26 april 2024, 10:51:11

voedsel test

Gestart door Lique, 13 januari 2004, 13:38:09

« vorige - volgende »

Lique

Hoi allemaal,

Ik heb getest wat valken lekkerder vonden qua voeding.

De valken binnen en de valken buiten hebben beide pellets gekregen plus nog het normale zaadmengsel.


De valkjes in de voliere vinden de pellets ongelooflijk lekker. Iedere dag krijgen ze een volle bak en het is elke keer schoon op.
Ook eten ze het gewone zaadmengsel.

De valken binnen:
de meesten kijken er niet naar om. Phoebe en Baloo vinden het echter af en toe wel erg lekker maar ze spelen er bijna alleen maar mee.

Kortom, de valken in de schuur vinden het lekker en binnen niet zo lekker.

groetjes Lique

Stijn dc

hello

toch vreemd he. vogels die binnen zitten, houden niet van pellets en buiten wel. waar zou je de verklaring moeten zoeken? ik zou er niet aa nwuillen beginnen:D

SDC:D

Paul

Hoi Lique,

Een leuke test om te proberen :-)
In elk geval is versele-laga een heel goed merk.
Ik ga binnenkort het premium voer van ze proberen want daar zitten ook een soort kleine pellets doorheen met mineralen en vitamines en het voer ziet er goed uit ik heb wat geprobeert van iemand die het ook gebruikt.

Groetjes, Paul

andre28

Hoi, voer veranderen kan je alleen in de rust periode doen.
let daar dus goed op niet tijdens de kweek.

Paul

Hoi Andre,

Als ik ga veranderen is dat alleen een ander merk zaad is dat dan ook een probleem?
Op het moment broeden ze niet hoor ze hebben nog een rustperiode maar ze zullen met een paar weken wel weer beginnen hier want dan wil ik weer een broedhok neer gaan hangen bij 1 koppel.
Waarom mag het trouwens in de broedperiode niet?

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi,

Ik heb de laatste maand het voer twee keer veranderd. Het was namelijk zo dat Birdie een hele lichte ontlasting had. Echt heel licht geel. Dus heb ik al het voer weggegooid (ook het eivoer en de vruchtenmix enz) en heb ik echt goed zaadvoer en eivoer gekocht van Versele- Laga. Zijn ontlasting werd toen weer groen/bruin na een paar dagen.

Ik moet zeggen dat zijn ontlasting heel soms nog licht van kleur is. Maar dat is echt tijdelijk. Ik geef hem momenteel drie verschillende soorten premium zaadvoer van de beste merken door elkaar gemixed. Dus ik neem toch aan dat dat goed moet zijn. Daar zitten trouwens ook pellets in, die hij zo nu en dan op eet.

Groetjes,

Annemarie


Paul

Hoi Annemarie,

Ik wil zelf dit voer gaan proberen:


Dat ziet er erg goed uit en ruikt ook lekker dus dat is al een goed teken.
Als je het per kilo koopt is het best duur maar een zak van 20 kilo scheelt heel erg veel dan is het amper duurder dan het voer wat ik nu gebruik en dat bevalt ook best goed.
Alleen het voordeel van dit voer is dat ik het thuis kan laten bezorgen dat kost heel weinig geld en normaal moet ik een eind rijden om dat andere voer te halen.

Hoi Lique,

Ik zag dat het plaatje van die pellets ook bij de dierenvriend vandaan kwam wat je gepost had.
Koop je daar zelf ook de pellets?
Ze zitten hier vlak ik de buurt en voor 1,50 brengen ze alles langs en daar kan ik amper zelf voor rijden dan ben je aan benzine al meer kwijt.
Ze hebben daar wel veel speciaal voer en andere dingen en ik ben al in de winkel geweest daar en ziet er goed uit.
Als mijn voer op is ga ik daar proberen te bestellen even kijken hoe die bezorgservice werkt :-)

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Paul,

Nou, dat lijkt me een hele goede keus, want dat geef ik dus ook aan mijn valkparkiet en naar mijn menig is dit echt één van de allerbeste zaadvoeders voor valkjes! Het ruikt inderdaad ook erg goed en het is erg veelzijdig.

Vroeger kocht ik goedkoop zaad in zo'n plastice zak (van Puik geloof ik) en zijn ontlasting was nooit echt in orde. Ik heb sindsdien zo'n beetje bestudeerd wat nou de juiste voeding is voor een valkparkiet en kwam daarna al gauw uit bij dit merk.
Zelf heb (nog maar) één valkje en koop ik dus verpakkingen van een kilo. Over de prijs maak ik me niet al te gauw druk. Wat ik wel belangrijk vind is dat mjin Birdie gezond en happy is en dat is hij volgens mij wel met dit Prestige voer.

Ik kan het iedereen aanraden. Helaas is het niet in elke dierenwinkel te koop, maar volgens mij is een goede tweede het zaadvoer van X-tra Vital!!

Groetjes,

Annemarie

Paul

Hoi Annemarie,

Ik heb nu ook heel goed voer van Teurlings maar dat premium ziet er toch wel heel goed uit en er zitten ook vam korrels in (vitamine, aminozuren en mineralen)
ALs ze dat eten krijgen ze toch nog even wat extra's binnen.
Eten ze die groene korreltjes bij jou op of laten ze die liggen?
Dat is namelijk juist heel gezond en ik denk wel dat ze dat hier ook eten.
Een kweker die ik ken raadde dit voer ook aan.
Het is inderdaad voor jou het beste om een 1 of 2,5 kilo pak te nemen want een grote verpakking zou toch veel sneller minder lekker worden en misschien komen er na een paar maanden ook beestjes in zeker in de zomer.
Maar hier gaat er behoorlijk wat zaad doorheen dus een 20 kilo zak word hier niet echt oud.

Groetjes, Paul

Dana

Hallo allemaal,

Ik heb dat premiumvoer ook wel eens gebruikt maar hier krijgt Rico er hele gifgroene groene ontlasting van. Ik ben toen na een heel stuk gelezen hier te hebben overgestapt naar Extra Vital voer. Ze vinden het alle 3 hier lekker en ik was toen voordat ik het geruikte een x met Rico bij de DA geweest en toen ik het een poosje gebruikte ook een x. Ze zei tegen me dat Rico er erg goed uit was gaan zien en toen vertelde ik het van het voer en ze zei: als ik het zo mag zeggen tegen je stap niet meer over naar ander voer. Ze ziet erg goed uit.
En Nina die we net hadden zag er heel slecht uit in het begin en die is heel mooi geworden. Ze zat heel slecht in de veren en nu is het een beauty geworden.
Heb er ff 2 foto's van Nina bij gedaan 1 voor 1 na. hahaha.
Op de kooi is voor en op het plankie na.
Kunnen jullie het  verschil zien.

Dana


BIRDIE

Hoi Dana,

Ja, volgens mij is het wel duidelijk! Op de onderste foto ziet NIna er heel goed uit vind ik. Ze zit duidelijk goed in de veren! Als ik jou was zou ik ook niet meer op ander voer overstappen.
Toch wel raar dat valkjes verschillend kunnen reageren op hetzelfde voer.

Hoi Paul,

Naar mijn idee eet Birdie die groene korreltjes wel. Zijn bakje is bijna altijd leeg 's avonds dus ik neem aan dat hij ze dan toch echt opgepeuzeld heeft. Ik ga er even goed op letten want ik wist eerlijk gezegd niet dat die groene korreltjes zo gezond waren. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ze uit het bakje gooit, want dat is een echte hobby van hem geworden :D.
Zo zeg, 20 kilo! Dan heb je zeker wel een hoop valkjes ;)!

Groetjes,

Annemarie

Kolkkie

CitaatIk wil zelf dit voer gaan proberen:


Dat ziet er erg goed uit en ruikt ook lekker dus dat is al een goed teken.
Als je het per kilo koopt is het best duur maar een zak van 20 kilo scheelt heel erg veel dan is het amper duurder dan het voer wat ik nu gebruik en dat bevalt ook best goed.


Hoi Paul,

Ik heb vandaag dat voer dgekocht op de vogelbeurs. Ik maak eerst mijn oude voer op, want het is nog goed en ik vind het zonde om het weg te gooien.

Qua prijs is het best prijzig, maar het is stukken goedkoper als XtraVital.
Voor XtraVital betaal ik 4,85 voor 500 gram. Nu heb ik 2,5 kg van dat voer voor 5 euro.
Ik ben erg benieuwd wat ze er van vinden.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

bogey

18 januari 2004, 17:48:42 #13 Last Edit: 18 januari 2004, 17:49:44 by bogey
Hoi
Toen Bogey in dierenziekenhuis lag heb ik in dierenziekenhuis geliuk dit aangeschaft.  Echter de overgebleven parkieten kijken er niet naar om.....Zelfs toen ik het mixte plukte ze hun zaadjes er tussenuit.

Het blijkt gezond te zijn maar ze moeten het niet.
EUR 52.50 voor 2.5 kilo weggegooid geld....
Tja je hebt alles voor je beesje over als ie zo ziek in couveuse ligt.

groet Daphne

suus

hoi hoi,
Ik heb ook dat harrisonvoer geprobeerd. maar echter zonder succes. Ben maar weer overgestapt naar 'gewoon' voer. Ik wil nog wel op zoek naar ander voer, wat ze wel wilen eten want ze zitten ook nog niet goed in de veren.(die kerels van mij vonden het ook niet lekker, met wat eigenwijsheid erbij maakte dat ze helemaal niet aten)
Wat me nog wel even van het hart moet is het volgende, Ja harrison is duur en ander voer ook maar als je het omrekent...
(neem harrison 2,5 kg als voorbeeld omdat ik daar de aanbevolen hoeveelheid van ken, en het zelf dus geprobeerd heb.)

2-5 gram per dag per vogel. maar ik neem 6 gram, ze vliegen altijd los bij mij en het zijn grote eters

6 gram per vogel per dag  dat wil zeggen dat je met een zak van 2,5 kilo 416 dagen mee doet. omgerekent is dat 12 cent per dag. (bij een gemiddelde eter dus 6 cent per dag)
Dan denk ik waar hebben we het over. Kan natuurlijk niet in de knip van anderen kijken maar de dierenarts die het me aanbevool (dat harrison) zei dat er mensen waren die het niet deden omdat het zo duur was.(en als je heel veel vogels hebt verandert het ook veel) Een hond, kat  of andere dieren eten meer per dag hoor!
Een huisdier kost gewoon geld.
Dit is absoluut geen aantijging naar de hierboven mensen over hun voeding hoor! want we hebben allemaal het beste voor met onze valkjes.Er zijn maar wat mensen geweest die het te gek voor woorden vonden dat we een zak van 52,50 kochten voor de vogels.... maar ook die heb ik bovenstaand relaas laten horen. (toen bonden ze wel in hihihi)
sorry voor diegene die zich aangevallen voelt, is absoluut niet de bedoeling.

groetjes suzanne.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico