28 april 2024, 17:08:31

Kuifje .....

Gestart door Mandy, 7 januari 2004, 15:40:41

« vorige - volgende »

giovanni

ow, mandy
jmr dat het zo weer moest aflopen :-/

Mandy

Het valt mij op dat sommige valken lang en uitgebreidt geeuwen. Bij de geeuwbeweging zelf zie je ook dat ze hun hele nek uitrekken. Ik zag vandaag dat Pipo en Suske dat deden en Wilma moest een aantal keren flink niezen.  ::)
Kuifje moest ook zo geeuwen in die middag voor hij overleedt. Het stelt misschien niet zo veel voor las ik elders, maar maak me toch een beetje zorgen... Ze zijn allemaal prima in orde hoor, zijn hartstikke levendig en eten en drinken goed, maar door al dat gedoe ben ik extra alert maar daardoor maak ik me misschien ook wel te snel zorgen. :-/
Het niezen wat Wilma deed was niet zoals Kuifje met die aanval had, maar gewoon niezen, wat ze allemaal wel eens kunnen doen, maar toch...dan maak ik me weer zorgen.
Zal vast ook komen omdat ik nog geen uitslag gehad heb, zal maandag eens bellen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Hoi Mandy,

Hebben ze geen last van luchtpijpmijt ? Volgens mij "happen" ze dan steeds en rekken daarbij hun nek uit.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

8 februari 2004, 02:29:03 #33 Last Edit: 8 februari 2004, 02:49:38 by Mandy
Hmmm daar had ik ook al aan gedacht, daar vond ik deze info over;

Komt veel bij Goulds Amadines en in mindere mate bij kanaries voor. Bevinden zich in de luchtpijp, longen en luchtzakken.

SYMPTOMEN: bolzitten, ophouden met zingen, lusteloosheid en een achteruitgang van de conditie. Later wordt door mijtophoping in de luchtzakken de ademhaling bemoeilijkt, de vogel maakt slikkende bewegingen en probeert de mijten uit de luchtpijp te spuwen. De ademhaling kan krassend zijn of met klikkende, piepende, proestende of niezende geluiden gepaard gaan.

BEHANDELING: stellen van een diagnose is moeilijk, we moeten luchtpijpmijten weten te onder­scheiden van andere ademhalingsstoornissen. De behandeling van luchtpijpmijten is nogal problematisch, zij kan worden uitgevoerd door een dichloorvosstrip (Vaponastrip). Een nieuwe strip moet eerst 2 uur in de buitenlucht hangen alvorens deze in een ruimte van 30 m3 wordt gehangen. Kleinere ruimtes en/of niet goed geventileerde ruimtes is uit den boze, de vogels kunnen dan aan vergiftiging sterven.
Antiluchtpijpmijt van Bogena is ook een goed alternatief.


Maar de enige aanwijzing die ik dus heb is die ene niesaanval van Kuifje en het geeuwen, verder is er, gelukkig..., nog niets... ::)

Mijn vader heeft het vroeger wel eens bij z'n kanaries gehad en die waren toen echt ziek, erg benauwd, hapten naar lucht, en stierven met bosjes. :(

Ik zal de uitslag van maandag af moeten wachten ben ik bang...

Luchtpijpmijten kan je waarnemen als je de kanaries tegen het licht houdt. De mijten zijn dan duidelijk zichtbaar in de luchpijpen.
Symptomen zijn dat de kanarie gaat happen, niezen, met de kop schudden of de snavel langs de zitstok strijken. Een behandeling tegen luchtpijpmijt is mogelijk door malathionpoeder. Ook een dichloorvos-strip en medicijnen zoals die van bogena zijn mogelijk.


Maar het zou toch weer wat zijn als ik dat nu weer heb hé en al helemaal nu het broedseizoen is begonnen. :-/

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Theetje

Hoi Mandy,

Het zit je ook echt niet mee he meid. Wat een pech de afgelopen tijd.

Heel erg dat Kuifje overleden is. Het was zeker een mooi valkje. Net als de rest ben ik ook benieuwd naar de uitslag van dokter Feld.

Veel sterkte ermee meid, ook met de rest van je vogeltjes. Als je eenmaal de uitslag van Feld hebt weet je ook gelijk of je eventuele maatregelen moet nemen in je voliere, maar dat hoop ik natuurlijk niet voor je.

Groetjes

Theetje


Mandy

Het is salmonella! :o
Ze hebben het in de darmen gevonden. :(

Het kan vele oorzaken hebben. Het kan van bedorven eivoer zijn, maar ze krijgen elke dag vers eivoer. Het kan van muizen komen, maar die heb ik al een poos niet meer gezien, een nieuwe valk kan drager geweest zijn, maar ze zitten er allemaal normaal bij... :-/

Ze moeten nu een kuurtje Baytril krijgen in combinatie met vitaminen en roosvice en alles moet weer even goed schoon gemaakt worden.

Er waren geen aanwijzingen voor luchtpijpmijt en die niesaanval kan iets geweest zijn wat 'm dwars heeft gezeten wat we eerst ook dachten. En dat geeuwen wil ook niets zeggen. Luchtpijpmijt komt zelden voor en dan moeten ze meer klachten hebben, met name aan de luchtwegen natuurlijk, benauwd/roggelen enz.

Ik ben dus blij dat ik de sectie heb laten verrichten en dat ik nu erger kan voorkomen ook al zien de valkjes er nu allemaal goed uit. Kuifje kan natuurlijk de bacterie overal verspreidt hebben, dus ik ga maar 's om die antibiotica en dan aan de schoonmaak. ;)

En o, ja, gelukkig kan het geen kwaad voor als er in de tussentijd eitjes komen. Maar ik heb ook nog maar 1 wip van Jut&Jil gezien, dus dat verwacht ik voorlopig nog niet. ::)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Theetje

Hoi mandy,

Jeetje zeg salmonella. Tja daar denk je ook niet gelijk aan.
Inderdaad goed dat je sectie hebt laten plegen.

Gelukkig zitten al je andere valkjes er goed bij. Dat geeft de burger weer moed.

Sterkte met het hele spul.

Groetjes

Theetje


Suzanne

Jempie, salmonella  :o. Zo rol je van de ene in de andere ziekte  :-/. Sterkte er mee.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hello

wat erg voor je zeg, nu heb je deze ziekte weer teruggevonden. ik denk niet dat het door bedorven voedsel komt , watn dat ververs je regelmatig genoeg. het zal mss al in het valkje gezeten hebben toen je het kocht.

veel sterkte

SDC

bogey

Wat zielig voor het beesie...

Veel sterke jij en je verdere beestenboel

Daphne

Mandy

Citaathello

wat erg voor je zeg, nu heb je deze ziekte weer teruggevonden. ik denk niet dat het door bedorven voedsel komt , watn dat ververs je regelmatig genoeg. het zal mss al in het valkje gezeten hebben toen je het kocht.

veel sterkte

SDC


Hmmm dat lijkt me sterk, want ik heb 'm al vanaf 23 augustus... :-/
En ik ververs en verschoon eerder te veel als te weinig, dus dat lijkt me ook sterk.
Ook verdenk ik geen valk van een ziekte want ze zijn, gelukkig, allemaal in orde. :)
Dus ik denk toch aan een zieke muis of buitenvogel. ::)
Ik had altijd muisvriendelijke vallen staan en bevrijdde die dan elder, maar vanaf gisteren staan er dus gewoon echte vallen, liever een muis dan een valk dood! :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Dat is niet het eerste waar je aan denkt met die niesaanvallen (ik heb je filmpje gezien). Mss is door de salmonella het hele afweersysteem verzwakt, waardoor de valk hier ook wat bevattelijker voor werd.
Muizen kunnen inderdaad ziektes overbrengen, ik heb wel last van muizen, maar mijn vogels zijn er nog niet aantoonbaar ziek door geworden.

Maar... ik heb nu ook weer een aantal klemmen gezet en er zat er vandaag al 1 in! een volwassen vrouwtje, dus dat is mooi en onze kat had ook nog een klein muisje!

Ik heb de klemmen in de voliere staan in een soort kooi, zodat de vogels er niet bij kunnen, maar de muizen passen wel door het gaas, dus ik hoop er zoveel mogelijk te vangen!

Ik zag dat je wel weer een paar mooie nieuwe valken hebt!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dan zou het me wel sterk lijken.

pff, die muizen, beter een dode muis dan een zieke valk. het is mss wel zielig als je ze moet doden, maar ik heb er al lang geen medelijden meer mee. ik heb er echt zo veel last van. en nu verdenken we zelfs van ratten in de voliere te hebben ::) het is ook altijd wat met dat "ongedierte".


Suzanne

Hoi,

Ik vind het ook niet leuk om de muizen te doden, maar ik heb wel ter preventie muizengif in mijn binnenvoliere (op een plek waar de valkjes er absoluut niet bij kunnen, staat nl. buiten hun hok) staan.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.