Jongen met "misvormde bekjes"en moeilijk poepen

Gestart door shaka, 8 juli 2010, 20:28:25

« vorige - volgende »

shaka

Hallo Allemaal, een poosje geleden heb ik ook al een keer deze vragen gesteld maar wie weet dat nu iemand dit leest die wel weet wat het is...

Ik had vorige maand een nest (die zijn alle 6 eraan gestorven) en nu heb ik weer 2 jongen die dezelfde weg op lijken te gaan...Morgen zal ik de vogelarts bellen maar wie weet kunnen jullie mij ook helpen.

Het probleem is dat de jongen gezond geboren worden (althans dat lijkt in elk geval zo) en na een week of 2 steeds bredere snavel krijgen (onderkant) na verloop van dagen blijft er steeds meer voedsel zichtbaar in zaadvorm en lijkt de onderkant van het bekkie steeds breder te worden. De ontwikkeling van de vogel gaat wel gewoon door en pap en mam van beide nesten voeden ook gewoon door..

Een aantal dagen later begint het poepen ook steeds moeilijker te worden. Het poepgat raakt verstopt tot bloedens toe, ik maak het iedere dag meerdere malen schoon met lauw water maar het hoopt net zo hard weer op. Ik zie deze "gezonde"vogels nu ineens net zo achteruit gaan als het nest van een maand terug (andere ouders) en weet gewoon dat als ik niks doe deze ook dood gaan. Morgen dus zowiezo naar de arts maar ben zo benieuwd of iemand anders hier ook ervaringen mee heeft???

Peggel

ik heb er gelukkig geen ervaring mee.
maar zit er misschien inteelt bij de ouders?
iets waar ik dan meteen als eerste aan denk voor het gemak ::)

of krijgen ze iets bij het voer wat misschien de oorzaak kan zijn?
ook 1 van de ouders kan misschien inteelt zijn waardoor het misschien nooit zal lukken?

ik ben benieuwd wat de VA morgen denkt en of het te verhelpen is, of dat je in elk geval erachter kan komen wat nu evt. de oorzaak zou kunnen zijn.

succes.
Peggy

*Yvon

Hoi hoi

Pfoeeee,ik wou dat ik je kon helpen.  :-\
Maar helaas ik kan zo snel niets bedenken.
Alleen dat je misschien de jongen eens een paar dagen handopfok zou kunnen gaan geven.  ::)
Als je naar de va gaat,laat dan ook het ouderkoppel nakijken.
Zeker de ontlasting en misschien ook een keelswap laten nemen.
Misschien hebben de ouders wel ergens last van en geven die het door aan de jongen.
Jongen zijn zwakker dus ook gevoeliger voor bacterien en schimmels of een gebrek ergens aan.

Heel veel sterkte en succes met de kleintjes.

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

shaka

inteelt is zeer zeker niet aan de orde, dit is namelijk het 2e nest van dit koppel dit jaar en het 1e nest is volledig groot gebracht. Het nestje dat aan het zelfde is overleden is van een ander koppel dus inteelt is het zeer zeker niet.

Voeding dat ze krijgen, sepia, grit en kiezel, valkparkietenzaad, af en toe wat sla oid, brood en uiteraard eivoer.

VA is pas vanaf 11u te bereiken, ben benieuwd...

shaka

vanmiddag naar de vogelarts geweest, beetje vreemde man. hij vind iedereen die valkparkietenzaad voert eigelijk maar slecht..tenminste daar kwam het op neer. Je moet eigelijk gewoon zijn voer gaan voeren aan de vogels de rest van de voeders deugt niet aldus deze man....zoals eivoer, trosgierst en al helemaal niet te spreken van grit...

Hij heeft ze bekeken en ze hebben 2 soorten schimmels, spruw (net als bij baby's) en een schimmel in de maag. Deze komen volgens hem door het voer, gewoon omdat deze slecht is niet vanwege de hygiene..(dat kan ook niet hier want we zijn erg schoon in de voliere!) Ik vind het allemaal wat vreemd want alle vogels hier doen het gewoon goed op valkparkietzaad, trosgierst, eivoer, maagkiezel, grit, sepia en af en toe groenvoer en nat brood..volgens hem dus niet...

Nu heb ik ze op speciale mediacatie zitten en moet ik ze gaan handvoeden. Nou hoe graag ik dit ook wil ivm 2 kleine kinderen en een 3 voudige beenbreuk met complicaties red ik dit echt niet... Volgens hem krijgen de jongen dus slecht voer omdat ik de oudervogels op verkeerde voeding heb. Dat normaal gesproken er hier niks aan de hand is met kweken heeft er niks mee te maken...

Volgens hem waren deze forums ook onzin en waren dat al helemaal geen vogelliefhebbers...Nou ik heb hem maar laten praten maar was er gelijk al over uit..ik ga hier niet weer naartoe!

Ze zitten weer lekker bij paps en mams want die voeren ze goed maar ik ga wel verder met de medicatie. Ik vind het heel jammer dat ik niet de oorzaak weet van de schimmels want dan had ik hier wat aan kunnen doe. Ben er namelijk van overtuigd dat dit niks met mijn voer heeft te maken!

Peggel

jeetje >:(
nu ben je nog niets opgeschoten over een eventuele oorzaak, wat een onzin over vogelzaad ::)over grit zijn er inderdaad verschillende meningen, maar om nu te zeggen dat jouw vogelzaad niet goed is ggrrr
of is het zo'n arts die persee vind dat een vogel sowieso pellets moet eten ofzo?

alles bij mekaar hoop ik maar dat die medicijnen maar aanslaan, want je heb niet zijn mening gevraagd, maar wat de mogelijkheid van de aandoening is.
erg vermoeiend dus.

succes er maar mee dan ;)

waar zit deze arts eigenlijk?

gr. Peggy

shaka

deze arts is van mening dat alleen zijn pellets goed genoeg zijn! Alle vormen van vogelzaad is slecht.
Deze arts is de bekende arts uit Meppel, zijn voerprijs is ook niet gering...

1pond voor 13.15euro en 2.5 kilo voor 47.35 wil je een verpakking van 12.5 kilo dan kost je dat 149.45euro.

Nou dat vind ik nog al hele grote vergelijkingen qua prijs met zaad. Natuurlijk verdienen ook mijn vogels het allerbeste maar ik heb niet het idee dat het aan het zaad ligt. Maar waar ligt de oorzaak dan wel.........

Iemand enig idee waar die schimmels vandaan komen?? Ik heb zaagsel in de broedblokken liggen..is dit misschien verkeerd?? andere jaren geen problemen mee gehad maar ja ik ga nu echt aan alles twijfelen. Het moet toch ergens wegkomen........

Kimm

10 juli 2010, 08:40:20 #7 Last Edit: 10 juli 2010, 08:41:58 by Kimm
ik heb veel ervaring met hem uit meppel en daar wordt je niet vrolijk van.
heeft hij je dat voer aangesmeerd?
in ieder geval veel beterschap voor de valkjes. ;)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

shaka

Nee hij wilde mij dat voer aansmeren, maar daar trap ik niet in. Alleen al op de manier hoe hij praat over mensen die vogels hebben....het lijkt wel alsof niemand deugt alleen hijzelf...Ik heb daar geen zin in.

Ik heb de jongen gewoon weer bij paps en mams in en geef gewoon 2x dgs de medicijnen. Dan hoop ik dat het goedkomt. Ik hoop toch zo dat ik de oorzaak van die schimmels achterhaal. Heb namelijk 3 koppels waarvan dus 1 met jongen, 1 met eieren en 1 die al druk bezig is in het blok dus zal ook wel niet zo lang meer duren....

*Yvon

Hoi hoi

Stop maar met brainstormen over waar het vandaan kan komen.  ;)
Schimmels en bacterien kunnen zo ineens opduiken vanuit het niets,lijkt wel.
Wij gebruiken ook zaagsel en verschonen de blokken om de paar dagen.
Gelukkig heb je je niks aan laten praten.
Gewoon geven van wat je al gaf.  :D
Wij geven ook wel pellets maar meer als een snoepje tussendoor en niet iedere valk(stuk of 30) zal hiervan eten.  :D
IK hoop dat de medicijnen snel aanslaan en de jongen toch groot en sterk op stok komen.  :)

Hou je ons op de hoogte ??  ;) :D

Vergeet een groot gedeelte van wat die va heeft gezegd.  ;) ;D

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Peggel

meppel, duur, bla bla verhaal...
en ik denk harrison pellets..??

ik zeg Hooimeyer :-X :-X

tja,... er zijn nog altijd mensen die met hem weglopen, gelukkig een heleboel ook niet ;) :D

Rianne

Klinkt ook als Hooi, nee, daar wordt je niet vrolijk van. Deze zelfingenomen vogeldokter blijft maar ouwehoeren en aan het eind van de rit ga je failliet en met een schuldgevoel van hier tot Tokio de deur uit.

shaka

nou idd. ik was ook absoluut niet blij met hem wat een ego heeft die kerel bleehhh..

Vind het zo raar dat ik nu al 2 nesten achter elkaar heb gehad die het hadden en daarvoor nooit. Verschoon de blokken ook om de zoveel dagen alleen niet tijdens het broeden maar ja dan blijven ze ook schoon. Wie weet ligt het wel aan het weer....

en inderdaad is die arts errug duur was nu 80euro kwijt voor 2 vogeltjes sneu geld...maar goed het is een dier en die heeft ook gevoel die laat je niet lijden.

Ik hou jullie op de hoogte!

Peggel

voordat je er weer heen zou moeten...
even zeggen hier misschien, wellicht dat er iemand is die kan vertellen dat je qua reisgeld ergens anders wel meer kwijt bent maar dat dat weer compenseert, en waar je met een beter gevoel thuis kom ;)

inderdaad, zolang een dier niets heeft is het geinig, zodra er wat gebeurd is het vaak een werkelijkheid dat je je rekening aardig omlaag ziet gaan.
helaas is niet anders dan, maar als je er maar wel waard voor krijg, en het aller belangrijkste.. de diertjes ;) ;) ;)

mijn vogels hebben hier altijd veel geld gekost, niet eens alleen de aan de aanschaf en dan laat ik ze ook altijd testen.
1 keer een grasje aan komen waaien, niemand reageerde dus tja... hij had het naar zijn zin..

even laten testen ::) wormpjes em mss een schimmel infectie, en op PBFD, Polyoma en Chlamydia zoals elke vogel hier.
efkes € 152,= ahum!!!
maar vooruit, de aanschaf van een vogel van € 8,= scheelde mij dan wel weer hahaha :P :P

shaka

haha ja dat scheelt dan wel een hele boel die 8euro. haha

Maar goed we zijn dit jaar al meer dan 4000,-!!!!!!!!!!!!!!!!!!! euro kwijt aan dierenarts kosten voor de 2 honden  (inmiddels nog maar 1) dus ben het ondertussen wel zat ja al die kosten.

Maar goed je kiest voor een dier en dan moet je er goed voor zijn.
Heb net even bij ze gekeken en ze veranderen nog niet veel, (in ziek zijn dan..) maar goed we zijn nog maar net 1 1/2 dag verder, zieker zijn ze zeer zeker ook niet geworden!!