6 mei 2025, 01:15:09

gewicht van een valk?

Gestart door breezer, 5 januari 2004, 22:50:45

« vorige - volgende »

breezer

Hoi,

wat is ongeveer het gewicht van valk in volwassen leeftijd?
want 1 van mijn valkjes is weleens aan de diaree, heel af en toe maar eens hoor, maar mijn valk van 2 jaar oud mag van mijn valk van 10 maanden niet altijd bij de etensbak, nou ben ik weleens bang dat hij wat tekort komt, maar misschien dat zij op tijden wel eet als ik het niet zie...

groetjes Ramona

Paul

Hoi Ramona,

Ik heb ze hier ook wel eens gewogen als ik het niet vertrouw en ze zijn gemiddeld 100 gram.
Ik heb ook wel eens een valkje van 80 gram gehad dat is krap aan maar die was nog heel jong en is nu zwaarder.
Ook heb ik er een paar die 110 gram zijn dat zijn gewoon wat forsere vogels.
Als ze zwaarder dan 110 gram zijn worden ze weer aan de zware kant juist.
Dus als ze tussen de 90 en 110 gram zijn is het in het algemeen wel goed.
Als die van 110 gram bijvoorbeeld ineens 90 weegt is er wel iets aan de hand want dat is zijn normale gewicht.

Groetjes, Paul

breezer

Dankje ik zal ze nu even gaan wegen.

Groetjes Ramona

grote_valk

is dat wegen niet erg lastig?
stome vraag mischien maar hoe doe je dat?

Paul

Hoi Grote valk,

Ik heb een keukenweegschaaltje met een bakje erop dan kan je ze daar in zetten.
De meeste blijven wel zitten en anders houd je even je hand ervoor en dan kunnen ze ook niet weg.
Zeker de tamme blijven hier dan best rustig zitten.

Groetjes, Paul

suus

hoi,
ik heb een digitale keukenweegschaal, die ik zonder bakje op tafel zet. Ze klimmen er vanzelf op, vinden het zelfs leuk om er op te staan en te pikken hihihih  :D
groetjes suzanne
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

grote_valk

dat is zeker een idee dat ga ik toch eens probeeren

breezer

Hoi,

het is gelukt hoor Bikkel de oudste 2 jaar bleef keurig zitten in het midden van het bakje en weegt 92 gram.

Breezer wilde niet echt, moesten haar eerst vangen en uiteindelijk ging ze telkens op het randje zitten van het bakje, de weegschaal gaf 104 gram aan, of dit nu een zuiver gewicht is weet ik niet, zij is 10 maanden, dus allebei geslaagt voor het onderdeel wegen.   :D :P :D

Paul

Hoi Ramona,

:D :D :D
De gewichten kloppen redelijk 92 gram is best normaal voor een valkje dus echt te licht is ie dan niet.
En die 104 gram kan ook best kloppen dan is Breezer gewoon iets zwaarder :-)
Als ze boven de 120 gram zijn en onder de 80 gram is er echt iets aan de hand in elk geval en dan kan je maatregelen nemen.
Onder de 80 naar de dierenarts en boven de 120 op dieet  ;D

Groetjes, Paul

Tara

Vind het vreemd, maar denk dat mijn weegschaaltje niet perfect gaat, zo'n 2tal weken geleden woog Malaia iets meer dan 80 gram, en nou zou ie maar zo'n 60 meer wegen? Nou, volgens mij komt dit b'tje door het weegschaaltje, want meneer propt zich vol met eten en trosgierst, dus kan echt niet .... Ook voelt hij veel zwaarder aan ... Zelfs de dikste valk (die ik verwachtte dat ze zo'n 100 of meer gram zouden wegen, wogen amper 80 gram), volgens mij klopt het niet echt, dus zal eens zien voor een nieuw en beter machientje :)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tara,

Ik heb zelf een digitaal keukenweegschaaltje en die klopt aardig op de gram nauwkeurig.
Het lijkt me ook dat dat niet klopt want een valkje van 60 gram zou er zeker niet zo goed uitzien als Malaia.
Met 60 gram zouden ze denk ik al niet meer leven.
80 gram kan hoor ik heb zelf een witmasker geparelde die is ook maar 80 gram en heel gezond zo te zien.
Het verschilt gewoon per valkje hoe zwaar ze gebouwd zijn.

Groetjes, Paul

Tara

Hier is het ook zo eentje .... Misschien komt het omdat ik het niet juist gezet heb, maar toch? Nou, vraag me af hoeveel Smuey dan moet wegen :o

Nee, Malaia ziet er veel te goed uit, geloof niet dat het zo weinig kan zijn, zal dan maar eens zien voor een nieuw weegschaaltje zeker ...

Thx voor je reactie.

Groetjes, Tara

Rene

Hoi Paul,

CitaatDe gewichten kloppen redelijk 92 gram is best normaal voor een valkje dus echt te licht is ie dan niet. En die 104 gram kan ook best kloppen dan is Breezer gewoon iets zwaarder.
Als ze boven de 120 gram [....] zijn is er echt iets aan de hand

Ja, dan zitten er bijv. eieren aan te komen :D :D :D

Casper van ca. 9 maanden nu, woog eind november nog precies 100 gram, eind december 113 gram,  en afgelopen zondag ondanks een weekje dieeten een volle 120 gram. Maar aan het eind van die dag lag er in een hoekje van de kooi plotsklaps een Ei ;D

Groetjes,

-- Rene

breezer

hoi,

9 maanden en dan al een eitje leggen is dat niet vroeg???? ik dacht dat ze minimaal 1 jar moesten zijn.....

want ik wacht bewust tot breezer 1 jaar is voordat ik er een mannetje bij zet om legnood te voorkomen.....

Groetjes Ramona

molenaar

Hoi Ramona,
Als je ene valkje niet mag eten, kun je misschien een extra bakje met voer neer zetten.
Bij mij krijgen ze wel meerdere voer en drink bakken.
veel succes.
Groetjes Banter