2 mei 2025, 21:22:29

braken

Gestart door rocky, 9 januari 2004, 16:58:46

« vorige - volgende »

rocky

hallo onze vogel  (rocky)heeft gisteren een paar x gebraakt,komt dat vaker voor?
ik heb hier op de site wel iets gelezen over kropontsteking dat ze dan ook braken,maar dat bij dan zn koppie onder het slijm komt te zitten vanwege het schudden met zn hoofd.
dat heeft de mijne niet(rocky),
er is verder ook niet geks aan hem te merken ofzo hij doet niets anders dan anders ,
zou dit dan ook op kropontsteking kunnen duiden?
of toch iets anders, en waar kan ik het nog meer aan herkennen?
ik hoop snel op een antwoord .
mvg robert

bren

Hoi!

Mijn valkparkiet heeft dat ook gehad. Wat precies de oorzaak was weten we nog steeds niet maar waarschijnlijk heeft hij van een giftige plant gegeten. Wij zijn onmiddellijk naar de dierenarts gegaan en hebben een antibiotica kuur voor hem meegekregen.
Hij was er echt beroerd aan toe maar door de antibiotica is het helemaal goed gekomen met Nelisje.

Dus ik zou even met Rocky naar de dierenarts gaan voor de zekerheid! Voordat ie wel echt ziek wordt.

groetjes, Brenda

Paul

Hoi Robert,

Heb je een valkparkiet en is ie heel erg tam?
Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat ie echt ziek is want valkjes voeren soms uit genegenheid hun partners door voedsel op te braken.
Als ie het dus deed toen ie bij je zat kan het zoiets zijn.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn maar als het kropontsteking is zullen ze het zeker niet af en toe doen maar regelmatig en dan merk je ook aan je valkje dat ie zich niet lekker voelt.
Het kan ook wel eens zijn dat er iets klem zit dan kunnen ze ook wel eens gaan braken.
Als ie het blijft doen kan je altijd even langs een goeie vogelarts gaan dan heb je altijd zekerheid wat er aan de hand is.

En Brenda,

ALs een dierenarts een antibiotica kuur geeft nadat je valkje van een zieke plant gegeten heeft lijkt het me dat ie niet weet wat antibiotica doet.
In elk geval werkt dat zeker niet tegen gif maar het dood bacterien.
Als je valkje van giftige planten gegeten heeft en hij heeft niet echt een dodelijke dosis op komt dat vanzelf weer goed maar in zo'n geval wel meteen naar de dierenarts wat je ook gedaan hebt.
Alleen denk ik niet dat ie door die antibiotica beter geworden is of het moet toch iets anders geweest zijn wat je gekregen hebt.
Het valkje wat bij mijn moeder zit heeft ook een keer van een giftige plant gegeten en die was er ook slecht aan toe en zat op de bodem van de kooi maar na een dag was ie weer helemaal de oude.
Die plant natuurlijk gelijk afgevoerd.

Groetjes, Paul

bren

Hoi Paul,

Het is nooit echt duidelijk geworden wat er aan de hand was met Nelisje. Wij opperden bij de DA zelf het idee dat hij wel eens van een giftige plant gegeten kon hebben. De DA zei dat dat zou kunnen maar dat het ook iets met de maagjes (dus kropontsteking) zou kunnen zijn of een ander kwaaltje. Hij vond dat moeilijk te bepalen. Nelisje was heel stil, zat helemaal in elkaar gedoken, veren uitgezet, oogjes half dicht en hij trilde.
De DA zei dat hij in ieder geval een antibiotica wilde uitschrijven omdat dat geen kwaad kon en het in veel gevallen wel helpt tegen kwaaltjes.
Nou, de kuur hielp eigenlijk best goed want hij knapte heel snel weer op. Of het echt door de kuur kwam zullen we nooit weten maar goed...het heeft in ieder geval geen kwaad gedaan.
Als een valkje braakt zou ik toch altijd naar de DA gaan, die kan dan wel vertellen of er wel of niet iets met het beestje aan de hand is. Als je zelf gaat raden ben je misschien te laat!

Maar bedankt voor je reactie Paul!

groetjes, Brenda

rocky

hallo
bedankt voor de reacties zover.
ons valkje is niet handtam maar komt wel graag bij ons zitten,hij heeft het 4x gedaan waarvan de 1ste x bij mn vriendin op dr schouder de 3 andere keren zat hij wel in de buurt.
verder eet hij gewoon en drinkt ook ,hij ziet er gewoon goed uit vliegt elke dag vrij ,nu ook.
ook hebben we niet echt veel planten ,de planten die we hebben staan er al 2jaar net als dat rocky jong is,heeft overal al eens van gegeten maar nooit iets geks aan hem gezien,
ik hou hem goed in de gaten en als ik het dit weekend nog eens zie ga ik naar de DA.
mvg
robert

bren

Nou, het klinkt niet echt ernstig hoor Robert!

Ik denk dat het wel meevalt met Rocky! :)

gr, Brenda

rocky

hoi bren.
heb je wel een beetje gelijk in ,maar na het lezen van dat kropontsteking begon ik een beetje te twijfelen,
maarja ik ga er toch maar ff mee naar de DA als het nog eens gebeurt de komende dagen.
mvg robert en rocky :D