10 mei 2025, 01:46:40

kaal kopie

Gestart door grote_valk, 5 januari 2004, 22:55:08

« vorige - volgende »

grote_valk

ik heb 2 stelletjes valkjes bij elkaar in de kooi
sinds een dag of twee heeft het ene vrouwtje(+/_ 1 1/2 jaar) een kaale plek
precies achter de kuif dit is 1cm groot ongeveer en is niet rood of zo de huid kleur is vrij normaal
weet iemand hoe dit kan
kan dit luis of zo wezen en hoe herken je zo iets ?

Paul

Hoi Grote valk,

Is die valkparkiet met dat kale plekje een lutino?(geel met wit en oranje wangen)
Dan is het normaal want die hebben eigenlijk bijna altijd een kaal kopje achter de kuif net zoals albino valkjes die zijn doorgefokt en dat is gewoon een schoonheidsfoutje.
Als het dus een Lutino is hoef je je geen zorgen te maken.

Groetjes, Paul

grote_valk

nee dat is het geke juist het is een wild kleur
ik heb dit stel een half jaar en ze heeft het nog nooit gehad

Paul

Hoi Grote valk,

Bij een wildkleur is het niet normaal inderdaad.
Het kan zijn dat hij in de rui is.
Het kan ook zijn dat ie door het andere valkje word kaalgepikt dat heb ik hier soms ook helaas :-(
Hier doen twee koppeltjes dat en dat heeft iets te maken met het paargedrag volgens de dierenarts.
Door luis pikken ze meestal zelf in de veren en worden daardoor kaal maar dat kan niet op het kopje daar kunnen ze niet bij zelf.
En als je luis zou hebben zie je meestal de valkjes de hele dag geirriteerd in hun veren pikken.
Ja kan wel in de nacht onder de slaapplaats van de valkjes een stukje papier neerleggen.
Als er de volgende dag zwarte pitjes op het papier liggen kan dat luis zijn en weet je het meteen.

Groetjes, Paul

grote_valk

bedankt voor de informatie hier heb ik wat aan
 zo ben er toch wat geruster over dat van dat papier ga ik toch even probeeren bedankt voor de tip

Paul

Hoi Grote valk,

Dit zijn in elk geval de dingen waar je het eerst aan kan denken.
Als het iets van een ziekte zou zijn zou ook niet alleen het kopje kaal zijn dus daar geloof ik niet zo in.
En we zijn hier op het forum om elkaar zoveel mogelijk te helpen met informatie dus graag gedaan hoor.

Groetjes, Paul

bogey

Bogey heeft dat twee jaar geleden ook gehad. Na rui vitaminen was het over en daarna nooit meer gehad.

groet Daphne

Tara

Hoi,

mijn broer had ook eens een wildkleur, en die was echt niet normaal, zijn kopje was ook helemaal kaal, en dat groeide maar niet terug .... Ook had hij een scheef kuifje, en twee ongelijke ogen die niet echt op dezelfde plaats stonden ... Ik weet geen verleden over die valk, wel dat mijn oma 'm meenam uit medelijden. Hij heeft daar een tijd gebleven, tot ze 'm aan ons gaf.

Ik weet niet hoe dat kwam, maar normaal kan dit niet bij wildkleuren, misschien was het eentje die is doorgekweekt met lutino's, maar dat klinkt b'tje vreemder lijkt me ...

Je kan 'm vitaminen geven enzo, er bestaan specialere vitamines, zoals bv. voor de rui ...

Groetjes, Tara

giovanni

kan mss ook een zijn van broer en zus?

Paul

Hoi,

Dit valkje heeft 1,5 jaar mooie veren gehad en ineens een kaal plekje dus dan is het zeker geen inteelt probleem van broer en zus en ook geen kweekprobleem.
Anders was het van het begin af aan al kaal geweest.
Het zal dus gewoon een van de dingen zijn die ik eerder schreef en dus maar van tijdelijke aard zijn.

Groetjes, Paul