28 april 2024, 03:18:32

Alweer eitjes

Gestart door Irene, 16 januari 2004, 01:46:34

« vorige - volgende »

Irene

Hoi allemaal,
Rond de kerst heeft Gijs 4 eitjes, voor het eerst gelgd. Ze keek er practisch niet naar om, dus nadat ze"uitgelegd" was hebben we de eitjes weer weg gehaald. Nu vond ik dat ze sinds een paar dagen weer meer bezig was met haar "nestje", een kastje in de kamer en ook dat ze een dikker buikje had.Dus ik zei nog tegen Fred, misschien weer een ei op komst? Meer voor de grap.
Vannacht werden we om 04.45 wakker van een hoop paniek beneden. Dus wij er snel uit en.... daar lag een ei!! :o Een beetje stuk!!! En toen wij naar bed gingen zat gijs helemaal niet beneden in de kooi en toe we beneden kwamen leek het ook niet alsof ze daar gezeten heeft. Het ei lijkt gewoon van de bovenste zitstok naar beneden gevallen te zijn!!!! OP het puntje was het stuk, waarschijnlijk precies geraakt door een corbo-korrel!

Ik maak me nu een beetje zorgen om Gijs. Ten eerste dat ze zo snel sinds de vorige "worp" alweer eitjes legt; is dit normaal? en ten  tweede dat ze het blijkbaar 's nachts vanaf de stok gewoon doet; lijkt me ook niet helemaal horen. De vorige legsel heeft ze bijna allemaal in de kooi gelegd (alleen de eerste niet), dus daar heeft ze ook wel een plekje gehad.

Help!!!!!

Sorry Lique, als dit niet direct onder spoed valt, maar wil wel heel graag heel snel antwoord voor mijn lieve schat! Ze is trouwens niet suf ofzo hoor.

Groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Lique

Hoi Irene,

Joh, voor jou is dit spoed, en dat kan ik mij ook wel voorstellen, jij maakt je zorgen om Gijs. Tuurlijk dat jij het spoed vindt.

Op zich gebeurt het wel dat popjes de eerste ronde leggen, en dan even wachten, en dan weer opnieuw beginnen.
Dat gebeurt ook als valkjes een nest hebben, en de jongen zijn rond de 4/5 weken, dat ze opnieuw gaan leggen.
Dat ligt heel instinctief.

Sommige poppen laten de eieren gewoon vallen van de stok. Meestal landen ze dan ook verkeerd en vallen ze kapot.
Door die knal zullen ze best geschrokken zijn.

Maar maak je maar niet zo veel zorgen, het gebeurt vaker hoor ;)

geef gijsje maar een knuffel van me...

groetjes Lique

Paul

Hoi Irene,

Omdat ze geen broedhok heeft zal ze de eitjes op de bodem leggen maar omdat ze daar niet slaapt is het op de stok gebeurd en is ze niet snel genoeg naar beneden kunnen gaan denk ik.
Dat gebeurd zeker vaker met valkjes die gaan leggen.
Hopenlijk stopt ze na het leggen van dit nestje voor een tijdje.
Zoals Lique al zegt is het normaal dat ze snel achter elkaar een tweede nest beginnen.
Hier leggen mijn koppels geen eitjes op de grond omdat ze een broedblok gewend zijn en als dat er bij hun niet is gaan ze niet leggen.
Misschien is het te proberen om Gijs een broedhok te geven en het na een paar weken met eitjes en al weg te halen.
Ze mist dan misschien haar broedhok en legt dan niet meer op de bodem omdat ze dan weet dat het in een broedhok hoort.
Je zou zelf wat sompels in elkaar kunnen zetten van een paar ouwe plankjes.

Groetjes, Paul

Irene

He lique en paul,
bedankt voor het snel reageren. Ik maakte me echt een beetje zorgen, omdat het zo snel was na het eerste nestje. En dan ook 's nachts leek me niet echt natuurlijk. Ben blij dat dat dus vaker gebeurd! Waarschijnlijk vandaag ei nr twee, dus ik houd haar in de gaten ;) Kijk het ei zowat naar buiten!! Haha.
Waar ik het meeste bezorgd om ben is dat ze uitgeput raakt door al die eitjes, maar dat zal wel goed komen. Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes, Irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Paul

Hoi Irene,

ALs je maar zorgt dat ze alles aan voedsel krijgt wat ze nodig heeft zal ze niet zo gauw uitgeput raken hoor.
Kalk voor de eitjes is ook belangrijk maar dat zal krijgt ie allemaal al dus dan zal het niet zo snel fout gaan hoor.


Groetjes, Paul

Irene

We gaan toch maar een kastje ophangen voor Gijs, maar wie weet wat de precieze afmetingen het beste zijn? Fred gaat het nl zelf makenHoe hoog, breed,enz. en het gat hoe hoog vanaf de bodem, moet er een soort trapje inkomen? materiaal erin? de corbokorels die ook in de kooi liggen, of kokos ofzo?
ik hoor het graag.
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Paul

Hoi Irene,

Ik heb zelf een liggend broedhok en dat bevalt mij en de vogels (wat belangrijker is) erg goed :-)
De maten zijn 25x35 cm en 23 cm hoog.
Het gat is 7 a 8 cm anders gaan ze er niet in als het kleiner is.
Het gat zit 17 cm vanaf de onderkant gemeten en 4 cm vanaf de zijkant.
Onder het gat kan je een stokje monteren dan kunnen ze makkelijk naar binnen.
Aan de binnenkant had ik ook een stokje maar je kan ook een stkje gaas onder het gat monteren dan werkt dat als trapje.
Wel uitkijken met de scherpe zijkanten dan dat dat goed omgebogen is.
Als je nog meer informatie nodig hebt moet je het weer even vragen ik kan wel even foto's maken als Fred hem wil maken dan heeft ie een voorbeeld.

Groetjes, Paul


Liek

Hoi Irene

Het is een hele opluchting dat mijn popje niet de enige is die haar eitjes 'werpt' ipv legt!
Soms gebeurd dit wel eens, maar meestal legt ze ze gewoon.
Ik denk dat Paul gelijk heeft. Dat ze zitten te slapen en niet snel genoeg naar beneden gaat om het ei te leggen.

Liek

Lique

Sommige onervaren vogels gooien haar ei naar beneden.
Dit heb ik hier binnen ook gemerkt, maar ook in de voliere.
ik vind regelmatig kapotte eitjes, die zo naar beneden gevallen zijn.
Maar als ze helemaal weten hoe het is, zal het niet of nauwelijks meer gebeuren.
groetjes Lique