4 mei 2025, 20:41:27

Een aantal vraagjes

Gestart door Allesea, 2 augustus 2010, 22:10:31

« vorige - volgende »

Allesea

Ik ben nieuw op dit forum, en heb al een hele hoop gelezen.
We hebben al ruim 3 jaar een valkparkiet. (ik geloof een mannetje) Hij heeft in het begin een hele tijd alleen 's nachts doorgebracht in zijn kooi. Overdag vloog hij altijd door het huis en heeft zo dus ook zijn eigen stekkies in het huis waar hij altijd te vinden is. Sinds een jaar slaapt hij 's nachts ook niet meer in de kooi, maar op de slaapkamer van mijn zusje (is haar vogel...) Het gaat allemaal prima, hij oogt gezond, eet en drinkt naar mijn idee prima en is lekker speels...

Maar ik heb een aantal dingen gelezen die in tegenstrijd zijn met wat ik mee maak met Paco.
Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat valkparkieten op een pootje zitten als ze zich op hun gemak voelen/als ze relaxen. Ik heb dit Paco nog nooit zien doen, evenals ondersteboven aan een touw of tak hangen...

Daarnaast hebben we een paar maanden een vrouwtjes valkparkiet in huis gehad (ze legde eieren, vandaar dat we denken dat Paco een mannetje is :P) Zij vond het heerlijk om in zo'n parkietenbadje te badderen, dit kon ze eeuwen blijven doen, een paar keer per dag. Zojuist las ik dat valkparkieten niet badderen in stilstaand water, maar liever onder een 'douche' gaan... Hoe zit het daar dan mee ??

En dan nog een puntje. Ik las net de lijst met giftige planten, maar Paco eet geregeld onze klimopjes in huis kaal, en knabbelt aan narcissen enzo. Het lijkt hem geen kwaad te doen...

Een hoop vraagjes voor zo'n eerste keer, maar ik ben er wel benieuwd naar :) Mijn zusje wilde per se een vogel, en die kreeg ze dan ook voor haar verjaardag. Hij is door de 'kweker' met een voederspuitje groot gebracht tot hij zelfstandig kon eten, daarna is hij naar ons gekomen (ze durfde het zelf niet te doen, anders was ie eerder gekomen ;))
Ze heeft dat beestje in huis genomen zonder enige informatie in te winnen. Ik vind het een slechte zet, maar Paco heeft het hier goed en aangezien mijn zusje zowat nooit thuis is, trekt hij ook vel meer naar mij toe. Ik vind het dan ook fijn om te weten hoe een valkparkiet in elkaar zit, zodat ik hem de beste verzorging kan geven die hij nodig heeft!

Alvast bedankt :)

Sanna

Hallo Allesea,

Allereerst, hartelijk welkom op het forum!

Wanneer jullie valkje dag en nacht buiten zijn kooi is, moet je er wel altijd op blijven letten dat de ruimte waar hij is veilig voor hem is. Dat houdt dus ook planten in. Planten zoals klimop zijn waarschijnlijk wel giftig. Zolang je valkje hem alleen maar sloopt (en niet opeet) zal hij er inderdaad niet zo gauw wat van krijgen. Maar let op! Als hij het wel een keer binnenkrijgt kan hij er zomaar ziek van worden. Ook kan het zijn dat hij steeds wel een beetje binnenkrijgt en dat zich dat in zijn lichaam ophoopt, totdat het een keer een zodanig giftig niveau heeft bereikt dat hij er alsnog aan overlijdt. Het is dus beter om te zorgen dat hij niet aan de klimop kan komen. Voor wat betreft de narcis: de bol is ZEER giftig! Oppassen dat hij daar echt niet aan komt dus.

Tja, het ene vogeltje vindt badderen in een balkje lekker, de andere poedelt liever onder de kraan. En er zijn er die het heerlijk vinden om met de plantenspuit natgespoten te worden. Ieder vogeltje heeft z'n voorkeur en wij baasjes moeten zien uit te vinden wat die voorkeur dan is ;).

Valkjes zitten ook vaak op twee pootjes als ze lekker op hun gemak zijn hoor. Die van mij zie ik ook niet zo vaak op 1 poot slapen. En ondersteboven hangen.... jullie hebben Paco alleen, dus zulk soort gedrag leert hij niet van andere vogeltjes. Bovendien is hij met de hand opgevoed door de kweker, dus hij heeft dat nog nooit een andere vogel zien doen. Of hij moet het een keer toevallig ontdekken, òf hij moet het één van jullie zien doen.... ;D

Groetjes, Sanna