8 mei 2025, 22:50:06

wanneer stoppen?

Gestart door Sjeufke, 3 augustus 2010, 20:45:03

« vorige - volgende »

Sjeufke

Hallo,

Mijn valkjes in de buitenvolière zijn inmiddels bijna allemaal aan hun 3e ronde (op nepeitjes) bezig. Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat het tijd is om de nesten weg te halen. Ze zijn al van april bezig en een enkeling begint ook in de rui te komen.
Is dit inderdaad het goede tijdstip of ben ik dan toch te vroeg?
En zo ja, kan ik ze dan het beste allemaal tegelijk weghalen, met alle opschudding van dien die ik daarmee creëer? Of beter een voor een? Hoe doen jullie dat?

Groetjes, Karin

Caroline

Ik weet niet over hoeveel valkjes en hoeveel blokken het gaat en of ze alleen maar nepeitjes krijgen of ook echt jongen mogen uitbroeden maar inderdaad kun je nu beter de blokken allemaal verwijderen .... 3 nesten eitjes leggen is meer dan voldoende. De meeste kwekers laten hun valkjes maar 2 nestjes per jaar krijgen.

En als je ze toch nepeitjes geeft waarom zou dan blokken ophangen in april??

ALs ze geen nestjes mogen kun je ze beter ook geen blokken geven, zo maak je de kans dat ze eitjes gana leggen kleiner.

Eitjes leggen en broeden vraagt erg veel energie van je valkjes.

Als sommige dingen anders zijn dan dat ik uit je berichtje haal vertel dit dan nog even, dan kan ik mijn advies ook aanpassen.  ;)

Succes!!  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sjeufke

Hoi Caroline,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb ze geen jongen laten uitbroeden omdat ik van mezelf weet hoe moeilijk ik het vind om de jongen weg te doen. Ik heb nu 12 valkparkieten (4 mannen en 8 poppen, waaronder 3 jongen van vorig jaar) in de volière en vind dat meer dan genoeg.
Ik heb ze wel laten 'broeden' omdat ze in maart begonnen met eieren leggen op de gekste plaatsen, of ze vielen gewoon kapot op de grond. Zo kan de natuur naar mijn idee toch een klein beetje z'n gang gaan, ze kunnen in elk geval hun broeddrift kwijt en lijken daar ook happy mee.
Er zijn nu nog 4 koppels (1 dameskoppel  ;D) aan het broeden; 3 andere vrouwtjes zijn zelf al gestopt.
Ik begrijp dat ik dus het beste alles tegelijk weg kan halen?

Groetjes, Karin

*Yvon

Hoi hoi

Als alles al klaar is met leggen en ze zitten nu op neppers,
dan kan je inderdaad alles gelijk weghalen.  :)
Anders zouden ze nu ook hun energie nutteloos verbruiken terwijl ze die nu beter kunnen gebruiken voor hun rui-periode.  ;)

Groetjesssssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Sjeufke

Sjeufke

Oeps, toch nog een vraagje  ???:
Wat is normaal gezien dan de beste periode om de blokken weg te halen? Begrijp ik het goed dat dat na het 2e 'nest' is of hangt dat ook samen met een tijdstip in het jaar?

Caroline

Ja, het volgende kweekjaar kun je inderdaad beter na de tweede leg de blokken weghalen, dit heeft niks met het tijdstip te maken.  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sjeufke

Fijn om te weten! :D

Karin