27 april 2024, 17:55:18

valkje wil niet eten

Gestart door Wendy, 3 augustus 2010, 19:05:13

« vorige - volgende »

Wendy

ik heb gisteren een valkje gekregen van 5 weken oud.
nu moet ik hem dus nog bijvoeren. komt van een kweker en de ouders hebben hem steeds gevoerd.
nu hij hier is wil hij bijna niks eten. ik geef hem pap, maar ik krijg er bijna niks in, heb met spuitje, lepeltje en mn vingers geprobeert.
ook wat zaadjes geprobeert, deze probeert hij wel te eten, maar krijgt ze nog niet goed kapot.
wat kan ik hieraan doen?
Alvast bedankt!

Groetjes Wendy

Kimm

hoi wendy,

waarom heb je het valkje meegekregen met 5 weken oud?
het is jammer namelijk, omdat je valkje nog gevoerd werd door de ouders.
kan je het valkje niet terug brengen naar de kweker en afspreken dat je hem weer ophaald als het valkje zelfstandig is?
nu wil je het valkje gaan voeren met pap, maar dit is het valkje niet gewend en dit levert problemen op.
ik hoop dat je er nog iets mee kan ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Wendy

Ik heb hem eigenlijk wel nu al gekocht, zodat ik door zelf eten te geven hem beter, sneller tam kan maken....
moet ik het wel maar gewoon blijven proberen met pap en zaadjes? Wil hem eigenlijk ook niet terugbrengen.

Manouk

Hoi Wendy

ik snap dat je hem eigenlijk nu niet wilt terugbrengen, maar de kans is wel aanwezig dat als hij niet eet hij het niet gaat overleven, vaak willen mensen een papvalkje omdat ze denken dat hij sneller tam te maken is...

ik denk dat als je een valkje hebt wat net zelfstandig is en je tijd en energie erin steekt je het beestje nog zat tam kan krijgen...

ik denk dat het beste is om hem terug te brengen naar zijn pappie en mammie ;) zodat hij nog ff lekker te eten krijgt....

groetjes
Manouk

*Yvon

Hoi hoi

Ik ben het helemaal met Manouk eens.
Nu kan het valkje nog terug en door de ouders gevoerd worden.
Zodra het valkje zelfstandig is kan je het weer ophalen en als je dan genoeg aandacht geeft kan het binnen 2 weken
helemaal tam zijn.  :D
Van het dwingen met pappen kan het valkje een trauma aan overhouden en dan heb je het tegenovergestelde van tam.  :-\

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Caroline

3 augustus 2010, 21:48:04 #5 Last Edit: 3 augustus 2010, 21:54:32 by Caroline
Jeetje, als je heel erg slim bent (en daar ga ik vanuit) breng je je valkje vandaag nog terug ....

Een valkje van 5 weken oud wat altijd door de ouders is gevoerd krijg jij geen spuitje, lepel of vinger ??? pap meer in zonder dit onder dwang (en op de juiste manier te doen) en inderdaad wat Yvon al schrijft, dit onder dwang voeren zorgt meestal voor het tegenovergestelde van tam maken, ze houden er meestal een trauma aan over (ik heb er zelf hier een voorbeeld van) en het is - zeker als je geen enkele ervaring hebt - zelfs niet zonder risico. Grote kans dat het beestje stikt als je niet weet hoe en wat je moet doen.  :-\

Een valkje van 5 weken zelf zaadjes laten eten of zaadjes geven is al helemaal geen optie. Het kan pas zichzelf op gewicht houden door zelf te eten als het een week of 7 is, een enkele uitzondering met 6 weken en de meeste 8 weken. Dus verwacht geen wonderen van je valkje van 5 weken.

Echt geloof me, ik weet waar ik over schrijf, ik snap het dat je je valkje nu niet graag terug brengt maar als je je valkje niet één dezer dagen dood op de bodem vanje kooi aan wilt treffen, breng je hem terug naar de kweker en laat je het nog een paar weekjes door de ouders voeren tot het zelfstandig kan eten.

Dit moet echter wel snel gebeuren allemaal, je valkje heeft afhankelijk van zijn gewicht rond de 3 x per dag 10 % van zijn lichaamsgewicht aan pap nodig. Dit betekend 3 x per dag een spuitje van ongeveer 10 ml. ALs ik jouw verhaal lees krijg je dit er nog niet 1 x in wat betekend dat het nu al ontzettend is afgevallen in 1 dag en zijn weerstand al afneemt.  :-\

Is dit geen optie ga dan op zoek naar iemand met ervaring die de zorg van dit valkje op zich kan nemen voor je of desnoods je deskundige uitleg kan geven en je kan begeleiden waar nodig is.

Anders zie ik het heel erg somber in voor je valkje ....

Heel veel succes ermee.

PS. hou je ons op de hoogte hoe het met je valkjes gaat.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Wendy

Sinds gisteren eet het valkje goed. heb nu een ander spuitje en hij laat het goed toe. Ook weet hij zelf de trosgierst al te vinden, dus het gaat de goede kant op. Hij weegt nu 84gr.

*Manon*

Hoi hoi Wendy,

Fijn dat je valkje nu pap eet!
Hoeveel geef je hem per keer en hoe vaak voer je hem?

Het is positief dat hij al van trosgierst probeert te eten, om hem verder te leren eten, kunje er een schaaltje grasparkietenzaadjes bij zetten. Deze zijn kleiner en makkerlijker te pellen voor ze als ze zo jong zijn, als hij dit goed eet, kun je valkjesvoer erbij zetten of erdoor mengen, zodat hij ook dit leert eten.

Ik geef je als advies mee om hem elke keer voor en na de pap te wegen, zo weet je wat ie ervoor woog en na de pap, zodat je ook weet wat ie echt heeft binnen gekregen... er gaat soms meer naast dan in zijn bekje en zo heb je, nu hij al wat lastig eet, toch een soort controle...

Het is in ieder geval belangrijk dat hij niet afvalt en dat kan heel erg snel gebeuren!

Succes en ben benieuwd naar de vorderingen  :D

Groetjes Manon

Caroline

Fijn dat je het valkje aan de pap hebt gekregen, vergeet niet dat hij zichzelf nog lang niet op gewicht kan houden.

Manon gaaf je een paar fijne tips, heb ik niks aan toe te voegen.  ;)

Doe er iets mee en het zou leuk zijn als je ons nog eens komt vertellen hoe het verder gaat.  :D

Groetjes van Caroline
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Peggel

ik heb niet alle zinnen gelezen hier.
maar het eerste wat in mij opging was wel... wat een pruts kweker.
dat is degene die moet weten wat hij doet.

ik heb nu 3 jongen die ik niet kwijtraak (vakantietijd?)
maar ik zal ze nooit wegdoen met die leeftijd, ik heb 1 keer een uitzondering gemaakt voor mensen die hiervoor mij wonen, en toen waren ze bijna 7 weken, en alles is goed bij gehouden.

maar 5 weken? ???

succes ermee.

Wendy

hallo allemaal,

we zijn 10 dagen verder en Chico doet het kei goed!
hij weegt nu voor het eten ong 87gr en krijgt 2x per dag 10ml pap. hij eet erg goed en heeft de trosgierst ook helemaal ontdekt.
de zaadjes kosten nog wat moeite, ze schieten steeds weg tussen zijn snaveltje, maar hij probeert het wel en af en toe krijgt hij er ook 1 open. heb er parkieten en kanariezaad staan.
ben benieuwd hoe hij het gaat doen als ie nog maar 1x per dag pap krijgt, of hij dan niet te snel afvalt, maar tot nu toe gaat het super goed en ben ik er erg blij mee!

groetjes wendy

smiley

Hallo Wendy

Het kanarie zaad is niet geschikt voor een valkparkiet !!
Dit zaad is voor kanarie's
Hij kan daar niet genoeg voedingsstoffen uithalen ,parkietenzaad is wel goed en je kan hem ook bruin brood geven en wat andijvie .
Gekookte rijst en macaroni zonder zout dat vinden ze meestal ook erg lekker.
Ga niet te snel naar 1 voeding ,hij is pas 6 weken ,blijf het kleintje wegen want ze vallen zeer snel af !!

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht