16 juni 2024, 03:06:41

handopfok

Gestart door luka, 7 augustus 2010, 13:51:16

« vorige - volgende »

luka

ik heb vandaag mn valkparkietjes uit het nest gehaald om ze met de hand op te voeden. Kan iemand mij zeggen hoe ik kan zien of het kropje leeg is zodat ik ze mag voeden? mvg luka

Rianne

Ik wil je niet meteen aanvallen, maar was het niet beter geweest om eerst informatie op te zoeken/vragen en ze daarna uit het nest te halen?

Hoe oud zijn je valkjes?

Kirsten

Hoi Luka,

Eten de valkjes al wat zelf en inderdaad hoe oud zijn ze?
Als je ze nog terug kan zetten, is dat persoonlijk mijn voorkeur.
Door ze regelmatig beet te houden en aandacht te geven worden ze eventueel ook tam als dat je reden is geweest om ze eruit te halen.
Aan handopfok kunnen aardige risico's zitten als je geen ervaring hebt. Het zou sneu zijn als na al je goede zorgen en de goede zorgen van de ouders de jongen het toch niet zouden redden.

Mocht je toch besluiten om ze verder met de hand groot te brengen, geef ons dan wat informatie over de leeftijd en de gewichten. We zullen je dan uiteraard zo goed mogelijk proberen te helpen.

Groet,
Kirsten



Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

luka

ik heb al genoeg geinformeerd, ik heb alles ervoor gekocht, het enigste wat me ni echt duidelijk is hoe je kan zien of dat kropje leeg is, ze zijn nu iets meer of 2weken

*Manon*

Hoi Luka,

Je hebt duidelijk geen ervaring met jonge valkjes, dan had je geweten wanneer een kropje vol en leeg is.

doe je jongen een plezier en zet je jongen terug bij de ouders!
Dan hebben ze grote kans dat ze volgroeien tot volwassen valkjes!

Groetjes Manon

Caroline

Ik ben het volledig met mijn voorgangsters eens.

Als je de jongen met 2 weken oud zonder medische reden bij de ouders hebt weggehaald om puur en alleen voor je eigen plezier ze met de hand te gaan voeren ben je echt helemaal verkeerd bezig.  :-\

De kans dat ze het gaan halen op deze leeftijd is gering.

Je weet niet eens wanneer ze leeg zijn. ???

Tevens is het geen kwestie van voeren als ze leeg zijn.  :-\

Jongen van 2 weken oud moeten 5-6 x per dag - afhankelijk van hun lege gewicht - 10 % van hun lichaamsgewicht te eten krijgen, dit betekend om de 3 uur.

Daarnaast komt er nog een heel ander verhaal .... het warm houden. Heb je ze nu onder een warmtelamp(bijv. biggenlamp) liggen?? Op deze leeeftijd moet de kamertemperatuur, de plek waar ze liggen, tussen de 28 - 31 ° C zijn. Dit moet gemeten worden met een thermometer. Liggen ze niet in deze temperatuur kan hun krop niet voldoende zijn werking doen en is de kans op kropproblemen groot, tevens moeten ze heel erg veel energie stoppen in zichzelf warm houden, wat betekend dat ze een grote kans hebben dat hun groei achter blijft.  :-\

Naast de kamertemperatuur moet tevens de pap die je geeft op temperatuur zijn, tussen de 39 - 42 ° C.

Weet je uberhaupt wel wat ze nu leeg wegen?? Waarschijnlijk niet, je weet immers niet wanneer ze leeg zijn.  ::)

ALs je echt een dierenvriend bent en je wilt dat je kleine jonkies het gaan redden, geef ze dan een reëele kans en zet ze zo snel mogelijk bij de ouders terug.

Geloof me, je hebt informatie in gewonnen, dit is oké en heel erg goed van je maar je hebt duidelijk niet de juiste informatie gekregen.

Please, geef ze een kans .... 

Groetjes van Caroline

PS. hou je ons op de hoogte hoe het met je jongen gaat??
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

luka

ik heb zowiezo 1 jong uitgehaald om te proberen, de rest laat ik zitten. ik zie niet in waarom het niet zou lukken want ik ken mensen die dit ook gedaan hebben en de vogels zijn nog in leven. ik heb ze daarjuist voor het eerst gevoed, ik heb een vriend wat meer gevraagd over het voederen en die heeft me hierbij geholpen. Ik zal wel laten weten hoe het met hem gaat.

patty_dordtse valkjes

Hallo,

mag ik vragen wat de rede dan is dat je ze eruit heb gehaald en dan  binnen houd om te Proberen  ???

de mensen voor mij hebben juist advies gegeven om alles terug te leggen voor hun eigen overlevings kans...


Stel dat jij dit jong alsnog binnen houd en het slikt zich en het overlijd(hopelijkk gebeurd dat niet)dan heb jij dit valkje geen overlevingskans gegeven  :-[


Is dit hun eerste nestje waar je de kindjes van hem uitgenomen uit het blok?  :-[
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

*Manon*

7 augustus 2010, 16:53:05 #8 Last Edit: 7 augustus 2010, 16:55:28 by *Manon*
Hoi Luka,

Ik vind het sowieso jammer dat dit ene jong proefkonijn gaat worden omdat jij wilt proberen om een jong met de hand groot te willen brengen.. Dit vind ik niet erg van dierenliefde getuigen, sorry dat ik het zeg, maar je pakt dit jong zijn broertjes en zusjes af waar die mee in het nest lag en je stelt hem bloot aan het grote risico dat ie het niet gaat overleven...

Hoeveel heb je het jong gevoerd?
En naar wat ik lees, was dit de eerste keer vandaag dat je hem gevoerd hebt?
Dat is veel en veel te weinig!!

Zet dat jong alsjeblieft terug bij de ouders, daar is ie op zijn plek!

Groetjes Manon

luka

ik heb het valkje uit het nest gehaald omdat ik het zelf tam heel tam wil maken, ik heb al genoeg valkparkieten tam gemaakt maar dit is nooit hetzelfde als van kleinsaf aan. In de dierenwinkels hebben ze gezegd dat het niet te vroeg is . Dit is het 2e nest van de ouders. Het eerste nest zijn ze allemaal doodgegaan achter een week, waarschijnlijk door gebrek aan ervaring van de ouders, ze kregen geen eten maar nu verloopt het allemaal goed.

*Manon*

Hoi Luka,

Het is jammer dat je eerste nestje van deze ouders is overleden.
Inderdaad kan er door onervarenheid veel mis gaan!

Maar een valkje wordt niet tammer door hem door handopfok groot te brengen.
Als jij het jong terug legt, de ouders voeren goed, dan haal je hem elke dag even uit het blok, je geeft hem aandacht en je went hem aan alle geluiden en zo doe je dat elke dag, weet ik bijna wel zeker dat jij een heel tam valkje krijgt!
Uitzonderingen daargelaten, want sommige valkjes worden nooit tam hoeveel aandacht je er ook aan besteedt!

Ik heb een valkje die door handopfok groot is geworden door medische redenen.... hij is echt niet tammer dan de rest!
Je moet er gewoon veel tijd en aandacht aan besteden en als jij dit jong dan wat extra aandacht gaat geven dan gaat het je vast lukken om een supertam valkje te krijgen!

Wat zou je er van vinden als dit jong wat jij er nu uitgehaald hebt dood gaat door jouw onervarenheid?

Ik hoop dat je alle adviezen ten harte neemt en dat jij straks een fijn nestje ziet groot worden!

Groetjes Manon

Peggel

7 augustus 2010, 17:24:23 #11 Last Edit: 7 augustus 2010, 19:03:17 by Gerda
2 weken? :o






Bericht aangepast door moderator (Gerda - Global moderator)

carco

7 augustus 2010, 17:54:39 #12 Last Edit: 9 augustus 2010, 08:18:25 by Sanna
Citaat van: luka op  7 augustus 2010, 17:01:46
ik heb het valkje uit het nest gehaald omdat ik het zelf tam heel tam wil maken, ik heb al genoeg valkparkieten tam gemaakt maar dit is nooit hetzelfde als van kleinsaf aan. In de dierenwinkels hebben ze gezegd dat het niet te vroeg is .


Tip: vraag nooit in een dierenwinkel advies, want deze weten er 9 van de 10 keer veel te weinig van.
2 Weken is veel te vroeg om ze uit het blok te halen, is ook totaal niet nodig.
Als je dan toch persé handopfok wil doen zet ze dan terug totdat de kleintjes 3,5 week zijn.
De kleintjes zitten dan nagenoeg in de veren, zijn niet meer zo kwetsbaar en hebben niet meer zo vaak voeding nodig.

En uitproberen met een jong is iets wat nergens omgaat natuurlijk: dit doe je niet zomaar even! Niet gelukt, pech dan; zo komt dat over en op een forum als dit krijg je dan inderdaad iedereen , heel terecht, tegen je.
Je gaat niets uitproberen met een levend wezen omdat jij dit toevallig leuk vindt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Caroline

7 augustus 2010, 19:28:19 #13 Last Edit: 9 augustus 2010, 08:19:01 by Sanna
Citaat van: luka op  7 augustus 2010, 16:36:09
ik heb zowiezo 1 jong uitgehaald om te proberen, de rest laat ik zitten. ik zie niet in waarom het niet zou lukken want ik ken mensen die dit ook gedaan hebben en de vogels zijn nog in leven. ik heb ze daarjuist voor het eerst gevoed, ik heb een vriend wat meer gevraagd over het voederen en die heeft me hierbij geholpen. Ik zal wel laten weten hoe het met hem gaat.


Het feit dat je dit als antwoord geeft blijkt wel dat je mijn berichtje niet goed hebt gelezen.  :-\

Kun je me antwoord geven op de volgende vragen??

* Hoeveel weegt je jonkie??

* Hoeveel geef je je jonge valkjes per maaltijd??

* Hoeveel maaltijden krijgt het per dag??

* Wat geef je je jonkie??

* Hoe heb je het jonkie zitten nu het niet meer bij de ouders mag zitten??

* Is de temperatuur daar tussen 28-31 ° C

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Gerda

Ik wil even 1 ding kwijt:

Als ervaren kwekers zeggen: "doe het niet, haal een jong niet met twee weken bij de ouders vandaan!", snap ik niet dat je er nog mee doorgaat.

Echt het jonkie wordt de dupe van jouw expiriment.

Tuurlijk is het wel eens goed gegaan, maar meerdere keren ook fout. Maar om aan te tonen dat iets kan, zul je die voorbeelden liever niet horen.

Als het om medische redenen zou moeten, of omdat de ouders niet meer kunnen voeren, dan is het wat anders.

Als je 10 keer in de Amsterdamse gracht duikt gaat het ook vaak goed, maar als je net op een fiets terecht komt, breek je je nek en ben je verlamd. Kansberekening moet je gebruiken voor zaken die niet van vlees en bloed zijn. Speel mee in de loterij ofzo.

Echt, we hebben juist het beste met jou en je valkje voor!!!

Een valkje wordt niet tam van handvoeding (kan juist heeeel averechts werken - ik ken mensen met een handopfok valkje dat juist niets meer van handen wilde weten) valkjes worden tam van aandacht.

Ik verplaats dit naar handopfok, want hoewel het valkje met spoed terug moet naar de ouders, is het topic niet echt spoed.

Luister alsjebliegt en laat het valkje nog minstens anderhalve week bij de ouders.

Gerda