ziek? braken-veel slapen-en meer..

Gestart door Patries1304, 14 augustus 2010, 09:41:36

« vorige - volgende »

Patries1304

hey lady's,

ik weet dat het nog erg vroeg is maar Karel kroop net de kooi in (redelijk grote kamer-volière) langs het onderste deurtje,pikte wat van de grond en ging omhoog via een trapje. Toen heb ik hem wel geholpen en hem bij zo'n snoepstokje van eiwitten gezet. En meneertje zit nog steeds te "snoepen'... Eten is beter natuurlijk maar ben allang blij dat hij iets eet!
;D

rust zacht lieve Karel..(?-08-2006/18-08-2010)
27-07-2011 is mijn lieve Snowy weggevlogen in Spanje..

Hermien

Klinkt goed, maar ik wil je er nog wel op wijzen dat zo'n injectie met medicijnen een flinke opleving kan teweeg brengen. Ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen, maar om je op mogelijke teleurstellingen voor te bereiden. Toen Silvo na de opname en behandeling voor een keelontsteking weer thuis kwam, leek het er inderdaad op dat het ventje al weer zo goed als beter was. Groot was dan ook de teleurstelling toen hij al aan het eind van zijn eerste dag thuis weer een terugval leek te krijgen. Natuurlijk maakte ik mij weer heel erg zorgen en heb op ZONDAG nog telef.cont. met Bastiaanse opgenomen. Ook al, omdat de poep ineens bloederig van kleur was. Afijn, om een lang verhaal kort te maken: de poepkleur kwam van het medicijn en Silvo is nog ruim een week echt een ziek vogeltje geweest, dat dagelijks met hele kleine stapjes vooruitgang boekte. Als ik jou was zou ik een beetje rekening houden met een gelijksoortig genezingsproces. Bekijk het per dag. Je ziet zelf snel genoeg wanneer Karel weer echt Karel wordt. In ieder geval blijf ik hier hopen en bidden voor je vriendje. En je weet het: als het je even allemaal te veel wordt heb je mijn nummer....

Zieke, zielige Silvo, december 2009

Knuf van Silvo en de Bende van het Vederkruid.

Patries1304

hey Hermien ( en natuurlijk ook de rest!!),

gisteravond laat aten wij nog wat en toen kwam hij wel de kooi uit. en ging weer bij zoonlief zitten. positief!  :)
maar vanmorgen zat Karel weer onderin de kooi. hoor hem nog steeds tikkend ademhalen en zie dat hij ook nog steeds moeite er mee heeft  :-[ baal zo enorm.!!! weet ook wel dat hij niet meteen beter kan zijn (zei mijn man net ook al) maar had wel verwacht (onterecht waarschijnlijk) dat hij "wat" beter zou zijn.... :-\

Caroline

Hè bah, wat een tegenvaller voor je.

Inderdaad heeft het even tijd nodig voor de medicatie aanslaat. Zelf had ik ooit een valkje van 2 weken met dubbele longontsteking en hij had het ook erg benauwd en werd tijdens het voeren helemaal blauw van ademnood. Zeker de eerste 4 dagen zag ik weinig verbetering maar daarna zag ik hem echt opknappen.

Als ik je een paar tips mag geven.  ::)

Karel heeft nu heel veel energie nodig om beter te worden, vliegen kosten hem normaal sowieso al veel energie, nu hij ook al slechter eet en ziek is kan hij zijn energie beter anders gebruiken en kun je hem beter zo min mogelijk los laten, dus beter gewoon kooiarrest.  ;)

En weeg hem 's morgens en 's avonds want het is nu wel heel erg belangrijk dat hij niet af gaat vallen.

Een keertje een eiwitstok is prima, maar teveel eiwitten is ook heel erg slecht voor een valkje zijn niertjes en lever dus zou ik hem gewoon zijn zaad geven. Desnoods extra trosgierst of een lekker stuk donkerbruin brood als hij dit wel eet, dit is veel beter voor hem als eiwitsnoep.  :)

Ik hoop dat Karel zich snel beter gaat voelen.

Sterkte meis .... 
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Patries1304

wat moet een valkje eigenlijk wegen?

Caroline

De richtlijnen geven aan tussen de 80-100 gram. Mijn valkjes wegen echter allemaal tussen 95-130 gram enkele uitzonderingen zelfs wat zwaarder.  ::)

Het belangrijkste is dat je weet wat je valkje altijd gewogen heeft, dan weet je ook wanneer hij veel is afgevallen.

Een voorbeeld, mijn zwaargewichtje Diégah weegt altijd in rust boven de 150 gram en tijdens de kweek 135 gram. Toen ze ziek was, 2 1/2 jaar geleden, woog ze 114 gram. Normaal is dit geen zorgwekkend gewicht maar voor mijn Diégah wel, ze was doodziek en vel over been.  :-\

Wat ik bedoel aan te geven als Karel nu 80 gram weegt is dit prima als hij altijd rond de 85 gram zit bijv. dan is hij wat afgevallen door het ziek zijn en alle spanning van de vakantie/reis e.d. Maar weegt hij nu 80 gram terwijl hij altijd 100 gram weegt is hij echt zorgwekkend veel afgevallen.

Nu kun je aan zijn borstbeentje ook voelen of hij niet te mager is. Als je geen normaal gewicht van hem weet.

En nu hij ziek is zou ik hem gewoon welke ochtend en elke avond wegen. Hij moet 's avonds minimaal hetzelfde zijn maar het liefst 5-10 gram zwaarder. Is hij afgevallen moet je hem bijvoeren.

Sterkte ...

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kaatje

15 augustus 2010, 13:00:49 #36 Last Edit: 15 augustus 2010, 13:04:05 by Kaatje
Hoi Patries,

Een beetje redelijk gewicht van een valkje is tussen de 87 en 110 gram. Maar eigenlijk is het heel moeilijk om een getal hier aan te geven. Zelf weeg ik mijn valkjes nog steeds en na ruim twee en een half jaar, om de week. Gewoon omdat ik dat belangrijk vind en indien ze ziek zijn, een weegschaal als iets wat gewoon is zien.

Het was inderdaad wel te verwachten dat Karel vandaag al niet de oude kon zijn, na alles wat je geschreven had. Paco van mij heeft nadat hij uit de kliniek ( hij heeft daar toen 11 dagen moeten verblijven ) kwam, nog ruim anderhalve week nodig gehad om de oude te worden.

Kijk maar naar ons, als wij een luchtweginfectie hebben dan zijn we na 1 dag antibiotica ook nog niet beter. De prik die hij gisteren gekregen heeft, heeft echt even voor een opleving gezorgd ( een soort prednison shot ) en nu moet Karel het zelf gaan doen met de druppels die je hebt gekregen.

Verder sluit ik me bij Caroline aan, laat Karel nu al zijn energie steken in het beter worden. Heb je geen hamsterkooi, of kan je niet tijdelijk een soort ziekenkooi creëren !?

En inderdaad liever geen eiwitten nu, maar zaad en of inderdaad bruin volkorenbrood.

Ik hoop ook dat Karel snel opknapt, maar dit zal even zijn tijd nodig hebben.

Veel sterkte!

Groetjes, Karin

Kaatje

Nou, ik zie dat Caroline ook al antwoord heeft gegeven  ;)

Patries1304

geeft nix lady's ben met elke reactie heeeel blij!

Karel weegt nu zo'n 75 gram. heb ze nooit gewogen alleen Kuifje 2 jr terug en die woog toen ook rond de 78-80 gr maar dat was ook toen hij ziek was. ik voel nog steeds vlees aan z'n borstbeen en hij ziet er ook niet magerder uit dan eerst.
ik zou zeggen dan Kuifje rond de 80 gram weegt,is niet precies want hij bleef niet zitten.

ik weeg ze eigenlijk nooit en valt dus met Kuifje ook niet mee. Karel nu wel,die blijft wel stil zitten op de weegschaal.

Karel zit in de kooi en blijft gewoon zitten. heb bakje met drinken en een stuk brood bij hem geplaatst. verder onderin de kooi en ook in bakjes voer gedaan. ik weet eigenlijk nooit hoeveel ze eten want op tafel staat ook een bakje met voer en normaal eten ze overal van (in de kooi en op tafel,dom nu  :-\ want nu weet ik niet hoeveel ze eten).

dan wegen ze wel weinig  ???  bij mij terwijl ze volop eten,trosgierst e.d krijgen.

maar zal zeker vanavond Karel weer wegen. heb hem ook een druppeltje van dat water gegeven met pipetje. weet ik zeker dat hij het binnen krijgt want kan nu niet constant bij hem zitten. al zou ik dat wel het liefste doen :'(

ik denk dat ik hem toch maar in een kleine kooi ga zetten. kan hij overal beter bij natuurlijk.
en hoe moet ik hem bijvoeren? en waarmee dan?

thnx !!!!

:-*

Hermien

Sorry dat ik zo laat kom kijken, maar ben vanmorgen eerst naar de kerk geweest en daarna nog op koffievisite. Zo te lezen is de 'prik' inderdaad uitgewerkt en moet Karel het nu verder zelf doen mèt behulp van de medicatie. Begrijp ik het goed dat je die medicijnen met een pipetje geeft? Daar zou ik persoonlijk toch erg voorzichtig mee zijn. Het medicijn moet echt verdund worden met het water in een drinkbakje. Ik snap dat je je afvraagt of Karel dan wel voldoende binnen krijgt, maar ik denk dat dat wel zal meevallen. Ik denk dat jij, net als ik destijds bij Silvo, er nu extra op let of Karel wel genoeg drinkt. Maar valkjes drinken relatief weinig en je zult zien dat ze het precies gaan doen op een moment dat jij het even niét ziet. En verder moet Karel inderdaad gewoon even de komende week flink met rust gelaten worden. Toen Silvo keelontsteking had heb ik hem pas op de 3e avond heel even uit de kooi gehaald om lekker met hem te knuffelen. Vliegen mocht-ie absoluut niet! Pas na ANDERHALVE week, toen ik de indruk kreeg dat Silvo genoeg had van al mijn knuffels (Silvo is niet van de handknuffel, maar meer van de schouderkroel...) en weer wat meer ging spelen in de ziekenboeg, mocht hij voorzichtig een minuut of 10 rondvliegen.......
Mijn duimen blijven draaien voor je Kareltje en wat ik ook graag wil meegeven is, dat je Bastiaanse gewoon belt wanneer je je toch zorgen blijft maken. Heb ik met Silvo ook gedaan en zo'n arts weet ongeveer wel hoe het genezingsproces van Karel hoort te verlopen. Èn hij is 24 UUR bereikbaar.
Sterkte en weer een dikke knuf van de Veertjes aan het Vederkruid.

:-*   :-*   :-*   :-*

Caroline

Baytrill kan ook in de juiste dosering via de snavel rechtstreeks gegeven worden, Hermien.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Kaatje

Citaat van: Caroline op 15 augustus 2010, 13:56:36
Baytrill kan ook in de juiste dosering via de snavel rechtstreeks gegeven worden, Hermien.  ;)

Je haalt de worden uit mijn mond Caroline, Heb dat met Paco ook moeten doen. Toevallig heb ik de verpakking nog ( geen Baytrill dus niet geschikt voor Karel .... dan moet Bastiaanse eerst gebeld worden ) van de Enrofloxoral Drops 3 maart 2008, toen moest ik 0,07 ml in de bek geven.

Andere medicatie, maar Paco had een kropontsteking en kwam bij Dr. Verstappen vandaan. ( iedere arts kiest misschien voor iets anders bij andere diagnose )

Vaak zit er dus een doseerspuitje bij de medicatie Patries, bel desnoods even naar Bastiaanse met de vraag of je het rechtstreeks in de bek mag geven en hoeveel. Dit is wel even belangrijk denk ik !

Bijvoeren kan je met met pap, vraag dat ook gelijk even aan Bastiaanse, ik had toen via Dr. Verstappen de Harrissons handopfok, maar je hebt ook de nutribird A 19 of de A21 waarmee je kunt bijvoeren.

Knuffie voor Karel,

Groetjes, Karin

Patries1304

hey lieve lady's,

ik geef hem alleen het medicijn gewoon verdund met water zo als het hoort. dan weet ik zeker dat hij "drinkt". geef hem nix puur hoor! zou niet durven zonder toestemming van de arts.

en heb hem in een oude hamsterkooi gezet. met 2x water (1x aan de draadjes en 1x op de grond),wat voer,stuk bruin brood en trosgierst. ook zo'n rood steentje en een schelpending. maar hij slaapt nog steeds veel (begrijpelijk). toch heb ik het idee dat het klikkend en ook het geforceerd ademen ietsje minder is...

ik wacht vandaag gewoon nog af,is ook nog geen 24 u na de prik he?! en dan bel ik morgen Bastiaanse.
en als ik hem vanavond gewogen heb weet ik of hij eet of afvalt. kan ik dan morgen ook zeggen.

ga nu weer verder met het vuile vakantie werk (wat je altijd hebt als je thuiskomt) maar kijk wel regelmatig hoor...

Patries1304

weet niet goed hoe een foto toe te voegen dus heb hem als bijlage gedaan. hopelijk kunnen jullie zien hoe Karel er nu bijzit....

Kaatje

Hey Patries,

Nu begrijp ik het, hehehehe, je neemt natuurlijk met de pipet een drupje uit het drinkwaterbakje !! Wel heel slim van je, foto is lief en natuurlijk ook zielig, wat kunnen ze zielig kijken en zitten als ze ziek zijn hè !

Fijn dat hij nu in de ziekenkooi zit, wat dat betreft zijn hamsterkooien dan echt een uitkomst. Daar kan hij veel makkelijker op stok en ook overal veel beter bij.

Wat een schatje is Karel om te zien, ik ben toch al weg van wildkleurtjes  :-* Je doet het goed met Karel hoor, hij is in heel goede handen. Zit je morgen nog met vragen dan kan je Bastiaanse in ieder geval bellen en ook gelijk vertellen hoe Karel er dan op dat ogenblik aan is.

Geef je schatje maar een knuffie.

Groetjes, Karin