7 mei 2025, 22:55:26

katten en valkparkieten

Gestart door sabine, 3 augustus 2010, 14:52:25

« vorige - volgende »

sabine

Hallo,

Ik heb 2 hele lieve valkparkietjes. Maar ik zit er over na te denken om evt een asielkat te nemen, het liefst geen kitten. Maar het mag niet te kosten gaan van mijn valkjes en de kat moet ook een fijn leven krijgen.
Mijn vogels zijn er nu elke zo lang mogenlijk los, is het mogenlijk om een kat dan in de huiskamer te laten. (ik begrijp dat het ook van de kat afhangt) Ik wil het liefst een binnen kat want ik werk onregelmatig en ben ook vaak wat langer weg.
Ik zal de kat niet zonder toezicht bij mijn losse valkjes laten en als ik weg ben mag de kat dan ook niet in de huiskamer blijven bij mijn valkjes.

Wie kan mijn helpen met het overwegen van wel of geen kat nemen? Wie heeft er ervaring mee?

Groetjes Sabine

hilde

hallo
ik had eerst katten en nu valkjes en dat gaat prima .
je moet altijd 10 ogen hebben als je de valkjes los laat  en er zijn katten .
bij mij komen de katten binnen en weten ze dat ze geen valkje mogen nemen omdat je een kat ook kan aanleren wat het woordje neen betekend net als een hond .MAAR IK BEN ALTIJD IN DE BUURT ALS VALKJES UIT ZIJN .
er zullen nog wel mensen reageren .

Jacky

Hoi Sabine,

Ikzelf had a 2 katten voor mijn valkjes en ik hou ze heel goed in de gaten.

Katten en valkjes gaan nooit samen los hier. De katten gaan dan naar de gang en de deur dicht. Of in de kattenren buiten met mooi weer :) Ook al we er niet zijn zitten ze in de gang, maar dat was voor die tijd ook, omdat die dikke kater van ons op de flatscreen wou gaan liggen... ::) Dus voor hun is er niet veel veranderd met de valkjes erbij.

Die van ons vielen zowat van de kast toen ze de valkjes ineens hoorden fluiten, ze waren zo langs de kooi gelopen :P Verder is Spike een keer de kamer ingeschoten met Remco en zagen we hem net op tijd een duik nemen, waarna ik kat en bijna Remco de kamer uit heb gedonderd :P

Onthou dat een kat een jager is. Van een lief speels knuffelbeestje zie je ze ineens veranderen in een heuse tijger, die zijn hand niet omdraait voor een valkje. Dus doe ze nooit samen los in een ruimte, want de kat is altijd sneller dan jij kunt reageren.

PS: Het is mogelijk om een jong kitten aan een vogel in huis te laten wennen, maar als ze er niet mee opgegroeid zijn, zijn het gewoon potentiele snacks voor ze. Onthou ook dat niet iedere kat een valkjesvriendelijk karakter kan hebben en het wellicht nooit leert. Zelfs met een kitten die het van het begin af aan kent, zou ik het zelf niet aandurven.

Ik hoop dat je een gouden middenweg kan vinden en straks heerlijk kan genieten van je valkjes en een kat :)

Kimm

hoi sabine,

mijn valkjes zijn opgegroeid met mijn kat. eigenlijk andersom  ;)
ik moet zeggen dat mijn kat wel een hele uitzondering is met het omgaan van mijn valkjes. zij doet helemaal niks met mijn valkjes.
mijn kat is nu 18 jaar en leeft al die tijd al met valkjes.
buiten heeft zij wel haar jacht instinct en binnen hou ik haar altijd in de gaten.
hoe goed en lief zij er ook mee omgaat, zij blijft een kat.
dus antwoord op je vraag, ja het is mogelijk  om een kat erbij te hebben en inderdaad kan je een kat ook dingen leren.
een blind vertrouwen heb ik nooit daarin hoor.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

3 augustus 2010, 22:58:03 #4 Last Edit: 3 augustus 2010, 23:04:46 by sabine
Dank je wel Hilde , Jacky en Kim!

Het zal waarschijnlijk erg afhangen van het karakter van de kat.
Ik zal altijd in de buurt zijn als de kat in de buurt is bij de valkjes. Maar ik weet niet of ik aan een kat moet beginnen als hij op de gang moet als de valkjes los zijn. Ik ken mij zelf ik vind het nu al sneu voor mijn valkjes als ze maar ander half uur uit hun kooi zijn geweest. Maar ik vind het ook sneu om een kat op de gang te zetten. Ik werk 32 uur, onregelmatig en ik heb ook nog een verzorgpaard. Dus zou ik het niet eerlijk tegen over de kat vinden als hij voor de grootste gedeelte van de dag alleen zit.
Ik wil eigenlijk geen kitten omdat die alles slopen en te druk zijn.  Ik woon alleen en dan moet ik ook de kitten bezig houden. Nee, liever een wat oudere kat van minimaal 1 jaar oud. Een lieve kat uit het asiel die ik graag een nieuwe kans bied. Er zijn zoveel ongewenste katten, dat de katten ingeslapen worden als ze te lang in het asiel zitten.

Misschien hebben anderen er ervaring mee?

Kimm

hoi sabine,

inderdaad is het karakter van de kat ook belangrijk. misschien kan je eentje vinden die is opgegroeid met andere huisdieren. je weet maar nooit.
nee een kat op de gang zetten is zeker niet leuk. dat zal je even goed moeten afwegen ;)
ik ben benieuwd wat je gaat doen. wel is het duidelijk dat je niet over 1 nacht ijs gaat en dat is al super toch? je denkt er goed over na. ;)
ik hoop dat je nog wat meerdere ervaringen zal horen hier.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

sabine

3 augustus 2010, 23:12:15 #6 Last Edit: 3 augustus 2010, 23:14:11 by sabine
Citaat van: Kimm op  3 augustus 2010, 23:02:46
hoi sabine,

inderdaad is het karakter van de kat ook belangrijk. misschien kan je eentje vinden die is opgegroeid met andere huisdieren. je weet maar nooit.
nee een kat op de gang zetten is zeker niet leuk. dat zal je even goed moeten afwegen ;)
ik ben benieuwd wat je gaat doen. wel is het duidelijk dat je niet over 1 nacht ijs gaat en dat is al super toch? je denkt er goed over na. ;)
ik hoop dat je nog wat meerdere ervaringen zal horen hier.

groetjes kim

Het idee van een kat is al een paar keer bij mij gepasseerd. Omdat ik zeker niet mijn valkjes er onder wil laten lijden maar aan de andere kant zou ik een kat ook willen helpen met hem een goed huisje aan te bieden. Als dat niet mogenlijk is komt er geen kat. Ik neem pas volgende week als ik terug kom van een paar dagen weg een beslissing.
Een asielkat kan je in het ergste geval terug brengen maar dat zou ik waarschijnlijk niet kunnen tenzij het echt niet anders kan. Vaak kan je een oudere kat ook nog goed op voeden maar of dat het wint van hun dierlijk instinct ???

Jacky

Hoi,

Het kan heel erg schelen als je in de gang een lekker plekje voor de kat maakt. Mijn katten hebben hangmatjes aan de trapleuning hangen en de slaapkamer staat eigenlijk altijd open, waar ze bovenop de kast naar buiten liggen te kijken. De poes hier heeft een voorkeur om op de deur van de badkamer te liggen, ook als we thuis zijn  ::)

Plus we hebben een rennetje achterthuis voor de katten, aangezien we dicht bij een drukke weg wonen en ik niet lekker slaap of werk als ik niet weet waar mijn dier is. Als het mooi weer is, staan ze al bij de deur te mauwen dat ze naar buiten willen. Soms moeten we ze er snachts gewoon uit trekken :P In de tussentijd hebben de valkjes hun losvlieg tijd....

Je doet er goed over om er zo over na te denken. Misschien kun je inderdaad een kat vinden die aan andere dieren is gewent, dat is altijd wel een voordeel.

groetjes Jacky

*Manon*

Hoi Sabine,

Ik had vroeger een opvang grasparkietje van kennisen, maar ik had al een kat!
Die kat was een perzische kat, die altijd binnen was en nooit buiten kwam.
Ze was zo lief dat ik dacht dat er best een vogeltje bij kon......

Niet dus.... ze veranderde in een ware tijger en sloop de hele dag om de kooi heen, terwijl mijn katje nog maar 7 maand was en ik dacht dat het allemaal wel aan elkaar zou wennen, is ze een keer in een paar tellen tegen de vogelkooi gesprongen omdat ze gewoon met het vogeltje wilde spelen die zo vrolijk zat te bewegen  :-[

Het is allemaal goed gegaan, maar het vogeltje moest ik weer terug geven...

Ik denk ook als je een kat uit het asiel haalt, je dan zeker moet opletten wat voor verleden die kat heeft.... als hij altijd buiten heeft gestruint en dus weet hoe leuk het is om bv muizen en ook vogels te vangen.... dan ben ik bang dat het niet erg goed zal gaan, maar je hebt vast en zeker ook wel katjes in het asiel die wel samen met vogels kunnen.... maar het blijft altijd oppassen, maar dat had je zelf al bedacht  ;)

Ik vind het trouwens wel toppie dat je gaat voor een asielkatje, zodat zij ook een kans krijgen.... wat ik hier hoor, zitten de asiels 2x over hun grens heen met katten, dus ze hangen er weer met de 'poten' uit.... triest eigenlijk!

Succes met je keus!

Liefs Manon

sabine

Dank jullie wel voor jullie antwoorden het word er nog niet echt makkelijker op ;) ;D Het probleem is dat ik me heel erg bewust ben van de problemen en evt gevaren. Er zijn natuurlijk ook momenten dat de valkjes in de kooi is en de kat alle aandacht kan geven.
Mijn ouders hebben al 2x een kat uit het asiel haalt en het waren lieve katten die niet met vogels of muizen thuis kwamen.
Ik ga er rustig een aantal dagen over nadenken en overleggen met mijn valkjes.

Manon, wat jammer dat jij je vogeltje weer terug moest geven omdat het niet ging.

Sorella

Mijn vorige valkparkiet kon ik rustig alleen laten met onze twee katten, dit waren katten die buiten kwamen en al een paar jaar oud toen we onze valk namen (dit is 20 jaar geleden)
Nu hebben we 2 (alleen in onze tuin mogen komen) katten waarvan een 9 en een kat 2 was toen we onze 2 valkjes namen.
Ik zou onze valkjes dus nooit alleen laten (afgezien van naar de wc gaan ofzo) als ze losvliegen met deze katten (we hebben ze nu een jaar) wel blijven de katten gewoon in de huiskamer als wij weg gaan, nu hebben wij een grote kooi die ze nooit om kunnen krijgen. 4 weken terug een logeerpoes gehad voor 3 weken die vond het hoogst interresant dus zij moest goed in de gaten gehouden worden. Wij hebben een krabpaal tot aan het plafond dus daar wel een doos opgezet zodat zij niet op de plank kon komen. het is wel erg verleidelijk om uit te halen als er een vogel door je oren  vliegt :)   

ik moet er wel bij zeggen dat beide valkjes niet op de grond komen maar het hogerop zoeken, zouden ze op de grond komen dan durf ik niet te zeggen wat mijn katten zouden doen maar hoogstwaarschijnlijk zou ik ze dan wel apart zetten.

Monky

Hey Sabine,

Mijn antwoord is heel makkelijk. Ik zou ze niet samen in 1 ruimte loslaten  :)
Het kan 100 keer goed gaan. Maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Het is en blijft een kat en katten zijn onvoorspelbaar.

Ik zou het mezelf nooit vergeven als het fout zou gaan.

Toen ik Whooshy net had liet ik haar in de woonkamer los. Zotty onze kat in echt een schat en is eerder bang voor de vogels dan dat ze sluw is. Whooshy kwam echter een keer op de grond terecht waar Zotty toevallig in de buurt was. Zotty... bang voor alles wat groter is dan een spin ging erop af. Het is gewoon haar instinkt. Ze kan er zelf niets aan doen, ze moet gewoon. Gelukkig is het goed afgelopen, omdat ze zo'n schijterd is. We maakten wat harde geluiden en de kat was weg.

Ik zou het dus afraden ondanks de positieve verhalen die hier neer gezet zijn.

Succes met je beslissing  :D

Groetjes,
Monky

Rianne

Ik heb 2 perzen en die kijken er absoluut niet naar om. Ze lopen gewoon langs de voliere en kijken er niet eens naar. Nu zal dat met een huis-tuin- en keuken kat wel anders zijn natuurlijk ;)

sabine

Ik heb er erg goed over na gedacht ik vind een kat erg leuk. En er kan best een kat in een huis waar ook valkjes wonen. Maar hoe lief ze ook zijn, er komt geen kat bij mijn losvliegende valkjes. Als de vogels uit hun kooi zijn mag de kat met mooi weer buiten genieten of anders boven zich zelf vermaken met slapen of spelen. 's avonds zitten de valkjes eigenlijk altijd in hun kooi. De kooi is te groot en te zwaar om door een kat om gegooit te kunnen worden. Ik zal de kat ook in de gaten houden als de valkjes rustig in de kooi zitten. Dus als ik niet in de huiskamer ben dan zal de kat er ook niet zijn.

Zoals het er nu uit ziet zal ik waarschijnlijk vrijdag de 13e een kat uit het asiel halen. Ik zag al een leuke zwarte poes op internet ;)

Bedankt voor jullie hulp, voor een verstandige beslissing ;D

Jacky

Gefeliciteerd Sabine,

Ik hoop dat je een lief maatje erbij krijgt :D