27 april 2024, 17:31:56

gaatje in snavel

Gestart door Joanne, 29 juli 2010, 22:14:38

« vorige - volgende »

Joanne

Beste mensen,

Graag jullie advies. Ik heb 2 valkparkieten (mannetje & vrouwtje). Nu ontdek ik net dat het mannetje een gaatje aan de zijkant van zijn snavel heeft. Ik heb niet gezien wat er gebeurd is, maar ik krijg de indruk dat het vrouwtje naar hem uitgehaald heeft. Het mannetje maakt op het moment erg veel lawaai (pubergedrag?) en ik merk af en toe dat het vrouwtje hier heel erg genoeg van heeft en uithaalt (dit keer was het kennelijk goed raak). Vorige week had het mannetje ook al een piepklein gaatje aan de andere kant van zijn snavel en dit is inmiddels weer helemaal hersteld. Verder is hij goed te pas, vliegt, zingt, klimt, eet, drinkt, enz. Wel heb ik ze nu voor de zekerheid even apart in een kooi gezet. Is er verder iets wat ik kan/ moet doen nu? En moet ik mij zorgen maken dat ze toch niet met elkaar overweg kunnen (zitten al een jaar samen in één kooi)?

Graag jullie hulp/ advies.

Groeten Joanne

Kimm

hoi joanne,

ik heb geen ervaring met een gaatje in de snavel. ook nooit gehoord dat een ander valkje dat kan aanrichten bij de snavel.
misschien dat je hier wat meer reactie;s zal krijgen van mensen die daar wel ervaring mee hebben.
verder denk ik dat als je ze apart gaat zetten, wel kan kijken hoe het met die snavel verder verloopt. ook kan je zien of het popje dat daadwerkelijk doet.
komen er meer gaatjes in de snavel, dan is er iets anders aan de hand.

je zegt, ze zitten al een jaar bijelkaar. ging dit normaal wel goed? het kan zijn dat het mannetje last heeft van zijn hormonen en het popje het even zat is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Joanne

Beste Kim,

Bedankt voor je reactie. Nee, verder heb ik nooit problemen met ze gehad. Ze zijn goed aan elkaar gewaagd, maar ze paren ook dus volgens mij zijn ze wel echt een stelletje. Het mannetje is op het moment gewoon heel druk en het vrouwtje heeft last van haar hormonen. Daar heeft ze wel vaker last van en dan is ze wat chagrijnig en kattig. Ik denk dat ze broeds is. Ik denk dat ik ze voorlopig even apart laat. Even kijken hoe de snavel herstelt. Hij is nu gelukkig heel levendig en vertoont geen tekenen van ziekte of pijn. Hij wil zelfs graag naar het vrouwtje toe. Het vrouwtje berust zich veel meer in de nieuwe situatie, die vind het allemaal wel best.
In ieder geval bedankt voor je reactie en misschien antwoordt er nog iemand die hier ervaring mee heeft!

Groeten Joanne

Sanna

Hoi Joanne,

Ik heb het ook een keer gehad met een valkje, een gaatje in zijn snavel. Raar gezicht is dat hè? Ik heb niet gezien hoe het gebeurd is, maar ik vermoedde toen dat hij had gevochten met m'n andere man. Ze vielen namelijk op hetzelfde popje ;). Maar goed, het is er eigenlijk nog vrij snel uitgegroeid. En daarna was er niets meer aan de hand.

Groetjes, Sanna

Joanne

Ik heb een foto gemaakt van de snavel (als het goed is toegevoegd aan dit bericht). Dan weten jullie wat ik precies bedoel ;)

Het gaat overigens goed. Salé (het mannetje) is heel goed te pas, hij heeft er volgens mij helemaal geen last van. Ik heb ze nog wel steeds in een aparte kooi. Heel vreemd, maar het vrouwtje leeft helemaal op. Zingt hele serenades voor ons. De kooien staan tegen elkaar aan, dus ze heeft nog steeds last van het kabaal van Salé. Wrs doet het hebben van haar 'eigen plekje' haar goed. Ik heb ze een paar minuten samen in 1 kooi gehad vandaag en het eerste wat ze deden was paren... dussssss hahaha

Groeten Joanne