8 mei 2025, 01:18:45

valk erbij?

Gestart door marie-helena, 29 juni 2010, 19:35:05

« vorige - volgende »

marie-helena

Hallo,

Ik weet dat er veel vragen en antwoorden over het toevoegen van een soortgenoot op dit forum staan, maar ik wil graag weten wat ik in mijn situatie het beste kan doen.

Ik heb een al wat ouder popje (ongeveer 9 jaar oud) dat ik met de hand heb grootgebracht. Ze is dus heel tam en erg aan mij gehecht (een ander mag haar niet aaien). Ik ben helaas bang dat ik haar niet genoeg aandacht kan geven (ik heb eigenlijk alleen 's avonds echt tijd voor haar). Nu wil ik een vriendje/vriendinnetje voor haar kopen, zodat ze ook overdag niet alleen hoeft te zijn. Ik vraag mij alleen af of ze het wel leuk zal vinden als er eentje bij komt. Ze heeft nooit met soortgenoten geleefd, alleen een keer met een koppeltje grasparkieten waar ze niks van moest hebben (ze siste en ze pikte naar hen als ze in de buurt kwamen). Ik heb dus mijn twijfels of ze überhaupt wel contact wil leggen met een andere valkparkiet.
Mijn vraag is dus: zal ze blij zijn met een vriendje of niet? Heeft iemand hier ervaring mee?

bvd 

bobbie

Hoi hoi,

Ik had eens een valkparkiet, Jopie. Jopie kocht ik in een dierenwinkel en was totaal niet tam en al flink in zijn eerste rui, dus zeker een halfjaar oud.

Met veel geduld kreeg ik hem supertam. Hij was gek op me en ging ook bij de rest van het gezin zitten, en ook bij visite.

Ik was hele dagen thuis, maar ineens ging ik 4 dagen in de week werken. Jopie was toen ruim 2 jaar. Toen is Jopie zich gaan plukken.
De dierenarts adviseerde mij er een valkparkiet bij te nemen en zo geschiedde. Ik kocht er een valkparkiet bij. Jopie moest er niets van hebben. Ik ging er van uit dat het gewoon niet klikte en kocht nog een valkparkiet en nog 1.
Het had totaal geen zin, Jopie wilde mij heel de dag om zich heen en bleef dus plukken.

Met andere woorden: ik twijfel aan het nut om een valkparkiet erbij aan te schaffen. En ik ben iemand die beslist vind dat een vogel niet alleen hoort te zijn maar met een soortgenoot. Dit door mijn jaren ervaring met vogels (zeker 25 jaar). Maar in deze situatie denk ik niet dat het zinvol is.

Misschien kan je eens een andere valkparkiet laten logeren bij je? Dan kan je zien hoe ze daar op reageert.

Groetjes, Nel :)

marie-helena

Hoi Nel,

Bedankt voor je reactie. Wat jij beschrijft is dus precies waar ik bang voor ben (ik denk dat ze zichzelf ook niet als valkparkiet ziet, maar als mens...).
Eentje laten logeren is een goed idee, maar ik ken niemand die een valkparkiet 'te leen' heeft:P
Misschien kan ik bij een dierenwinkel een 'proefperiode' krijgen (is dit normaal?). Zou het wel sneu vinden om het beestje weer weg te doen als het niet klikt...

bobbie

Waar woon je in de buurt? Misschien is er iemand die er wel eentje bij je wilt laten logeren. Zeker in deze vakantieperiode komt dat misschien nog wel goed uit ook.

groetjes, Nel

marie-helena

Ik denk niet dat mensen staan te springen om hun vogel bij een vreemde achter te laten (zou ik niet snel doen iig..) en bovendien kan ik dus niet verzekeren dat hun vogel genoeg aandacht krijgt als hij/zij geen vriendjes wordt met de mijne... (Vakantie)oppas is dus geen optie.

Zijn er nog andere ervaringen dan die van Nel (bobbie) of is het gewoon een 'verloren zaak' om een valk erbij te zetten zoals bij Nels Jopie?

Kimm

hoi,

mijn eerste valkje heb ik ook alleen gehad. hij is 18 jaar geworden en ik heb hem altijd alleen gehad. ik wist toen niet beter.
toen hij 15 was heb ik erook over gedacht om er eentje bij te nemen, maar omdat hij al ouder was en hij erg mens gericht was heb ik dit toen niet gedaan.

ik heb ook mijn twijfels bij jou om er een valkje bij te gaan nemen. het idee van nel vind ik wel een goed idee.
weet je, het is altijd afwachten of iets klikt of niet, zelfs bij jonge valkjes.
het blijft een gok.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Hoi Marie,

Ik sluit me bij Nel aan, ik heb sterk mijn twijfels of je je valk er een plezier mee doet om een andere valk  definitief in huis te halen.

Ook wat je zelf schrijf kwam gelijk bij me op, .... waarschijnlijk ziet je valk haarzelf als mens en denkt ze bij het zien van een andere valk, wat moet ik hier mee !?

En natuurlijk wat Kim zegt, het hoeft niet eens te klikken, op de leeftijd van 9 niet maar ook niet als ze nog heel jong zijn. ( de kans van slagen is dan wel iets groter maar geeft geen garantie )

Het enige wat dus overblijft is het voorstel van Nel, misschien dat je een valkje kan komen laten logeren of je laat het gewoon zo. Valken kunnen niet denken en als je de radio voor haar aanlaat en haar 's avonds gewoon haar aandacht geeft, dan weet ze volgens mij binnen de kortste keren niet anders of dat dit altijd zo geweest is  ;)

Succes!!

Groetjes, Karin