3 mei 2025, 22:05:08

Wil zelf bouwen maar hoe?

Gestart door Mr_Chelleke, 10 januari 2004, 13:20:09

« vorige - volgende »

Mr_Chelleke

Hallo,

Ik ben nog erg nieuw met valkparkieten en deze site dus vergeef me als ik iets fout doe.

Wij hebben 2 valkparkieten in een veel te kleine kooi zitten en we willen graag een grotere kooi, maar deze zijn zo duur en niet altijd even mooi.
Is er misschien iemand die mij aan een bouwtekening kan helpen of weet waar ik er een kan vinden?
Tips zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt.

Greetz Mr Chelleke 8)

Peter

Hoi,

Je kunt een paar dingen doen:
- Tweedehands kooi kopen en opknappen.
- Zelf iets bouwen van hout en gaas.
- Zelf iets bouwen aluminuim delen.

Het laatste hebben we zelf ook gedaan bij de vogles in de schuur en buiten en deze zomer gaan we een hok binnen in huis maken voor de valkjes van deze materialen. Het is niet duure en zeer makkelijk te bewerken, met speciale hoekjes en andere handige dingetjes.

Via google vindt je erg veel info hierover:
http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=aluminium+voliere&btnG=Google+zoeken&lr=lang_nl

Groetjes,
Peter

Paul

10 januari 2004, 23:10:49 #2 Last Edit: 10 januari 2004, 23:13:13 by Paul
Hoi Mr Chelleke,

Als je zelf wat maakt en je maakt het van hout moet je er wel rekening mee houden dat valkjes echte knagers zijn.
Een houten rand hebben ze in een paar dagen helemaal weg gevreten soms :)
Als je het van aluminium maakt is dat wel een stuk onderhoudsvriendelijker.
Maar ook al maak je het zelf dan ben je voor een beetje volliere al gauw tussen de 100 a 200 euro kwijt als je alles bij elkaar optelt.
Een kant en klare volliere koop je soms al onder de 100 euro maar je moet ze natuurlijk wel mooi vinden dan.
Als je bijvoorbeeld een ferplast volliere koopt zoals op het plaatje hieronder heb je die in verschillende kleuren en sommige kleuren zijn soms wat minder mooi.

Dus je moet gewoon even overwegen wat je gaat doen.
Als je in dit forumgedeelte even terugleest zie je hoe iemand een hoekvolliere gebouwd heeft en dat is ook erg mooi geworden en de beschrijving hoe hij het gemaakt heeft staat erbij.
Ik heb even gezocht en hier staat de kooi die Marcel gemaakt heeft die is erg mooi geworden.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1057676426;start=0

Groetjes, Paul

Mr_Chelleke

Alvast bedankt voor deze tips, heb inmiddels ook iemand gevonden die eventueel kan helpen met materiaal (goedkoop uiteraard).
Meerdere tips blijven welkom en ik zal ook nog regelmatig op het forum blijven zoeken want er staat best een hele hoop informatie op.

Greetz Mr Chelleke 8)