4 mei 2025, 10:29:34

jeuk kale plekjes

Gestart door sylvia, 7 januari 2004, 03:59:29

« vorige - volgende »

sylvia

hallo ik heb al een keer een berichtje achter gelaten over me valkje kokko hij was weer helemaal beter maar nu zit hij de hele tijd in zijn veren te krabben met zijn snavel en zijn pootjes en het lijkt alsof hij enorme jeuk heeft
ook heft hij kleine kale plekjes op zijn hoofdje en als ik hem over zijn kopje aai voel ik een soort harde haren.
hij fluit gewoon vliegt gewoon wil nog steeds geaaid worden en het lijkt alsof hij zich goed voelt
is hij misschien voor de eerste keer in de rui of zo?
wie heeft hier een antwoord op
 alvast bedankt sylvia

Paul

7 januari 2004, 05:28:57 #1 Last Edit: 7 januari 2004, 05:39:13 by Paul
Hoi Sylvia,

Zo te horen is er niks aan de hand maar is je valkje in de rui.
Die harde veren die jij bedoeld zijn nieuwe veerhulsjes waar de veren in groeien.
Die beginnen vaak zwart als je een grijs valkje hebt en dan word de buitenhuls lichter en valt in stukjes uit elkaar en daar komt dan de nieuwe veer uit.
Ik zet hier even een foto neer van een jong valkje van Karin dan zie je die hulsjes heel goed die jij als harde veren voelt.
( Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je foto even leen Karin maar ze zijn zo mooi:-)  )

waarschijnlijk lagen er de laatste tijd ook veel veren in de kooi zeker he?
Ik denk dat je je dus geen zorgen hoeft te maken.
Je kan wel speciale vitamines geven om de rui wat beter te laten verlopen en dat gaat de jeuk ook soms tegen.
van Vitakraft heb je bijvoorbeeld pro-veda.

Groetjes, Paul

Liek

Hoi Sylvia,
Ik denk dat Paul helemaal gelijk heeft!
Wat extra eivoer en misschien lekker onder de douche helpen je valkje wat sneller door de rui heen te komen. Bovendien helpt de douche lekker tegen de kriebel!
Groetjes Liek

ps Paul, wat een schattig valkje op de foto! Maar volgens mij moet ik dat eigenlijk tegen Karin zeggen! Karin; wat een droppie!

sylvia

ja hallo weer

in eerste instantie dacht ik dat jullie gelijk hadden maar hij heeft nu echt een hele kale plek van ongeveer 3 cm op zijn hoofdje wat blijkbaar heel pijn doet wanneer hij dit aanraakt want dat krijst hij heel hard en ook om zijn ogen is hij kaal geworden hoort dat er ook bij?

Paul

Hoi Sylvia,

Elk valkje ruid weer anders maar een plek van 3 cm kaal lijkt me wel erg vreemd.
Ik heb wel mannetjes die soms hun hele kuif kwijt zijn en een paar weken later zit er wel weer een mooie nieuwe kuif.
Ook kunnen er wel kale plekjes ontstaan en als ze aan die nieuwe veertjes in die hulsjes zitten doet het soms wel pijn ook.
He je misschien een fototoestel om er een foto van te maken zodat we het beter kunnen beoordelen?
Als je het niet vertrouwd kan je ook even bellen naar dr Feld die weet er echt heel erg veel van.
Zijn telefoonnummer is Tel 033-2864772
Ik heb zelf nooit van die grote kale plekken als ze in de rui zijn in elk geval maar het kan bij sommige valkjes misschien wel hoor.

Groetjes, Paul

sylvia

Bedankt voor jullie snelle reactie ik zal zo snel mogelijk een foto proberen te sturen zodat jullie het beter kunnen beoordelen.
ik hoop dat hij niks ergs heeft want het is echt een schatje

Paul

Hoi Sylvia,

Wat is trouwens de kleur van je valkje?
Als het een Lutino is of een Albino dan hebben die bijna altijd een kaal plekje op hun kopje dat is normaal.
Meestal valt dat niet op maar als je het ineens ziet kan dat er ook vreemd uitzien.
Als mijn valkjes in de rui zijn en hun veren verzorgen geven ze ook wel eens een klein gilletje dat ze zichzelf even pijn doen.
En je schatje hoeft niks ernstigs te hebben hoor zolang het bij een kaal plekje alleen op zijn kopje is dan hoef je je niet meteen ongerust te maken.
Maar zitten er rond die kale plek van die harde hulsjes zoals je op die foto ziet van het jonge valkje van Karin?
Dan betekend het in elk geval dat er nieuwe veertjes aankomen.

Groetjes, Paul

sylvia

ik heb een email gestuurd met een fotoo naar de site zelf

Peter

Hoi Silvia,

We hebben je foto ontvangen en zullen hem bij deze erbij plaatsen.

Groetjes,
Peter

Peter

Paul

Hoi Sylvia,

Het ziet er inderdaad behoorlijk kaal uit.
Maar het kan toch iets van een hele heftige rui zijn.
Je had het toch ook over "harde haren"op zijn kopje dat duid er wel op dat er nieuwe veren groeien.
Is de huid op die kale plek helemaal glad of een beetje geribbeld ?
Als het raar geribbeld is en er uitziet als kippevel kan dat betekenen dat er nieuwe veren aankomen.
Maar zolang hij alleen op zijn kopje een kaal plekje heeft zou ik me nog niet echt ongerust maken.
Wel heel goed in de gaten houden natuurlijk en als je het echt niet vertrouwd of je gevoel zegt het gewoon naar de dierenarts gaan.
Beter een keer te veel naar de dierenarts als te laat.
Je kan hem ook wat vitamines geven om de rui beter te laten verlopen daar zit zeg maar een soort "kunstmest"in voor de veertjes.

Groetjes, Paul

sylvia

hallo,

nou ik kom net van de dierenarts af en het was echt zielig
het bleek dat hij een soort schurft heeft een parasiet die onder de huid zit
en daar veel schade aan kan richten.
als een van jullie me vertelt hoe ik een foto invoer bij mijn tekst zal ik laten zien hoe hij er nu uitziet.
het ziet er echt heftig uit en ik hoop dat de stress hem niet teveel is geworden.

Paul

Hoi Sylvia,

De stress valt meestal gelukkig wel mee met een tam valkje hoor.
In elk geval goed dat je nu weet wat er aan de hand is.
Meestal is daar een goed medicijn voor om het weer helemaal in orde te laten komen.
Als je onder het venstertje waar je je bericht typt kijkt zie je bijlage staan.
Als je rechts daarvan op browse klikt kan je op je computer zoeken naar de juiste foto en als je die aanklikt en je post je bericht word de foto meegestuurd.
De foto mag maximaal 60Kb zijn als ie te groot is werkt het niet en moet je de foto eerst wat verkleinen met een fotoprogramma.
Hopenlijk is je valkje weer snel opgeknapt.
Wat het je voor medicijnen meegekregen van de dierenarts?
Iets wat je hem in zijn nekje moet druppelen of iets om hem me te bespuiten?

Groetjes, Paul

tommy

joh wat rot voor je en voor je valkje natuurlijk
hoop dat hij snel weer opknapt.
Grt Annemieke

Sylvia

Hij heeft een medicijn gekregen wat ik in zijn nekje moet druppelen en dan inwrijven en ik heb een medicijn gekregen waar ik hem mee moet bespuiten.
maar het is echt rotzooi hij wordt er heel vies en plakkerig van maar ja als het helpt dan moet het maar.
hij is in ieder geval niet kwaad op me want vanmorgen kroop hij me nog in me nek.
 groetjes sylvia