jongen van 14dgn oud kunnen niet meer poepen

Gestart door shaka, 16 juni 2010, 20:12:51

« vorige - volgende »

shaka

Hallo allemaal, ik had een nest van 6 jonge valken die zijn geboren vanaf 1 juni, nu zijn er al 3 overleden waarvan de laatste met zekerheid omdat hij niet kon poepen. Nu zijn alleen nog de 3 grootsten over alleen zie ik nu ook aan hun kontjes opgehoopte poep en bloed. Ik ben sinds vanmiddag al 2x aan het schoonmaken geweest met gekookt water losweken maar iedere keer zit alles weer vast. Het jong dat gisteren is overleden had ineens een grote blaar aan de achterkant en toen zag ik de verstopping. Alles schoongeweekt en gelukkig kwam er toen een hele hoop uit alleen denk ik dat het toen al te ver kapot was van binnen. Ik vind de jongen ook wat achterlopen qua groei. Ze zijn nog geel dons en er komt af en toe een pen door. De kroppen zitten ook minimaal vol dus dat zal vast en zeker meespelen.

Hebben jullie hier ervaring mee? hoe houdt ik het los? en wat moet ik eraan doen? Ik ken dit helemaal niet, de ouders eten trosgierst, valkparkietenzaad eivoer en kiezel en grit. Doe ik iets verkeerd? Een ander koppel heeft met succes vorige maand 6 jongen op de stok gezet. Dit koppel is niet zo succesvol. moeders wil graag maar heeft het tot nu toe iedere keer nog verprutst qua voeden. (deze jongen zijn voor haar het oudste geworden) en stiefpapa die is zelf met de hand gevoed en heeft sinds dit nestje door hoe hij moet voeden (maar ja doet hij dat genoeg??) er is een ander mannetjes in de voliere dat het vrouwtje bevrucht want daar snapt ons tamme mannetje niks van ;)

shaka

alweer een jong dood, nu zijn er nog maar 2 over. weet echt niemand wat ik het beste kan doen? :o

patty_dordtse valkjes

Hallo,

ik vind het heel apart en heb het zelf nooit meegemaakt...
Ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je vragen..
Welke kleur ontlasting en hoe ziet het eruit mss een foto als het lukt...

je kan ook een vogelarts bellen om te vragen wat er aan de hand is.

noem ff een paar dingen op hoor hopelijk snel antwoord en anders ff bellen

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Saar

Met een van de overgebleven jongen naar een vogelarts gaan en het dode jong van vandaag meenemen en daar sectie op laten verrichten.

*Yvon

Hoi hoi

Jeetje,dit is echt niet leuk.  :-\
Misschien kan je wat meer natvoer neerzetten.
Zoals oud donkerbruinbrood(natgemaakt),eivoer en wat sla geven.
Heb je ook sepia in de kooi hangen ?

Heel veel sterkte en succes !!

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Lin

Haal voor de zekerheid de zonnepitten eruit als die erin zitten en geen maanzaad geven. Ook even kijken of er wellicht maagkiezel een opstopping vormt. Zijn er verder geen wormen die meekomen?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

shaka

hallo allemaal, ik zie geen wormen die meekomen maar denk dat ik het probleem ondertussen gevonden heb.

De overgebleven 2 jongen hebben namelijk na het voeden van de ouders hele zaadjes uit de bek hangen. Het lijkt gewoon alsof ze dan niks meer kunnen doorslikken. Ik heb de zaadjes verwijderd en merk dat het hele zaadjes zijn. ze zijn dus niet gepeld door de ouders...tja wat zal ik daar het beste aan kunnen doen. Papa is handopfok zou het eraan kunnen liggen dat hij niet helemaal snapt wat de bedoeling is?? Ik ga in elk geval ff een heel bord vol met gekneusde zaden neerleggen hopelijk gaat dat beter...

Lin

alles pletten en anders vermengen met eivoer wat een beetje vochtig is.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

shaka

ik heb een bak met geplette zaden liggen en nat brood. Ze worden prima gevoerd. Het lijkt iets beter te gaan met het poepen al moet ik nog steeds 2 maal daags alles schoonmaken. Maar toch gaan ze me dood. Er is er nu nog maar 1 over van de 6.... :'(
Ze mankeren vast iets maar wat??? Gistermiddag was het jong springlevend, en gisteravond ligt hij dood in het blok met een volle krop.

Valk1969

ontlasting al laten onderzoeken? Klinkt als een collie bacterie.

shaka

vogeltjes zijn allemaal overleden helaas. De laatste is gisteren overleden en snakte gewoon naar adem. Het lijkt wel alsof ze stikken. Heb nu geen ontlasting meer van die beestjes dus dat kan ik niet meer onderzoeken helaas...De andere vogels brengen de jongen gewoon groot..hoop dus dat het geen virus oid is.
Ik zal het goed in de gaten blijven houden. De 1e week was er niks aan de hand, 2e week verloor ik er een paar maar de oudste die gisteren is overleden was al 3.5 week!!!

Saar

Breng dat dode kleintje van gisteren dan weg voor sectie... ;)