16 juni 2024, 04:43:33

Pumbaza en zn pap

Gestart door RickPumbaza, 1 juni 2010, 22:23:54

« vorige - volgende »

RickPumbaza

Hallo allemaal!

Ik heb gisteren een valkje gekregen van mijn coach op school, doe een opleiding dierverzorging, en het is nu ong. 3 weken oud. Ik heb de informatie die bovenin dit topic staat goed doorgelezen en volgens de tabel moet ik hem 3x daags voeren met ong. 6 ml (na berekening van gewicht enz.) Ik voer hem nog 5x omdat hij in hele kleine beetjes eet nog.

Nu begon ik vanochtend om 7 uur met de eerste voeding, en toen woog mijn valkje 66 gram. De 2e voeding, om 10 uur, woog hij 68 gram, alleen om 1 uur toen mijn vader hem wilde voeren at hij niet. Nu woog ik hem hierna om 4 uur, 64 gram, 7 uur 62 gram en nu net om half 10 60 gram. Ik vraag me dus af waar dat aan ligt. Hij heeft tussen de middag dus niets op, om 4 uur 1 ml, om 7 uur 1,5 ml en om half 10 0,5 ml.

Ligt dit (dus afvallen en weinig eten) aan een gewenningsperiode? Of ligt het aan de temperatuur van de pap? Ik heb namelijk het idee dat deze snel afkoeld. Misschien ook iemand die weet hoe ik die pap dan ook langer warm houd?

Alvast bedankt en complimenten over het forum!

Groetjes Rick!

ROCKS

Hoi,

Nouh, ik denk dat het ligt aan je coach!
Hoort dit bij dierverzorging?
Laat ik hier maar niets meer over zeggen...

Je valkje krijgt duidelijk te weinig eten, hij moet veel meer krijgen.
Hoe zwaar is ie?
Je moet gemiddeld 10% van zijn lichaamsgewicht geven.
Kan je hem niet naar iemand brengen die er ervaring mee heeft, of hem desnoods terug naar de ouders laten gaan?
Daar heeft ie de meeste kans dat ie het redt.
Ik hoop dat ie gaat eten.

Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

RickPumbaza

Hij at net om 7 uur wel 1,5 tot 2 ml, dat is nog te weinig maar in ieder geval iets. Ik heb het idee dat zijn krop niet goed leegt, en ook de ontlasting is een stuk donkerder... Waarschijnlijk was de pap gisteren te koud. Ik zal eens kijken hoe het vandaag verder gaat.

Ik heb hem terouwens gekregen van de vader van mijn coach, hij fokt met valkjes. En 10% van zijn lichaamsgewicht, dat heb ik gisteren dus over de hele dag nét gehaald. Vandaag ga ik echt goed letten op de warmte van de pap en het legen van de krop, en telkens proberen 5-6 ml te geven (hij weegt inmiddels dus al 58 :O)

Manouk

Je zegt dat je gister over de hele dag het hebt gehaald, maar je moet niet 10% over de hele dag geven, maar 10% per keer.

Ik ben van mening dat je beter iemand met ervaring dit kan laten oplossen....
de kans dat het beestje komt te overlijden is groter als je niet weet wat je doet en hoe je dit moet doen..
Als de ontlasting donkerder word wil dit zeggen dat hij waarschijnlijk zichzelf al van binnen aan het verteren is..
dit is dus niet goed...

ga snel naar iemand met ervaring!!!!!!!!!

patty_dordtse valkjes

Hallo,

was zijn kropje vanmorgen helemaal leeg?
als er nog voeding in zat heb je grote kans dat het kropverzuring gaat krijgen en het diertje overlijd.

ik zou ook daarom naar een ervaren iemand toegaan .
de kans is nu heel groot dat het echt niet overleefd.
en ik vind het dan geen goeie kweker als die een valkje aan iemand meegeeft die er geen verstand van heb en ik weet niet of die persoon het uitgelegt heeft hoe je het moet voeren en op welke temperatuur en over het kropje etc etc...


ik zou een ervaring iemand aanspreken en als je dan nog het valkje terug wilt als die het overleefd dan duidelijke afspraken maakt.

nu geef ik je weinig hoop als je zo hiermee door gaat.

kan je eventueel een foto maken en hier plaatsen en ook bv vermelden waar je woont zodat er hier mensen op het forum miss jou kunnen helpen.

wees neit boos op jezelf en alles maar ben iedergeval blij dat je je aan heb gemeld en direct met je vraag komt!!!

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

patty_dordtse valkjes

hoi,

hoe gaat het met het kleintje?
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

ROCKS

Hoi,

Je valkje zit veel te laag met zijn gewicht, dat is een ding wat zeker is.
Zoek alsjeblieft iemand op die ervaring heeft met de kropnaald, anders gaat hij het zeker niet redden.
Dat is de enige tip/raad die ik je nu nog kan geven.
Je kan hem eventueel ook warm zetten onder een lamp.
Is ie wel bewegelijk of niet?
Ik vind het zo jammer dat je aan papvoeding bent begonnen zonder de eventuele risico's te weten, het gaat zo vaak fout, en het diertje kan er niets aan doen.
Laat even weten waar je woont, misschien is er iemand op het forum die je kan helpen?

Succes, Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

RickPumbaza

3 juni 2010, 01:49:48 #7 Last Edit: 3 juni 2010, 01:55:09 by RickPumbaza
Hey allemaal!

Het ging vandaag héél erg goed! Hij heeft net 3 volle spuitjes van 2 ml achter elkaar leeg, weegt inmiddels weer 65 gram. (Met net bedoel ik kwart voor 9 ong. :P)

@Patty: Ja, het kropje was leeg. Overigens, zoals ik in de beginpost al zei, doe ik een opleiding dierverzorging (niet dat dat alles wil zeggen altijd, dat weet ik), maar neem met een gerust hart aan dat ik al de nodige kennis en ervaring heb met valkjes. Dit probleem kwam me echter niet erg bekend voor, vandaar mijn vragen in de beginpost.
@Coco88: Gisteren heeft hij over de hele dag de 10% gehaald die hij per voeding moet krijgen. Ik snap wel dat dat niet hoort over de hele dag, maar dit kwam gisteren zo uit omdat hij zo weinig at.
@Rocks: Bedankt voor de bezorgdheid, ten tijde van de eerste posts ging het inderdaad niet goed. Nu dus echt zichtbaar beter ;)

Vandaag heb ik extra gelet op de warmte van de pap en vooral de laatste voeding was hij érg enthousiast. Hij bedelde volop, hapte naar het spuitje en at heel goed. Ik denk dus dat het een kwestie van gewenning was + de combi iets te koude pap.  Vandaag ging het dus stukken beter!

Bedankt voor alle reacties allemaal, gelukkig lijkt het er nu dus niet op dat hij weer weg zou moeten. Ik had dat natuurlijk gedaan als hij slecht bleef eten en bleef afvallen, maar dat is dus gelukkig niet het geval. Hij was zelfs de hele avond druk met veren poetsen en wat gefladder (Hé ik heb vleugels?! :P), en net lag hij prinsheerlijk te slapen op z'n knuffeltje.

Morgen weer een dag, hopelijk gaat het dan net zo goed!

RickPumbaza

Het gaat vandaag echt super! Hij heeft al 21,5 ml op vandaag, verdeeld over 4 voederingen. Hij heeft het helemaal door met het spuitje en begint zodra hij het ding ziet te bedelen en zn nek uit te rekken. Het valt me wel op dat zijn krop nauwelijks vult. Moet ik misschien vaker/meer voeren? Want ik houd me aan de ±10% van de lijst, maar na die hoeveelheid wil hij nog gerust wat meer. Is het een optie 1 à 2 ml per voeding meer te geven?

patty_dordtse valkjes

hoi,

hoeveel weegt het valkje nu dan?
jij schreef dat die 21,5 ml voeding gedeeld kreeg op 4 voedingen

als ik dat deel door 4 kom ik uit op 5,3 per keer dus dan is je valkje ongeveer 53 gram  ;D

als je valkje 65 gram weeg mag je 6,5 geven snap je  ;D
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

RickPumbaza

Hey Patty dat snap ik :P Hij woog vanochtend 55, 2e voeding nog dus sindsdien heb ik hem nog 3x gevoerd. Ging allemaal heel goed, hij weegt nu 59/60 :)

patty_dordtse valkjes

 ;D ;D ;D goed dan toch...
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop





Klik op de foto voor onze website

Lin

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

heb je dit doorgelezen wat ik in samenwerking heb geschreven, hier staat vrijwel alles in.

even terzijde:
Ik snap niet dat een kweker je een valkje meegeeft van 3 weken oud. hij is nog maar op de helft van de leeftijd wat hij moet zijn om verkocht te worden. Je mag wel ervaring hebben maar handopfok is wel even wat anders dan gewone verzorging. Je hebt blijkbaar genoeg vragen. Het gaat toch om een leven...Succes!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

RickPumbaza

Nou, die info heb ik vóór ik hem kreeg al een paar keer heel goed doorgelezen en ook uitgeprint voor me liggen hoor :) Het gaat inmiddels heel erg goed, hij heeft het helemaal door en de pap vliegt erdoorheen. Hij groeit ook goed en z'n veertjes komen mooi door, echt prima!

Rianne

1 of 2 ml meer geven per voeding is niet erg. Je ziet het kropje niet groeien omdat de houding van het valkje veranderd naarmate hij ouder wordt. In het begin hangt de krop nog echt duidelijk aan de voorkant maar later gaat het al meer tegen/in het lichaam, waardoor het niet meer zo'n balletje wordt als er pap in komt.