12 mei 2025, 22:46:20

wanneer ringen?

Gestart door Peggel, 29 mei 2010, 14:17:21

« vorige - volgende »

Peggel

hallo,

ik vroeg mij af wanneer jullie je valkjes gaan ringen.
ik had in mijn hoofd rond dag 10 of als de ogen open gaan.

vandaag heb ik ze er voor het eerst uit gehaald en de eerste die nu 9 dagen is past al geen ring :'(
ik wilde ze geen naam geven deze keer, maar deze heet toch echt Big Foot hoor :P
het kuiken die 1 dag erna is geboren ging het nog maar net :o

ik moet wel zeggen dat de ouders ze veel voeren, want als ik kijk zijn het flinke kroppen die tevoorschijn komen ahum ::)

Valk1969

Tja wanneer kan je het beste ringen......... als de ring blijft zitten zou ik zeggen en als die niet meer om gaat ben je te laat.
Moeilijke is dat bij de 1 de ring al met 8 dagen erom heen kan en met een andere valkparkiet pas met dag 11 dus echt een richtlijn is er niet.
ALs je denkt de ring past nu wel dan gewoon om doen en met een uurtje nog eens kijken of die nog zit. Valt die er af dan de volgende dag nog een keer proberen.

Gr,

Patrick

Caroline

Net wat Patrikck al aangeeft, dit moet je echt uitproberen, is bij elk koppel anders.

Ik heb koppels waarvan ik de jongen kan ringen met een week, 8 dagen en soms is de kleinste van een nestje al 12 dagen voor het zijn ring krijgt.  ::)

Wat ik meestal aanhoud is het gewicht, zijn de jongen 30- 32 gram dan passen de ringen meestal wel en blijft ie ook goed zitten.  8)

Succes!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Peggel

bij het eerste nest van dit koppel klopte de dag namelijk wel, dus vandaar opnieuw deze vraag.

wegen doe ik ze niet, ik wilde ze juist wat meer met rust laten deze keer.
wel elke dag even kijken natuurlijk, maar met 9 dagen had ik echt niet verwacht dat de ring al niet meer zou passen :-\

nouja, het is niet anders, 1 ongeringde dus.
het scheelt dat de evt nieuwe eigenaar mij best wel zal geloven naar de datum van geboorte ;)

☺ Pita ☺

Ik kijk altijd vanaf een week ff en kijk ook naar de pootjes zelf.
Ook dat scheelt met ieder valkje.
En als ze geringd zijn volgende dag ff controleren of zr er nog om zitten ;)
Alles veders goed met je Peggel ???? Mario al uitgespeeld? :P

Valk1969

Om te voorkomen dat je te laat ben met ringen bestel ik altijd 10 ringen met de maat 6.0 mm. Beter een te grote ring om als helemaal geen ring en voor een tentoonstelling is het ook geen probleem als de maat iets groter is.

Gr,

Patrick

Peggel

Citaat van: ☺ Pita ☺ op 29 mei 2010, 20:21:52
Alles veders goed met je Peggel ???? Mario al uitgespeeld? :P

heyy nee, ik heb er niets meer mee gedaan :-X
ik had toen zoiets van... als het koud word zet ik de WII aan ipv de kachel maar helaas....

@Patrick
ik heb hier 1 vogel (geen Valk) die had ook een te grote ring om d'r pootje, maar die is er later alsnog afgegleden.

maar ik moet wel zeggen dat ik hiervan heb geleerd, uiteraard ben je veel nieuwsgieriger met je eerste nestje en kijk je er later anders naar.

maar ik wil dit zeker geen 2e keer meer.

met maat 6 kan ik hier ook de Pyrrhura's mee ringen mochten die er ooit zin in krijgen.
bedankt voor de tip :D

*Yvon

Hoi hoi

Je moet echt goed opletten op de formaat valkjes.
Ik heb zelfs jongen gehad die we op de 6de dag al konden ringen.  :D

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Peggel

zo dan :o

weer wat geleerd, ik heb maat 5.4

Caroline

Persoonlijk zou ik niet ringen met een grotere maat ring, als ik zelf een keertje te laat ben met ringen. (gelukkig nog nooit gebeurt  ;) )

Is het toevallig een valkje met dunne pootjes kan het op latere leeftijd over het gewrichtje heen schieten, dan beter geen ring in mijn ogen.  ::)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.