6 mei 2025, 21:05:41

dood jongentje

Gestart door luka, 25 juni 2010, 14:19:29

« vorige - volgende »

luka

de eieren van mn valkparkieten zijn eergisteren uitgekomen, ik heb vandaag gezien dat er één dode ligt!! heb deze er dan maar uitgehaald. Weet iemand hoe dit zou komen? kan het zijn dat ze niet allemaal eten krijgen want ik heb gezien dat van het ene jongsje een bolletje is in zn nek( eten) en van de andere niet. Wat zou ik best doen??

Saar

Wat geeft je ze allemaal te eten?
En is dit het eerste nest van het koppel?

luka

ja dit is inderdaad het eerste nestje van mijn valkparkieten. Ik heb gewoon eten als van de groote en ik heb ook eivoeder gaan halen in de winkel

Saar

Dus wat ik uit je berichtje op maak is dat je ze alleen grof parkietenzaad geeft en eivoer? Dit moet nog aangevuld worden door het volgende:
Grit; maagkiezel; sepia; mineralenblok; grasparkietenzaad ( tijdens de nestjes ); Dagelijks groente en fruit en trosgierst.

Aangezien dit het eerste nestje is, moeten ze het nog leren en kunnen er soms hele nesten dood gaan. Dit komt door de onervarenheid. het kan ook zijn dat het kleintje wat gemankeerd heeft, en dat de ouders er niet voor wilde zorgen.

luka

bedankt voor de info, hopelijk zal de rest overleven. ik vraag me af welke van de jongen dood is, want 1 ei is een dag later uitgekomen of de rest . zou het ook daaraan kunnen liggen?

luka

vandaag heb ik opnieuw gekeken en al de jongsjes zijn nu dood  :( , ik denk dat ze geen eten kregen. Hoeveel keer per jaar leggen valkparkieten eieren?

Valk1969

Ze kunnen vrij lang door gaan met eieren leggen en nesten geven maar het is raadzaam om niet meer als 2 nestjes per jaar te doen.

Ieder nest wat een koppel groot brengt is een aanslag op de conditie en je moet ze echt na 2 nesten voldoende rust geven om verdere problemen te voorkomen. Doe je in 1 jaar bv 4 nesten heb je grote kans dat ze het jaar erna niks doen of dat echt alles mis gaat.

Gr,

Patrick