28 april 2024, 14:59:17

Help!!Wat moet ik doen?

Gestart door Immie, 2 augustus 2010, 00:47:00

« vorige - volgende »

Immie

Hallo allemaal,

Ik heb me net geregistreerd bij jullie forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en/of adviseren?

Wij hebben sinds 27-07-2010 een valkje genaamd Mickey.
Hij of zij is ongeveer 13 weken oud.

Toen wij Mickey kochten was hij aardig tam...bleef zitten op je vinger..we konden hem "aaien"..rustig uit de kooi halen en weer in zetten.
Maar naarmate de dagen verstrijken en we nu bijna een week verder zijn....loopt hij weg...bijt,pikt,wil niks,kijkt weg en noem maar op.

Wij hebben al eerder twee tamme valken gehad en herkennen dit totaal niet.

Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Wie kan ons adviseren?

Gr Imelda...of te wel...Immie
Immie

Gerda

Wat een vervelende situatie.

Is er iets gebeurd of veranderd?
Is hij ergens van geschrokken?

Was hij echt tam, of was hij angstig in het begin toen jullie hem kregen. Soms zit het ook in de aard van het valkje.

Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is dat hij opeens dit gedrag vertoont. Maar het is voor hem natuurljk wel een nieuwe omgeving.
Probeer in ieder geval rustig met hem om te gaan. Gebruik gewoon opnieuw het stappenplan dat je kan vinden bij tam maken. Zorg dat hij op zijn gemak is, jullie ziet aankomen (dus op een plek waar hij de kamer kan overzien) en probeer hem te paaien met trosgierst.

Succes, Gerda

Immie

Goedemorgen gerda,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Nee er is niks gebeurd.

En hij was echt tam!
Wat ik al schreef, we konden hem zonder problemen uit de kooi halen en er weer in zetten,kroelen,van de hand laten eten etc.
Nu alleen maar negeren en weglopen...en als je wat probeert pikken en zoals gisteravond keihard in de top van mijn duim bijten.
Ik baal hier echt van en herken het totaal niet met de andere valken.
En idd misschien is het de aard van het valkje maar wanneer laat je dan voor wat het is?
En om eerlijk te zijn..daar heb ik geen valkje voor genomen.
Niet dat ik hem weg wil doen....maar alleen maar in een kooi laten zitten....dat vind ik al helemaal niks en zielig ook nog.

Gr Immie
Immie

Peter

Kun je ook iets vertellen waar je je valkparkiet gekocht hebt?
Bijvoorbeeld in een dierenwinkel, bij een kweker (zoja binnen of buiten kweker, vanuit een voliere of handtam).
Heeft je valkparkiet ook een voetring? Zoja met welke tekst en eventuele kleur.

Immie

Hoi Peter,

Ik heb Mickey bij een dierenwinkel gekocht!
Deze staat hier bekend als een goede zaak met altijd goede dieren....maar dat is geen garantie naturlijk.
En gezien mijn andere valken die ik had voelde het goed.
Een voetring heeft hij niet.

Gr Imelda
Immie

Peter

Kun je misschien ook een foto plaatsen van je valkparkiet? Als dat niet lukt mag je ook even een foto mailen aan: info@valkparkiet.com
Dan plaats ik de foto voor je.

Een dierenwinkel hoeft per definitie niet verkeerd te zijn, het probleem is alleen dat je een verkoper op zijn of haar blauwe ogen moet geloven en je verder eigenlijk niets van de vogel weet die je daar koopt. Meestal ka nde verkoper nog wel gegevens achter halen bij de kweker waar ze de vogel vandaan hebben. Als het goed is houden ze een registratie bij wat waar weg komt.

Groetjes,
Peter

Immie

Ik ga proberen een foto te plaatsen!
Immie

Immie

Niet gelukt dus ik ga het met de mail doen.
Immie

Peter


Immie

Ja daar is Mickey dan... :)
Mag ik vragen waarom je om een foto vroeg?
Immie

Peter

Peter is eventjes weg, hij vroeg me om een eventuele foto in het topic te plaatsen.
Maar je valkje ziet er nog wel jong uit. Ik denk dat Peter zich afvroeg of hij er jong of ouder uitzag, omdat de meeste problemen komen wanneer het valkje een puber wordt. Maar zo te zien is jouw valkje nog lang geen pubertje

groetjes Lique

Immie

Aha ok dan.

Ik snap er echt niks van.
Ik probeer van alles maar niks helpt  hij blijft omdraaien en negeren.
Immie

Monky

Hey Immie,

Zit je nieuwe valkje toevallig in een grotere kooi dan hij gewend was? Dat kan soms ook wat beangstigend zijn voor jonge valkjes. Hij heeft nu ook de ruimte om weg te lopen, wat hij voorheen misschien niet had.

Ik zou zeggen, probeer eerst met wat trosgierst zijn vertrouwen terug te krijgen en neem het stapje voor stapje. Als je valkje echt tam was toen je hem kreeg, zal hij dat zo weer zijn met een beetje geduld.

Heel veel succes in elk geval.

Groetjes,
Monky

ps het is trouwens wel een schatje  :)

Immie

Hoi Monky,

Ja hij zat in een kleinere kooi dan Mick nu heeft.
In deze kooi deed hij eerst niet weglopen...maar nu dus wel..en zodra je aan komt lopen draait ie zich om en gaat volledig in de negeer-mode. ???
Misschien moet ik inderdaad maar terug gaan naar de winkel waar hij vandaan komt en eens vragen wat hun ervan vinden.

Immie

Saar

Ik zou dat nog even niet doen en Mickey wat meer de tijd geven om te wennen. Probeer t eerst met gewoon rustig voor de kooi zitten, en ga met een stengeltje trosgiest in je hand de kooi in en houdt je hand stil. Wel de stengel een stukkie van je af houden, en er voor zorgen dat hij steeds een stukkie meer naar je toe moet komen door de stengel in te korten. Met veel geduld kom je al heel ver :)