7 mei 2025, 22:54:34

nachthok

Gestart door roaneric, 30 december 2003, 18:24:51

« vorige - volgende »

roaneric

Hallo allemaal :)

Ik heb een vraag.  Sinds een paar maanden is er een nachthok (met verwaming) gebouwd in onse schuur voor de valkparkieten.  En vanaf het begin heb ik ze s'nachts erin gejaagt om daar te slapen.  Ik heb ook het eten en drinken in het nachthok. En een luikje voor het deurtje zodat het kou buiten blijft.  Ze gaan wel overdag vanzelf naar binnen om te eten, maar ik moet ze nog iedere nacht naar binnen dwingen.  Ze gaan er niet vanzelf slapen.  Ik ben bang dat het toch te koud gaat worden buiten, vandaar dat ik wil dat ze binnen slaapt.  Maar moet ik dat nou voor altijd doen?  Of moet ik ze laten slapen waar ze maar willen.  Het lijkt wel of ze liever buiten willen vriezen dan wat ze binnen willen slapen.  Zou ze zelf wel naar binnen gaan?  Ik heb wel gemerkt dat als het donker is, ze niet meer vliegen, en ik ze dan met moeiten naar binnen krijgt, (dus ze gaan niet s'nachts naar binnen als ze het te koud heeft)  
Heeft iemand advies? :-/

Groetjes
Marijke

giovanni

hello

Het is waarschijnlijk het beste om ze te laten slapen waar ze willen, het is zeker niet nodig om ze erin te 'jagen', als ze kou hebben, zullen ze wel een warm plekje opzoeken.

grtjs

roaneric

Hoi giovanni

Bedankt voor de advies. :)   Het klink wel erg als je zeggen 'jagen'  alsof ik ze achterna zitten in het hok, ::)  maar zo is het niet hoor.  Ik hoef maar hun richting te lopen en ze vliegen al de tegenovergestelde richting.  Dus veel moeiten kost het niet, want ze zijn niet gewend dat ik de voliere naar binnen gaat.  
Ik doe het alleen omdat ik denk dat ze het niet gaat redden in het kou.  Ik had een licht aan een nacht, toen ze wel buiten sliep en zag dat 2 van de valkjes zat te bibberen.  Dat vond ik zo zielig.  En mijn valkjes zijn niet zo hecht dat ze lekker warm tegen elkaar aan zitten hoor. Ze hebben allemaal hun eigen plekje.  

Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,

Valkjes kunnen tegen redelijke kou als ze al gewend zijn om buiten te zitten.
Het heeft nog niet echt erg hard gevroren en als het echt koud word gaan ze vanzelf het nachthok wel in.
Je mag het daar alleen niet te warm maken anders is de overgang naar buiten elke keer te groot dus zeker niet boven de 10 graden maken in het nachthok.
Volgens mij kan je ze ook het beste laten zitten wat ze zelf het fijnste vinden.
Je kan ze ook alleen in het nachthok voer en water aanbieden dat ze er zelf elke keer in moeten gaan.

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi Paul

Bedankt voor de advies.  Ik gaan het morgen nacht proberen (na nieuwjaar).  Ik hoop alleen dat ze het zelf wel weten.  Het nachthok is nu op 8 grade ingesteld, dus het is niet zo warm binnen.  Zou ik een nachtlamp in de voliere buiten moeten hangen, dat als ze snachts koud heeft,  dat ze nog naar binnen kunnen vliegen?  Wat denk je?  Of kan ze dan weer niet goed slapen van het licht?  Ik hoor het wel

Groetjes
Marijke

ps.  Prettige jaarwisseling allemaal

Inger m

Hoi Marijke,
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kou voor je valkjes. Bij mij slapen ze eigenlijk altijd buiten ook als het (hard) vriest. Ze kunnen naar binnen en weten dat de mogelijkheid er is.
Het is veel belangrijker dat ze droog en tochtvrij zitten, want kou kunnen ze prima verdragen. Je kunt ze met kouder weer extra zonnepitten en trosgierts geven voor extra energie en vetlaagje.

Het lijkt mij niet echt nodig om een nachtlamp op te hangen, omdat ik niet denk dat ze ineens s'nachts naar binnen zullen gaan ivm de kou. Per slot van rekening slapen ze bij mij al jaren buiten en gaan ze ook op koudere dagen niet ineens binnen zitten. Ze kunnen zich prima redden in de kou.

Mijn voliere is echter wel geheel overdekt, dus ze zitten altijd droog. Maar doordat een valk isolerend dons heeft, op een poot en vaak met de kop in de veren slaapt zijn ze goed instaat de warmte vast te houden.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Peter

Hoi,

Wij sturen de valkjes de valkje elke nacht ook naar het nachthok. Dit gebeurt vlak voor het licht uitgaat buiten en binnen. Ze weten het precies al wanneer ze naar binnen moeten. Dit doen we niet zo zeer voor de kou maar om 2 andere dingen:
1.) De valkjes (zo'n 30 stuks) zijn in de ochtend vroeg wakker en maken dan veel lawaai en omdat we heel veel buren hebben houden we die liever te vriend, en laten de valkjes er begin van de ochtend uit. Anders maken de buurt om 6.00 al wakker nu om 09.00 :)
2.) Er liggen elke nacht weer veel katten op de voliere en de valkjes schrikken daar heel erg van en in het donker hebben diverse valkjes zich toen erg bezeerd.

Groetjes,
Peter

Inger m

Hoi,
In jou redenen om de valken binnen te zetten, kan ik wel wat vinden, zeker als je over 30 stuks praat!
Gelukkig krijgen wij geen klachten over geluidsoverlast van de buurt, maar het aantal valken ligt bij mij ook wat lager.
Overigens zitten bij mij aan de kant van de buren en ons huis glasplaten, die houdt ook een deel van het geluid tegen.

Mede door de glasplaten en een randje langs de bovenkant kunnen katten niet meer makkelijk langs het gaas omhoog klimmen en heb ik eigenlijk nauwelijks last van katten in de tuin. We hebben er zelf ook een, maar die maakt maar weinig indruk op de vogels ;).

Maar buiten dat is mijn binnenhok ook wat aan de krappe kant als ik alle vogels erin moet doen s'nachts. Hij is echter ook gebouwd voor grasparkietjes en niet berekend op dit aantal grotere vogels.

Maar als de vogels gewend zijn s'nachts naar binnen te gaan en je vindt het zelf om bepaalde redenen prettiger, dan lijkt mij daar ook niets op tegen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.