogte van wat de DA zei.
Klik op het plaatje voor onze site!




Inger m

Hoi Carco,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke hormonen deze dierenarts jouw vogel heeft gegeven. Bij vrouwen gaat het om progesteron/ oestrogeen-achtige preparaten om  het lichaam het idee te geven dat het zwanger is.

Echter bij vogels kunnen ook andere hormonen een rol spelen. Hormonen hebben juist een behoorlijke invloed op het lichaam en op het gedrag (zoals zeker bij jouw vogel het geval is...). Ik zou hier ook niet snel aan beginnen, omdat het ook allerlei andere bijwerkingen kan hebben. (tja ik lees de bijsluiter van de pil ook liever niet door ???).

Ik weet de achtergrond niet van de reden om deze injectie te geven, maar ik denk dat het gaat om eieren leggen?

Ben benieuwd welk preparaat de DA jouw vogel heeft gegeven.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Hoi Inger

Ik zou niet uit mijn hoofd weten wat voor preparaat het was (hij heeft dit wel gezegd hoor), maar ze had vanaf oktober tot december al 18 eieren gelegd en dit werd toch wel een beetje erg veel.
Ze kan door deze injektie inderdaad wat vocht vasthouden en eiwitten(die ze dus normaal voor het eieren leggen bewaard, zolang het de spuigaten niet uitliep gaf het niet dat ze wat zwaarder werd: ik weeg haar voorlopig maar iedere week even.
En zoals ik al zei is ze levendig zat, alleen is ze normaal wat drukker.
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

Hoi Carco,

In elk geval even haar gewicht goed in de gaten houden.
140 gram is echt heel veel voor een valkparkiet hier zijn ze nog nooit zo zwaar geweest.
Bij mijn broer was een popje iets over de 130 gram en toen ze eieren gelegd had was ze weer op normaal niveau van gewicht.
Probeer in elk geval dat ze veel vliegt als ze eruit is daar verbranden ze veel vet mee en valt ze misschien weer wat af.
En zeker even aan de dierenarts vragen of gewichtstoename normaal is met die injecties.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul

Zoals ik al schreef klopte het volgend de DA wel dat ze aan was gekomen en vliegen doet ze zat hoor, ze is heel de dag uit haar kooi. Vandaag was ze weer iets drukker en had ik weer moeite om haar terug in de kooi te krijgen (zo is ze normaal ook dus vond ik dat een goed teken). Maar ik blijf het in de gaten houden.
Klik op het plaatje voor onze site!