18 mei 2025, 19:41:54

ei ei

Gestart door Karin, 8 januari 2004, 00:41:58

« vorige - volgende »

Karin

Zoals de meeste wel weten hebben Jazzy en Dizzy nu een nest. de jongen zijn nu tussen de 3 en de bijna 4 weken oud. Sinds een paar dagen wipwappen ze weer, en.... vandaag lag er een ei ! Tot mijn verbazing was het nog heel, met dat gescharrel van de jongen  ;D Ik heb hem wel snel weggehaald en bij Luna in het nest gelegt die nu broed op haar eigen 2 onbevruchte eitjes. Misschien heeft ze geluk en kan ze nu het pleegei uitbroeden. Ik kan er nog wel één of twee pleegeitjes bijleggen, maar niet veel meer, omdat ze voorlopig alles zelf moet doen. Ik heb nml haar man Kazoo nu even apart zitten omdat hijn steeds Luna uit het broedblok joeg zodat ze niet eens haar eigen eitjes kon leggen. Heel raar, want bij het eerste ( ook niet bevruchte ) nest broedde hij trouw mee. Het was de bedoeling om ze beide in de volière te doen als Luna uitgebroed was, maar ik laat haar nu dus op de pleegeitjes zitten. Ik denk wel dat ik Kazoo vlak voor de uitkomst erbij ga zetten in de hoop dat hij haar er nu wel gewoon bijlaat. Lukt dit niet, dan vangen we hem er weer uit.

Maar goed nu de vraag  ;D : Wat te doen nadat ik 3 eitjes weg heb gehaald ? Dan zijn we een week verder en zijn de jongen tussen de 4 en de 5 weken.

1 : een extra blok ophangen zodat de eieren heel blijven  en ze er rustig op kunnen broeden.

2. gewoon in het blok bij de jongen laten liggen "op goed geluk dat ze niet platgewalst worden.

3. De jongen uit het nest halen en in een box op de vloer in de volière zetten.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

volgens mij kan je de eieren gewoon laten liggen hoor. in het wild gebeurt het volgens mij ook. en bij daan was het dit jaar ook zo. dus ik denk niet dat de jongen iets met de eieren gaan doen hoor.

SDC:D

Paul

Hoi Karin,

Meestal gaat het prima als je de eitjes laat liggen ze gaan dan wonder boven wonder niet snel stuk zoals je zou verwachten.
Maar tussen de 4 en de 5 weken dan zullen de jongen denk ik al uit het broedhok gekropen zijn.
Soms doen ze dat met 4 weken al.
Je zou ze er ook zelf uit kunnen halen als de eitjes erbij gelegd gaan worden maar ik denk niet dat het nodig is.

Groetjes, Paul

Mandy

Klopt zo gaat dat hier ook vaak. :)
Al vóór de jongen uit gaan vliegen worden de eieren van het volgende nest al gelegd. Ik doe daar dan ook niets aan en laat het gewoon liggen.
Wel gaan de ouders dan weer meer in het nest om natuurlijk op die eieren te broeden. Zit het blok te vol omdat er nog jongen uit moeten vliegen, maar dat dan niet gaan doen en bij pa of ma willen blijven dan zet ik die eventueel wel over in een ander blok/bakje. Anders kan het ook gebeuren dat pa of ma ze het nest uit gaan werken door te plukken, want hun prioriteit ligt dan alweer bij het volgende nest. :-/
Maar wat jij gedaan heb kan ook, een mogelijk bevrucht ei leggen bij een pop die zelf onbevruchte eieren heeft maar wel goed broedt.
Verder zo ik het gewoon aankijken. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Daar was ik ook bang voor Mandy  ::) Vandaar dat ik het ei bij Luna gelegt heb. Ik denk dat ik het bij het volgende ei ook doe en de rest laat liggen. Ik hoop dat ze wel na het volgende nest zelf pauze nemen  ;D Want in principe mogen ze maar 2 nesten per jaar van me. Maar ja, als ze al eitjes leggen voor het nest eruit is....  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves